Problem tillbaka: Automatisk uppspelning av nedladdat program

Hej,

I och med den nyligen lanserade versionen av appen för iPhone, 20.5.1(730) har ett gammalt problem återuppstått: När ett nedladdat avsnitt är slut börjar automatiskt nästa spelas. Jag hittar inte heller någon inställning där detta kan förhindras.

Minns att detta var ett problem för ett tag sedan och att det dröjde oroande lång tid att få ordnat. Hoppas det går fortare denna gång!

Hälsningar,
     mats d.

Kommentarer

  • It's not a bug, it's a feature!
    (En härlig klyscha.)

    Det är tillbaka, ja, men denna gång med möjlighet att slå av funktionen!

    Ser du ikonen som föreställer en stiliserad lista nere i vänstra hörnet, när du spelar ett nedladdat avsnitt? Tryck på den för möjlighet att reglera om avsnittet ska "bete sig som en post i en lista" så att ett nytt avsnitt tar vid när det första slutar, eller om det ska hanteras "som ett separat avsnitt".

    Tack för att du snabbt hörde av dig! Det hade ju kunnat vara en bugg även denna gång.
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Tack för ytterligare ett snabbt svar.

    Eftersom jag oftast (alltid) startar uppspelning från listan med nedladdade program är det svårt att se. Dessutom påminner den ikonen mest om en lista vilket för tanken tillbaka till listan över avsnitt. Intuitivt undrar man också om valet att slippa att nästa program spelar upp automatiskt bara gäller för det aktuella programmet (avsnittet) eller generellt. Jag letade under "min sida" -> "inställningar" efter möjlighet att stänga av detta (som jag betraktar som en bugg).

    Varför har detta nya blivit standard? Vore det inte bättre med "opt in" för de som vill ha det?

    Hälsningar,
           mats d.
  • Jag letade under "min sida" -> "inställningar" efter möjlighet att stänga av detta (som jag betraktar som en bugg).
    Håller med om att valet även borde finnas där, och rekommenderar utvecklarna att lägga dit detta.

     Intuitivt undrar man också om valet att slippa att nästa program spelar upp automatiskt bara gäller för det aktuella programmet (avsnittet) eller generellt.
    Ska vara generellt, vad jag har förstått. Håller med om att det bör förtydligas.
    Annika Webbmaster
  • Vore det inte bättre med "opt in" för de som vill ha det ?
    Den inställning du gör ska hänga med framöver som sagt, bör förtydligas), och då spelar det ju inte stor roll om det blir du som får slå av det eller de som vill ha funktionen som får slå på den.

    Det kanske till och mer finns en fördel med att förändringen blir det nya förvalda, eftersom den lyssnare som är intresserad av funktionen - utan att vara så intresserad att han eller hon kontaktar oss i forumet - annars riskerar att missa denna nyhet (på samma vis som du missade att den gick att slå av)?

    Nåväl, nu har du bockat ur listfunktionen och jag räknar med att förändringen därmed inte kommer att påverka dig alls.

    Tack för bra återkoppling på vad vi bör förbättra och förtydliga!
    Annika Webbmaster
  • Eftersom det är en förändring av hur appen fungerar bör den inte bara tvingas på användarna utan man ska få välja själv. Därför opt-in för nya sättet att spela upp.

    Sedan kan jag tycka att den är ganska värdelös så länge man inte själv kan påverka ordningen. Exv kom nyligen P3 Dokumentär om "Kapten klänning" ut i fem delar. Där skulle en autouppspelning kunna vara begriplig, men då måste man ju ta hem avsnitten i rätt ordning för att det ska bli vettigt - något man måste veta om/planera när man laddar hem avsnitten.

    Hälsningar,
          mats d.
  • Tack!

    En av de kolleger som arbetar med form och funktion i appen (eller UX som vi kallar detta) berättade mer om hur vi har resonerat, och eftersom jag tyckte att det var ett både klokt och intressant resonemang, delar jag det hon skrev (jag har ändrat något enstaka ord):

    Här kommer lite mer kring insikter, vägval och resonemang.

    Varför Spela nästa är förvalt på listorna i appen
    - Det insiktsarbete vi har gjort visar är att publiken tycker olika. Väldigt många vill kunna starta en lista och att det inte “tar slut”. Andra tycker att det ska ta slut men även för dem har det viktigaste varit att ha kontroll och att man kan stänga av funktionen. Vi gjorde bedömningen att det var bättre med en “opt out” än en opt in, så länge vi lade kontrollen lättillgängligt och att den kommer ihåg (och indikerar) lyssnarens val.

