program från 1989

Hej!

Jag heter Johan och söker ett radioprogram från 1989 vilket jag inte alls kommer ihåg namnet på. Hur på bästa sätt kan ni hjälpa till med det? Vad behöver jag absolut ta fram för att kunna hitta det hos er?

Mvh Johan

Kommentarer

  • Tja ... Ta fram det för att lyssna tror jag inte att vi kan – om du inte är forskare eller liknande, för då kan jag lotsa dig till ett arkiv hos Kungliga biblioteket.

    Däremot kanske vi kan hjälpa dig att ta reda på mer om programmet.

    Var det ungdomsprogram? Medverkade du själv eller någon du känner? I vilket sammanhang i så fall? Minns du någon programledare? Kan du ringa in tidpunkten närmre?

    Ju mer du kan berätta, desto tydligare svar kan jag ge.
    Annika Webbmaster
  • Det fanns ett program som hette "Drömspel" på åttiotalet.  Vad innehöll programmen?  Var det olika ämnen alla gånger? Olika programledare? Hur ofta sändes dem?

    Mvh Johan
  • Det stämmer. Programmen sändes (åtminstone från 1983 till 1990) av Fredrik Grundel, en kollega som dog för drygt ett år sedan.

    Då sände P1 ett specialprogram om och med honom, där du nog kan höra smakprov från Drömspel:
    Vi minns Fredrik Grundel

    I arkivet jag nämnde ovan, som för övrigt heter Svensk mediedatabas (SMDB), kan som sagt inte alla lyssna. Däremot kan alla söka, och här har jag sökt upp de avsnitt av Drömspel som jag hittar där:
    SMDB, sökträffar på orden drömspel + grundel

    Där kan du läsa lite vilka rubriker programmet hade och kanske få en tydligare bild av det. Jag har fått intrycket att programmet var lite experimentellt och associerande (vissa skulle kalla det "flummigt", andra "intressant").
    Annika Webbmaster
  • Tack för hjälpen! :-).