Program har försvunnit i appen

Creepy-podden och Speedway-podden har försvunnit från SR-appen. Varför?!?!
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej
    Var är det du saknar dem? Vi har haft problem med kategorierna, men de ska vara återställda nu.
    Jag hittar båda via söket.

    Mvh
  • Skärmdump

  • Jag hittar dem i söket men de har ju tydligen tappat poddnamnet. Se skärmdumparna där Creepypodden inte finns i programvalet. Det är väl inte så det ska vara? Hur ska jag kunna följa poddarna när de inte har något namn?
  • Har du senaste versionen av appen?
    Jag ser programnamnet i både min Android och iPhone, men jag ska se om jag kan hitta någon som det blir likadant för.

  • Enligt Google Play uppdaterades den så sent som igår. Vet inte om min version är den senaste men det står 18.9.3.5489.
    Den funkade utmärkt fram tills för några dagar sedan. De andra favoriterna har jag hittat i programvalet och lagt till igen och de är kvar men just de två programmen/poddarna saknar namn. Nu kan jag väl hitta dem indirekt när jag söker på deras namn.
  • Det är den senaste versionen!

    Din skärmbild är intressant eftersom det tydligt syns att programlistan är gammal. Christer, Cirkus Kiev, Cirrus och Deluxe ska du egentligen endast kunna finna genom att söka eller under "Arkiv" i botten av "Sök program". Nyare program saknas, som Creepypodden och Cykla i P1.

    Andra lyssnare har rapporterat in samma fel, men vi har inte sett det än på de enheter vi har testat med och jag har inte sett något mönster i Android-version eller mobiltillverkare hos er drabbade.

    Bakom kulisserna ser jag att du har en rätt ny telefon (Samsung Galaxy S7 lanserades väl 2016?). Troligen var den programlista du ser inaktuell redan när du skaffade telefonen. Förde du på något vis över appen till din nya telefon, så att din app kan ha med sig en äldre historik som av något skäl börjar spöka nu? Minns du något om hur och var du backat upp appen?

    Om du laddade hem appen från grunden när telefonen var ny, så måste det vara vi själva som utan att vi vet om det levererar gammal data parallellt med den aktuella, och av något skäl prioriteras den äldre datan hos några lyssnare medan vi själva och majoriteten av våra lyssnare får den som det är meningen att appen ska läsa in.

    Jag gissar att felet försvinner ifall du helt avinstallerar appen, startar om telefonen och sedan laddar hem appen på nytt från Google Play:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=se.sr.android&hl=sv
    Annika Webbmaster
  • Christer upphörde att sända nyårsafton 2013 och arkiverades säkert inte under den första halvan av 2014. Creepypodden startade juli 2015. Listan är således uppbackad någon gång däremellan, men frågan är var, hur och varför den dykt upp igen!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Jag hade en Galaxy S6 innan dess och ja, det var via Samsungs backup-konto som jag fick ett gäng appar automatiskt installerade. Jag minns inte om SR-appen var en av dem men det är möjligt. Jag får testa att avinstallera och installera på nytt nu till helgen.

  • Hej!
    Har ni tagit bort en helt fantastisk radioteater av Mårten Melin- tror den hette Helt magiskt... Går den att få tag på någonstans?

    Mvh/ Lisa Östblom
  • Jens:
    Kanske hjälper det med att bara rensa appens cache?
    Android Central: How (and when) to clear app cache or data on Android

    I och med att vi inte själva har tillgång till någon mobil med detta fel, är det svårt för oss att testa ...

    Lisa:
    Det du råkat ut för är att våra rättigheter för serien Som trolleri (som är det korrekta namnet) har tagit slut.

    Kontakta gärna Barnradion direkt på adressen barnwebb@sverigesradio.se för att höra om programmet kan komma att repriseras framöver.

    Annars kanske du kan låna boken på biblioteket? Jag vet att det inte är samma sak, men det är det bästa tips jag har ...

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hejsan!
    Jag kan meddela att ominstallation av appen löste problemet med de försvunna programen.