    Varför funktionen slås av/på i spelaren
    - Det man lyssnar på visas i spelaren och därför bör också kontrollen av det finnas i den kontexten. Det ska vara tydligt för lyssnaren att funktionen finns, särskilt eftersom den inte finns överallt, och om den är av eller på. Vi tyckte inte att man ska behöva leta sig in under inställningar och slå av på/av där eftersom det kan finnas situationer när man vill att nästa ska spelas och andra där man inte vill att det ska det och därför bör finnas i kontext och vara lättillgängligt. Vi bedömde att det skulle vara svårare att hitta och förstå funktionen under inställningar men det kommer vi självklart följa upp och ändra om publiken tycker annorlunda.

    Ikonens utseende
    - Det är svårt med symboler och ikoner men vi försöker alltid jobba med standardikoner och har därför använt en symbol som flera andra ljudtjänster har. Förhoppningsvis känner man igen ikonen efter första gången man uppmärksammat/använt funktionen. Hos oss eller hos andra.

    Info om den nya funktionen
    - Vi pratade en massa om hur vi skulle indikera för lyssnarna att "Spela nästa" finns. Vi övervägde att använda “tips-bubblan” men det finns ganska strikta förhållningsregler till hur den ska användas och efter jämförelser med de funktioner som vi använt den för så kvalade den här rackaren inte riktigt in. Jag håller med om att man skulle vilja ha en introduktion för den här typen av mindre funktioner som vi trots allt utvecklar för att de efterfrågas.

    Möjlighet att redigera lista
    - Helt korrekt att den möjligheten inte finns i spelaren idag och Mats har absolut en poäng i att Spela nästa kommer att bli ännu bättre då. Vi kommer att göra utforskningar kring om och i så fall hur en sådan spelkö skulle kunna fungera.

    Ordning på avsnitt
    - Vi är medvetna om att avsnitten i vissa serier hamnar i tokig ordning och arbetar på att få till en bättre logik där. Det är också ett av skälen till att vi inte lagt till "Spela nästa"-funktionen överallt även om det skulle vara precis som Mats säger väldigt begripligt att ha det på serier.

    Hoppas att jag förklarat hur vi tänkt hyggligt tydligt nu men bara säg till om jag missat något eller om vi ska prata vidare om något. Människor reagerar olika på den här typen av funktioner vilket blev tydligt förra sommaren och var också tydligt i analysen från insiktsarbetet och testerna vi gjort sedan dess. "Spela nästa" är dock efterfrågad och kommer att uppskattas av många, men inte alla. Därför har vi lagt mycket jobb på att försöka ge kontrollen åt personen som lyssnar, där hen lyssnar. Det är så klart alltid ett iterativt arbete och hur den kontrollen och informationen ska se ut och fungera något vi behöver utveckla och förbättra över tid.
    Annika Webbmaster
  • Den där ikonen som ser ut som en lista - den är gråtonad och inget händer alltså när jag klickar på den. (iPhone)

    För övrigt hör jag till dem som tycker att det val man gör ska gälla generellt och inte bara för det aktuella avsnittet. Dvs placeras i inställningar.

  • liksom Tarja är det för min del omöjligt att  påverka listsymbolen. Inget händer (iphone). Frustrerande! Och för min del är det så att jag VILL att nästa avsnitt ska spelas i direkt följd.
    ulla

  • Tarja och Ulla:
    När ni befinner er i en list-vy (som Min lista, Nya avsnitt från program ni följer eller Nedladdat), så består varje "list-post" av två viktiga delar:
    1. Till vänster finns play-knappen över en avsnittsbild - tryck på play-knappen för att starta ljudet som en del av listan
    2. Till höger står namn på programserie och avsnitt - texten länkar till avsnittet som sådant och ni lämnar listan
    Det är endast när ljudet startas medan ni är kvar i listan, alltså genom att trycka på playknappen i listan, som avsnitt spelas i följd. Symbolen för listan går då att klicka på för att slå på (förvalt), eller slå av.

    Jag tror att ni har tryckt på text-delen först, och alltså lämnat listan innan ni startade ljudet.
    För övrigt hör jag till dem som tycker att det val man gör ska gälla generellt och inte bara för det aktuella avsnittet.
    Så är det ju nu. Den inställning ni gör, behålls tills ni ändrar detta.
    Dvs placeras i inställningar.
    Tack för den återkopplingen. Som min kollega skrev, så trodde vi att det är svårare att hitta och förstå funktionen under inställningar, men om vi många lyssnare tycker annorlunda, så kan vi tänka om.

    Själv tror jag att en svårighet beror på otydligheten i att det är skillnad mellan bild och text i en listpost. Om ni tidigare använt "Spela alla-knappen" har ni inte behövt trycka på vare sig bild eller text i en enskild avsnittspost. Då har ni självfallet inte haft möjlighet att se att bilden startar ljudet, medan texten leder bort från listan.

