Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Problem med nedladdning av avsnitt

Hej!

Sen ni uppdaterade SR-appen till den nya designen så har jag haft massor med problem med nedladdning. Även om jag laddat ner ett avsnitt så står det inte som nedladdat och man kan behöva ladda ner samma avsnitt ungefär fem gånger innan det står "Nedladdat" och hamnar under Nedladdat-fliken. När jag lyssnat klart och ska radera så försvinner det inte heller, det står "Nedladdat" och ligger under Nedladdat-fliken trots borttagning, så man måste ladda ner och ta bort igen flera gånger. Jag har testat att starta om appen och telefonen men det hjälper inte. Jag har en Samsung Galaxy S5, androidversion 6.0.1 och appversion 5.1.2

Mvh,
Maria

Kommentarer

  • Hej Maria!
    Ursäkta det sena svaret!
    Kan du testa att ladda ner senaste versionen nu för att se om problemet kvarstår?
    Det ska vara version 5.2.0.5342
    Jesper Webbmaster
  • Hej,
    Det går inte att se hela versionsnumret i Google Play, men jag har den senaste uppdateringen. Det har blivit bättre, men det händer fortfarande ibland. Jag kan ladda ner ett avsnitt flera gånger men det står inte som nedladdat efteråt, så när man går ut drar det surf. Just nu har jag problem med ett avsnitt från Morgonpasset i P3, 30 juli.
    Maria
  • Hej igen
    I Play kan man se versionsnummer via menyns val Inställningar & hjälp. Längst ner finns versionsnummer.
    Våra utvecklare försöker ringa in nedladdningsproblemet, som vi fått fler rapporter om. Det är dock inte ett allmänt fel så det gäller att försöka förstå när exakt det uppstår. Det har visat sig svårt att upprepa i de testtelefoner som används.
     En fråga blir då på vilket sätt du beställer nerladdningen. Dvs från vilken vy i appen? Någon lista som favoriter t.ex. Eller öppnar du vyn med mer info från programmet. Och väl där, är det via symbolen med en nedåtriktad pil över ett streck? Eller via 3-punktsmenyn till höger och valet ladda ner?  Det vore värdefullt att få de uppgifterna för vidare felsökning.
    Mvh
    Janne Webbmaster
  • Det går bara att se versionsnummer 5.2.0, inte de senare siffrorna (alltså 5.2.0.5342, som Jesper skrev).
    Jag brukar oftast gå in i Favoriter, och ladda ner via trepunktsmenyn (det går oftast bättre om jag öppnar vyn om avsnittet och laddar ner därifrån, men det funkar inte alltid heller). Om jag sen går till Nedladdat direkt efter så är det inte alltid avsnittet syns där utan då måste appen startas om, sen brukar det dyka upp.
    Maria
  • Hej och tack för info
    Jag inser att ordet Play är lätt att förväxla. Jag o Jesper pratar om Sveriges Radio Play, dvs vår app, när vi tipsar om var numret finns :-).  
    När du öppnar vyn med avsnittet och laddar ner - väljer du då trepunktsmenyn eller kanske  nedladdningssymbolen med pilen över strecket?
    Mvh
    Janne Webbmaster
  • Ok, då förstår jag smile då är 5.2.0.5342 mitt versionsnummer
    När jag öppnar vyn med avsnittet använder jag nedladdningssymbolen, men i Favoriter-listan med alla mina andra program använder jag trepunktsmenyn
    Maria
  • Stort tack
    Jag meddelar utvecklarna detta så hoppas vi på en lösning

    Janne Webbmaster
  • Jag upplever samma problem som Maria. Även min version på playappen är 5.2.0.5342. Telefonen är en Sony modellnummer D5503 med Android 5.1.1.

    Jag letar fram program via kanal och laddar ner antingen via pilen eller trepunktsmenyn.

    Utöver problemen som Maria beskriver så händer det att nedladdningar har lyckats, jag har påbörjat att spela upp den utan problem men avbröt lyssnandet. Går jag tillbaka går det inte att fortsätta, det står ansluter men inget händer, oavsett om jag är uppkopplad eller ej. Samtidigt är flera program inte uppspelbara längre. Men, hittar jag ett nedladdat program som funkar eller lyssnar på ett program utan att ladda ner det och stoppar uppspelningen, kan det åter funka att lyssna på de programmen som det var fel på tidigare. Även att stänga ner appen och öppna den igen hjälper ibland.


    Krischan
  • Tack Krischan för ytterligare bra detaljinformation. Får se om det hjälper våra utvecklare att ringa in problemet.
    Mvh
    Janne Webbmaster
  • Hej!
    I version 5.3 har vi rättat till problem som fanns med att spelaren i vissa lägen förväxlade musikversionen av ett avsnitt med den musiklösa, med flera olika följdfel.