    Creepypodden, p3 historia och ufopodden (och antagligen alla andra program på villovägar) är tillbaka och allt är väl igen! 😀
    Mvh
    Bästa svaret
  • Tack för att du bekräftade att det hjälper, Agnes!

    Vi vill förstås fortfarande förstå varför felet ens uppstod, och jag ska precis gå på ett möte med app-teamet där vi bland annat kommer att ta upp detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jag valde också att om-installera appen så det funkar bra för min del också.
    Mvh
    Jens Carlsson
  • Så bra att det hjälpte även dig!

    Dina skärmbilder var centrala för att vi snabbare skulle förstå att det handlade om "gamla listor" snarare än "enstaka saknade program"!

    Vi ska förstås göra vad vi kan för att även de lyssnare som inte aktivt kontaktat oss och får tipset att ominstallera får rätt information. Vi vet dock ännu inte hur detta har gått till. Den här listan ska verkligen inte backas upp och även i cache-minnet ska den endast ligga några timmar, eftersom det annars inte uppdateras när vi släpper nya program.
    Annika Webbmaster
  • Jag hittade inte Radiopsykologen i programlistan, lite liknande problematik som de som skrivit här ovan. Hittar dock enstaka program med texten [NO PROGRAM] som överskrift. Det verkar som att programtiteln har ramlat bort?
    Värre är att alla mina sparade program också har försvunnit ur listan "Program du följer". Den som är så bra eftersom jag glömmer att jag vill lyssna på de programmen annars! Innan jag ominstallerar appen (som är helt nyuppdaterad också hos mig) vill jag kolla om det går att hitta igen den programlistan. Tacksam för hjälp!
  • Hej Sara!

    Programlistan med de program du följer kommer att försvinna ifall du uppdaterar på det vis jag har föreslagit, så av den anledningen är det ju värt att avvakta lite och hoppas att vi snart löst detta från vårt håll.

    Jag ska ha avstämning med app-teamet i eftermiddag och hoppas att jag därefter kan ge ett bättre råd.

    Du kan hitta alla avsnitt av exempelvis  Radiopsykologen via sverigesradio.se tills vi kan ge klarare besked:
    https://sverigesradio.se/radiopsykologen

    Sidan fungerar även i mobiler!
    Annika Webbmaster
  • Hej, även jag har samma problem med att inte hitta program och att det står [no program] I många flall! Här bifogar jag två bilder, den ena där jag har sökt på ekot, och det andra där jag har sökt efter p3 dokumentär, titlarna verkar borta och appen i sig beter sig lite märkligt! Dyker ofta upp nu att jag inte har någon internet anslutning! Även om jag har det! Tacksam för svar
  • Hej!

    Det är samma bugg som ovan, och vi arbetar på att lösa den!

    Om du avinstallerar appen, startar om den och sedan hämtar den på nytt från Google Play, så ska det fungera som vanligt! Lyssningshistorik och nedladdade program försvinner vid den manövern, däremot kommer du fortfarande ha kvar "program du följer".

    Problemet med att appen felaktigt påstår att du saknar uppkoppling har vi löst (men bakom kulisserna, så det kommer i nästa uppdatering). När du får detta felmeddelande, kan du klicka på "Försök igen" tfå gånger, så ska du komma in i appen och det ska fungera som vanligt (minus de saknade program-titlarna ifall du inte ominstallerar appen):

    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Lisa skrev för länge sedan:
    Har ni tagit bort en helt fantastisk radioteater av Mårten Melin- tror den hette Helt magiskt... Går den att få tag på någonstans?
    Jag vill tipsa både Lisa och er andra om att vi nu sänder Mårten Melins serie Som trolleri igen!

    Serien är nog den drama-serie för unga som flest barn, lärare och föräldrar har frågat efter när den försvann, så jag tänker själv lyssna, fastän jag är kanske 40 år äldre än målgruppen ...

    Ni kan lyssna på alla delarna här:
    Som trolleri!

    Vi har även gjort en lärarhandledning som ni hittar här, om ni vill tipsa någon lärare i bekantskapskretsen:
    Drama i skolan
    Annika Webbmaster