    Hur förtydligar vi det?
    Annika Webbmaster
  • Jag har valt bort ”spela nästa” och det står att den är Av. Ändå spelas nästa nedladdade program. Så det verkar alltså inte fungera som det var tänkt.
  • Tack för att du rapporterade in det!

    Stäng ned appen helt genom att svepa bort den, och starta sedan om. Kvarstår felet då?
    Annika Webbmaster
  • Hur kan det vara så förbenat krångligt. Jag hittar inte en knappen på min ipad. Bort med ofrivillig uppspelning.
  • Publicera hur ikonen ser ut! Tack.
  • Hej,
    jag kan bara hålla med Mats D i allt han säger. Jag letade också i inställningar, kanske inte viktigt om opt-in eller opt-out, men rimligen borde det gå att göra både i inställningar och ev även i programmet om utvecklarna tycker det är viktigt. Också synd att ingen info om detta fanns att hitta; jag hann bli irriterad över att ”samma gamla bugg” återuppstått och fick söka här för att hitta ett svar och förklaring (tex även detta om att behöva starta om). Jag förstår vidare att folk vill ha olika, men för de som vill spela upp i rad (”att det inte tar slut”) så finns ju min lista-funktionen. Vi som inte vill lyssna i sträck har ju bara nedladdat att gå till så att säga. :-)
  • Ida:
    Har det löst sig med omstart?

    Robert:
    Ikonen når du enklast när du befinner dig i en lista där du ofrivilligt får denna spelkö-funktion.

    Nästa gång ett avsnitt startar utan att det var din avsikt, tar du alltså fram appen och trycker på ikonen i nedre vänstra hörnet. Bakgrundsfärgen varierar lite, men ikonen ser ut som en stiliserad punktlista:

    (Är spelkön avslagen, ser symbolen ut på samma vis, men det står "AV" under.)

    Kari:
    Jag letade också i inställningar
    Det hade nog även jag gjort, för det är ju ett logiskt ställe att leta på. Jag har framfört förslaget att detta ska gå att nå både via Inställningar och hjälpoch (som nu) där funktionen används.
    Också synd att ingen info om detta fanns att hitta; jag hann bli irriterad över att ”samma gamla bugg” återuppstått och fick söka här för att hitta ett svar och förklaring (tex även detta om att behöva starta om).
    Bra att du hittade hit!

    Slog förändringen hos dig inte igenom förrän du startade om appen? Det är i så fall en nyhet för oss. Ida är den enda lyssnare hittills som rapporterat att det inte fungerat, och hon har inte berättat (än) om det fungerar som det är tänkt efter omstart.
    Jag förstår vidare att folk vill ha olika, men för de som vill spela upp i rad (”att det inte tar slut”) så finns ju min lista-funktionen.
    Även i Min lista är självfallet kö-funktionen valbar. Att jag vill "bokmärka" vissa avsnitt för senare lyssning utan att ladda hem dem, betyder ju inte att jag är intresserad av att spela dessa i en följd ...

    Det är faktiskt långt fler lyssnare som hört av sig och inte vet hur de ska bära sig åt för att få till den automatiska uppspelningen, än vad det är lyssnare som undrat hur ni ska slå av den. Otydligheten drabbar er båda, och vi måste förstås förenkla detta.

    Men för er som väl förstått hur ni slår av och på spelkön, är det väl inga problem med att vi erbjuder spel-kö under så väl Nedladdat som under Min lista och Nya avsnitt av program du följer? Jag vill gärna att listan införs på ännu fler ställen!
    Annika Webbmaster
  • Det verkar faktiskt funka just nu i min app (att stänga av automatisk uppspelning). Trots att jag inte gjorde någon förändring.
  • Tack, då har jag en teori!

    Jag misstänker att det kan bli problem i "den spelkö du ofrivilligt hamnat i", eftersom appen redan tolkat det som en kö, men att det därefter fungerar.

    Om du alltså är under Nedladdat och slår av spelkön där, ändras visserligen ikonen, men eftersom du redan startat en spellista, slår din förändring inte igenom förrän nästa gång du är i en vy med möjlighet att spela upp i en följd.

    Vi kanske kan förbättra detta, så att en av-aktivering av spelkö-funktionen gör så att det avsnitt man just lyssnar på läses in på nytt, men utan att då ingå i kön. (Det lät lite rörigt, men jag vet att jag kan få Ios-utvecklarna att förstå vad jag menar!)
    Annika Webbmaster
  • Jag letade också under inställningar.

    Även efter att ha läst denna tråd hade jag svårt att få fram menyn där man kunde ändra. Fick ladda ner ett till avsnitt och till slut gick det.

    Allt som man ändrar generellt bör ligga under inställningar tycker jag.