    De flesta av de konstigheter som ni och andra lyssnare har rapporterat in, bör vara en följd av detta fel och därmed äntligen lösta nu. Vi ber om ursäkt över att detta uppstod, i synnerhet ni som drabbats av extra dataförbrukning eller helt utebliven lyssning.

    Om det fortfarande är några problem, så vill vi veta det, så att vi kan rätta även dessa!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Jag har fortfarande problem med nedladdningen, har laddat ner ett avsnitt tre gånger men det händer inget. Avsnittet finns i Nedladdat-listan, men det står "00 min" och den buffrar när den ska spela upp. Trycker jag på ikonen med tre punkter så står den inte som nedladdad men däremot när jag öppnar det specifika avsnittet.

    Ett annat problem jag märkt av är att när man laddar ner avsnitt så hamnar de inte under Nedladdat automatiskt, utan appen måste startas om först
    Maria
  • Tack för den beskrivningen!

    Jag tror att avsnittet på noll minuter hänger samman med en bugg som vi identifierat sedan jag frågade dig om alla problem är lösta.

    Vilket program rör det sig om? Den bugg vi har förstått lite bättre nu drabbar lyssnare som har råkat ladda hem "fel version" av ett visst avsnitt, en version som tekniskt liknar våra musikprogram (där filerna går att ladda hem men raderas automatiskt efter en tid), fastän det rör sig om ett program där vi egentligen ska erbjuda "äkta nedladdning" (podd, där filerna kan ligga kvar hur länge som helst), som inte raderas från appen.

    Den "felaktiga versionen" av avsnittet skapas automatiskt och vi vill att det ska vara så, eftersom det snabbt går att lyssna även om den "riktiga podd-filen" saknas, till exempel om tekniska problem gör att den dröjer. Den versionen av programmet borde dock inte ha gått att ladda hem, eftersom det blir problem när podd-versionen av programmet blir tillgänglig, och den där reserv-versionen inte längre finns kvar i listorna över appens innehåll.

    För de program där vi har båda varianterna, som Ekot (några sändningar är poddar som inte raderas när man laddar hem dem, andra raderas) eller Sommar och Vinter i P1 (där du kan välja mellan avsnitt med och utan musik) uppstår inte denna bugg. Inte heller för program där alla avsnitt är av den typ som försvinner. Det är just när program som normalt sett alltid är nedladdningsbara av misstag har gått att ladda hem med den andra versionen, som appen blir helt förvirrad.

    Som sagt tror jag att det är detta som har skett med den noll minuter långa ljudfilen hos dig, men berätta gärna vilket avsnitt det är som blivit fel, så att vi kan få bekräftat att det är den buggen.

    Att avsnitten inte hamnar under nedladdat direkt, för vi vidare till app-utvecklarna. Se gärna ifall du kan locka fram de nedladdade avsnitten genom att gå in och ur menyn, istället för att starta om appen. (Det borde du inte heller behöva göra, men det är bra att veta för vår felsökning, plus att i alla fall jag skulle tycka att det vore enklare än en omstart.)

    Tack för hjälp att lösa de kvarstående problemen!
    Annika Webbmaster
  • Det avsnitt som jag haft problem att ladda ner idag gäller Creepypoddens halloweenspecial från 4 november. Buggen med 00 min har jag fått med både Creepypodden och Morgonpasset i P3, men har inte upplevt att det varit något problem eller påverkat lyssningen
    Maria
  • Tack!
    Det var program som gör att jag behöver ifrågasätta denna teori, för det fel jag tänker mig kan endast uppstå med program som sänds i någon av våra "vanliga kanaler" eftersom det är från den ljudströmmen som den versionen automat-inspelats.

    Creepy-podden sänder vi aldrig i FM. Programmet är därför alltid i podd-version. Och Morgonpasset i P3 är den typ av program där det ska finnas en version med och en utan musik.

    Det innebär tyvärr att det fel du drabbats av inte har samma bakomliggande orsak som felet jag tänkte på (där filer inte går att radera - eller snarare att de kommer tillbaka i listan sedan de raderats).

    Stort tack för att du hjälpte oss att förstå att detta inte är samma fel, så att vi fortsätter att undersöka detta med rätt kunskap!

    Visst är din app uppdaterad till den senaste versionen 5.3?
    Annika Webbmaster
  • Ja precis, 5.3.0.5346
    Maria
  • Tack!

    Vi tar upp detta med app-utvecklarna när vi har möte med dem om en stund.
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan bli synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy