Headset: saknar möjlighet att hoppa 15 sekunder (Android)

Hej,

I senaste (version 20.2.1 build 5590) av SR play appen för Android så går det inte att hoppa 15 sekunder framåt eller bakåt om man har ett bluetooth headset anslutet. Om man lyssnar i "Min lista" så hoppar den till nästa avsnitt.

Kommentarer

  • Hej Fredrik,

    när man lyssnar på en lista är det meningen att man ska hoppa mellan avsnitten eller nyhetsklippen med hjälp av hörlurarnas knappar. Vissa hörlurar har möjlighet att både hoppa mellan avsnitt och skippa 15 sekunder med olika knapptrycksvarianter, det bästa är att kolla i manualen för sina hörlurar för att se om den funktionaliteten finns. Som exempel så kan ett par Sennheiser Momentum Wireless både hoppa och skippa medan ett par Jaybird X3 kan bara skippa.
  • Detta har fungerat tidigare. Det är något som måste ha ändrats i den nya versionen med den nya spelaren. Som det är nu kan jag inte lyssna på ekonyheterna och stega framåt och är lite irriterande att behöva ta upp telefonen.
  • Upptäckte också detta idag. Mkt irriterande, använder mig jätte ofta av 15 sek funktionen på headsetet. Ni måste fixa tillbaka som det var innan.
  • Tack för återkopplingen!

    Det är ju lite lurigt att bestämma vad den här typen av knappar egentligen ska göra i vår app ...

    Vad är standarden?
    Som min kollega från app-teamet skrev har allt fler Bluetooth-enheter stöd för att samma knapp ska göra ett par olika saker, men för de enheter som inte har stöd för det, är standardfunktionerna dessa:
    1. starta eller pausera
    2. volym upp eller volym ned
    3. starta nästa post i en spellista eller starta föregående post i listan (ofta används långpress av volymknappen)
    Här har vår app tidigare inte hanterat den tredje funktionen, "gå till nästa/ föregående post i en lista", enligt standarden. I stället har denna knapp gjort att man hoppar 15 sekunder framåt eller bakåt.

    Den förändring vi nyligen har gjort, är alltså ett försök att följa standarden. De ljud som ligger i listor (som Toppnyheter, Min lista och nedladdade avsnitt - om du startar dessa genom knappen "Spela alla") har vi börjat hantera som spellistor även när det gäller Bluetooth.

    För ljud som inte ligger i någon form av lista, ska den tredje funktionen fortfarande vara "hoppa bakåt eller framåt 15 sekunder".

    Är standarden bäst för appen Sveriges Radio Play?
    Att följa standarden brukar vara klokt, men här är ni tydliga med att ni föredrar att den tredje knappen innebär "hoppa 15 sekunder". En spellista i vår app är inte som en låtlista i en musik-app. Om jag lägger ett antal 25 minuter långa avsnitt av Radioföljetongen i Min lista, är "hoppa till nästa avsnitt" något jag gör sällan, för att hamna i rätt avsnitt. Däremot kan jag ha stor nytta av att backa 15 sekunder för att repetera något jag missat.

    I en spellista som Toppnyheter, är det däremot mer motiverat att jag kan hoppa över en nyhet jag redan hörde eller är ointresserad av - alternativt backa till förra nyheten. Där kommer jag inte heller lika vilse ifall jag räknat med att backa 15 sekunder och istället kommer till förra nyhetsklippet ...

    Bugg?
    Dessutom undersöker vi om appen hanterar en del ljud fel, så att den felaktigt backar till ett annat avsnitt även när man lyssnar utan att vara i en lista. Om jag lyssnar på ett P3 Dokumentär som jag har lagt i Min lista (alltså utan att starta det genom "spela alla") så ska appen inte hantera det avsnittet som en post i el spellista.

    Vi undersöker detta, samt tänker ett varv till över för- och nackdelar med att en app med många längre ljud ska följa en standard som är framtagen mer för "spår på ett album".

    Tack för tydlig återkoppling!
    Annika Webbmaster
  • Misstänker att det har att göra med nya slöa uppritningen när man hoppar fram o bakåt? Förut kunde man klicka 4 snabba klick för att komma bak/fram 1 minut, nu måste man vänta en sekund mellan varje klick innan den blir klickbar igen. Extremt irriterande.

    En annan ny bugg som säkert hör ihop med det här är att tiden som visas nu när jag lyssnar live på P3 (kl 13.31) är 08:32 till vänster och 09:00 till höger, och programmet som visas är Morronpasset.

    Ljudet tystnar inte heller när jag dödar appen med apphanteraren som den brukar göra. Jag är tvungen att döda den med "Force stop"-knappen i App-inställningarna för att få tyst på den. Då visar den rätt tid o program när jag startar om. Har kanske även att göra med att jag inte väcktes i morse?

    Appen verkar ha gått sönder rätt rejält senaste veckan.
  • En annan ny bugg som säkert hör ihop med det här är att tiden som visas nu när jag lyssnar live på P3 (kl 13.31) är 08:32 till vänster och 09:00 till höger, och programmet som visas är Morronpasset.
    Tack, det låter som en bugg! Det går att backa i direktsändningen, men det ska ske medvetet, inte utan att du har velat det (eller åtminstone förstår att det skett), och det går inte att backa mer än 3 timmar.

    Var det Morgonpasset du hörde, eller hördes P3 med Johannes Cakar (som vi ska sända den tiden)?

    Om felet återuppstår, så bör ett kanalbyte göra att du kan återgå till P3 "i realtid".

    Den senaste releasen innebar att vi i princip helt bytte ut själva spelaren i appen. Lite som en hjärttransplantation (eller i alla fall som att byta värmesystem i ett hus eller så). En enorm förändring som inte riktigt gått att testa för alla scenarier.

    Och du har rätt, det är mycket som behöver justeras, men de flesta av dessa saker är sådant jag tror att mina kolleger snabbt får ordning på. Dessutom har teknikbytet i sig gjort att vi blivit av med väldigt många gamla buggar och att vi har en stabilare grund att bygga appen på framöver, så även m det är rätt svajigt just nu, är jag full av tillförsikt!

    Och glad över att ni snabbt och tydligt hjälper oss att förstå vad vi behöver rätta ...

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Misstänker att det har att göra med nya slöa uppritningen när man hoppar fram o bakåt? Förut kunde man klicka 4 snabba klick för att komma bak/fram 1 minut, nu måste man vänta en sekund mellan varje klick innan den blir klickbar igen. Extremt irriterande.
    Det kikar vi på! Vad har du för hörlurar? Det är ju lite olika varianter för att navigera med olika modeller. Att hoppa en minut är inget jag tror vi byggt själva, däremot är hopp på 15 sekunder en funktion som finns i appen.
    Annika Webbmaster
  • Det är samma problem utan lurar.

    Starta appen och starta P3.Klicka sen på 15sek bakåt och det tar uppåt en sekund att uppdatera displayen och starta igång ljudet igen. Förut gick det så snabbt att man snabbt kunde klicka igen (t.ex. 4 ggr för att spola tillbaka 1 minut), men nu måste man vänta tills det går att klicka igen. Det är det som är störande.
  • Tack för förtydligandet. Då förstår jag bättre!

    Gissningsvis är det ett separat fel, som vi också får se över. Bra att du var tydlig med att det är funktionen i sig som "är slöare" och att det blir på samma vis även utan blåtand.
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    att uppspelningen ska sluta när man sveper bort appen är något som man som apputvecklare behöver bygga själv och det hann inte med till första releasen av nya spelaren. Det är däremot färdigbyggt nu och kommer att komma med i nästa veckas release så att man kan svepa/kryssa bort appen för att stänga av ljudet. Tills dess går det bra att pausa först och sen svepa/kryssa bort appen så försvinner både appen och notisen.

    Vad gäller den långsamma hanteringen av hopp-knapparna så har vi noterat att det är olika på olika telefoner. Bakgrunden till det här handlar om hur fort enheten kan processa sökningen inom ljudet, och vad gäller just liveströmmarna (det vill säga kanalerna) så har vi bytt format från DASH till HLS som tyvärr är lite långsammare att söka i.
  • Tack Annika Webmaster för att du läser och kommenterar angående hoppa framåt/bakåt 15 sek. Den senaste versionen av appen, när ni gått till den standardiserade funktionen "nästa/senaste låt i listan" har ingen relevans i SR Plays utbud. Vilka program är 2-3 minuter, som jag vill skippa? Nyhetslistan, OK, jag fattar, men behovet är inte stort  Jag väljer istället episoderna genom att klicka i  GUI:t, och sen lyssnar jag länge. Sällan jag valt fel episod. Däremot väljer jag ofta att spela tillbaka 15 sekunder när jag missat något. Och nån gång framåt när det är tråkigt.  Lägg tillbaka den gamla funktionen, snälla, den var perfekt för ert utbud. Två poddar om dagen är min normala konsumtion, nu har det blivit färre.
  • Håller med PH. Vi förstår ju att anledningen till ändringen är att ni bytt streaming-format till ett format som är sämre för sökning, men eftersom sökning är en så central del av såväl poddlyssning som liveradiolyssning så är det helt enkelt fel beslut.
  • Sr appen borde rimligtvis ses som en podspelare, inte en musikspelare. De flesta podspelare har funktionen att man hoppar fram/bak 15 sekunder då man spolar med exempelvis headset. För långa program är denna funktion den rimliga. Även ljudboksappar har denna funktion. Ni borde verkligen ändra tillbaka.
  • Precis som tidigare kommentatorer så förstår jag inte hur ni tänkt. Det är ju inte precis man lyssnar på att program på 2 minuter utan man vill kanske lyssna minst en kvart. Då hade man ju kunnat ställa sig frågan varför man kan stega 15 sekunder bakåt och framåt i spelaren. Att headset ska skilja mot hur spelaren är utformad är ju inte konsistens.

  • I nya versionen av spelare har jag tappat möjligheten att pausa/spela genom att dubbelklicka på mina airpods, vore skönt att få tillbaka den funktionen (funkar med ”alla” andra spelare och fungerade tidigare)

  • Jag är saknar också funktionen att backa 15 sekunder. Lyssnar ofta i bilen och då är det bra att kunna backa och lyssna om. Andra podspelare (Player FM t. ex.) har en funktion att man själv kan välja om blåtandsuppkopplingen skall byta spår eller spola framåt eller bakåt. Det kanske kan vara ett alternativ?
  • Tack för återkoppling.

    Alla:
    De flesta av er har Android-appen och det är tydligt att ni har större nytta av att kunna backa (eller ta er framåt) 15 sekunder, än av att kunna hoppa till föregående/nästa post i en lista, utom möjligen vid Toppnyheter och andra listor med mycket korta inslag.

    Jag lovar att föra er talan och argumentera för att styra tillbaka funktionen så att det (för de headsets där det inte går att ha dubbla funktioner) åter blir 15 sekunders-hopp. Pärs tips om att en del appar ger möjlighet att själv välja funktion för knapparna ser jag till att app-teamet tittar på.

    En bugg som gjorde att enskilda avsnitt (alltså uppspelade utan att ni tryckt på "spela alla") hanterades som "del av lista" och fick "hoppa till föregående/nästa" istället för "+/- 15 sek." är åtgärdad i version 20.2.6.5595 som kom förra veckan, vilket gör att det bör bli färre ofrivilliga avsnittsbyten.

    Tråden har även kommit att handla om andra irritationsmoment när det gäller möjligheten att reglera ljud via BT. Jag kommer att förtydliga i rubriken att det främst är detta problem denna tråd handlar om, och försöka styra över "övriga Blåtandsproblem" till andra trådar. Tomas Eklund har det fel som beskrivs här:
    Start & stopp med trådlösa hörlurar funkar inte (Ios)

    Hoppas att du har förståelse för att jag helst vill styra över felsökningen av det problemet till den tråden!
    Annika Webbmaster
  • Buggåtgärden i version 20.2.6.5595 verkar tyvärr inte riktigt fungera för mig. Uppspelningssaken som visas på bilden nedan ändrades i och med uppdateringen, så att knapparna för att spola framåt och bakåt 15 sekunder dök upp. Dessa knappar fungerar också som de ska. Även hörlurskommandot för att hoppa 15 sekunder framåt fungerar som den ska (vilket det inte gjorde före uppdateringen). Däremot fungerar fortfarande inte hörlursgenvägen för att hoppa 15 sekunder bakåt. Trots uppdateringen, leder det kommandot fortfarande till att jag hamnar i början av avsnittet. Samma kommando fungerar som det ska med att hoppa 10 eller 15 sekunder bakåt i andra poddappar, så jag tror inte att hörlurarna är felinställda.

  • Det är samma för mig. Jag kan hoppa 15 sek framåt med headsetet men inte bakåt.
  • Jag upptäckte det för några dagar sedan men glömde svara att framåt går men bakåt så startar den om från början.

  • Tack, "ett fall framåt" i alla fall.

    Jag vet att Androidutvecklarna arbetar med detta, och att det förstås ska vara konsekvent.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Tack för återkopplingen!
    Annika Webbmaster
  • Finns det någon uppdatering i detta ämne? Jag tycker fortfarande buggen är kvar när man går bakåt och livesändningar är det nog inte implementerat i ännu. Sedan återstår buggen att tiden och programinformationen inte uppdateras när man byter till föregående eller efterföljande programpunkt. Det är faktiskt lite irriterande och i synnerhet om man tar P4 Göteborg Morgon då man valt dela in varje timme i en mängd små block. Ett exempel som är mellan 06:00 och 07:00 Ekot, block 1, 1 min Ekouppdatering, block 2, Lokala nyheter, block 3, Radiosporten, block 4, SMHI, block 5, Barnradion, block 6 och slutligen Ekot igen. Det är riktigt irriterande om man ska stega sig till block 1 då och jag misstänker att det förbrukar onödig data också.

  • Väntar fortfarande på återkoppling på denna tråd. Finns det någon prognos när detta ska vara åtgärdat?
  • För mig skulle det funka bra med att inte gråa bort 15-sek-symbolen när jag tryckt på den, utan att ge mig möjlighet att trycka fler ggr för att hoppa fram/bak flera 15-sek-hopp.

    Så:
    Tryck på 15-sek-knappen.
    Starta sökning - men om jag trycker på knappen igen under sökningen, så avbryt sökningen och sök om till den nya tiden.
  • Hej!

    Vi håller på att, ytterst försiktigt, smyga ut en beta-version av appen (troligen tillgänglig från och med i morgon).

    Jag har just kollat med Android-teamet och om jag förstod saken rätt, är åtminstone möjligheten att även backa med Bluetooth något som kommer att vara löst i denna beta-version.

    Denna version kommer att ligga ute som beta utan att släppas på bredare front lite längre än vanligt, i och med att vi absolut inte vill introducera några nya buggar under rådande läge, där Sveriges Radio har fler lyssnare än vanligt. I Android är det dock enkelt att bli beta-testare:
    Testa nya Android-appar innan de blir tillgängliga för allmänheten .

    ----

    Johans inlägg om Iphone-problem har flyttats till en egen tråd
    Annika Webbmaster
  • Kanon! Tackar! Jag är redan betatestare sedan länge så jag ser framemot fixen och om jag hittar några buggar så lovar jag återkomma. Den har varit efterlängtad 😀
  • Hej igen!

    Det tog längre tid än vad vi försod för beta-versionen att komma ut i Google Play. Först idag har den blivit åtkomlig.

    Jag ber om ursäkt över att jag gav fel information här.
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Jag har iPhone iOS 14.4.1 och appversionen 21.3.9 (12032.1). Precis så som TS har skrivit så slutade funktionen för att spola 15 sek fram/tillbaka fungera även för iPhone i början av 2020. Än idag så funkar det fortfarande inte för iPhone.

    Jag har testat både med BT-hörlurar samt iPhone-lurarna (sladd). De tidigare versionerna hade den funktionen som var väldigt bra om jag missade något i podden eller om jag ville spola förbi en låt som jag inte gillar.

    Jag hade velat slippa ta upp telefonen och bara trycka spola på hörlurarna som förut.

    Precis som tidigare kommentarer så är det sällan man byter avsnitt via tryck, jag väljer ut poddar en i taget och skapar inte listor. Så därför tycker jag att funktionen spola är mer nödvändig.

    Har ni planer på att ändra det även om ni vill hålla er till standarden? Kan ni inte ha någon typ av omröstning om vilka funktioner folk vill ha bl. a. spolfunktionen?

    Mvh CW

  • Instämmer i CWs kommentar. Det är märkligt att detta fortfarande inte åtgärdats. Det fungerar bra i direktsändningar då kan man backa 15 sekunder. Om man lagt ett flertal program i "min lista" (fö. mkt bra funktion), då kan man inte hoppa 15 sekunder framåt. Precis som CW skriver, så är det naturliga ju att man hoppar 15 sekunder framåt om man vill byta program då får man ju i sådana fall ta upp mobilen och göra det. Förstår inte varför man skulle vilja byta avsnitt mitt i allt. Det borde finnas statistik på hur ofta man byter avsnitt och det känns rätt logiskt att man inte byter det på ett program som är mer än 10 minuter.

  • Hej och förlåt sen återkoppling.

    CW och Fredrik:
    Hur de olika kontrollerna ska prioriteras och varför det är problem med vår Iphone-app på flera Bluetooth-enheter finns det en annan tråd för här:
    Styrning av app via Bluetooth (Iphone)

    Med vanliga, trådade, hörlurar finns båda funktionerna där:
    • 2 tryck på playknappen -> nästa avsnitt
    • 3 tryck på playknappen -> föregående avsnitt
    • 2 tryck och håll på playknappen -> hoppa 15 sekunder framåt
    • 3 tryck och håll på playknappen -> hoppa 15 sekunder bakåt
    I de Bluetooth-enheter vi hittills har testat så verkar knappen fungera när man lyssnar i en av våra spellistor (som nyhetsspellistor, Min lista och Nedladdat) och "byter då spår" (vilket, som ni skriver, inte är det viktigaste i alla lägen, så det ser vi över). Däremot är skippa-funktionen inte kopplad till någon av varianterna i en del (alla?) Bluetooth-enheter när man spelar en kanals direkt-ström eller startar ett avsnitt utanför en lista, och det är ett fel vi självfallet måste åtgärda!

    Eftersom den här tråden handlar om en Android-bugg som är löst för drygt ett år sedan, kommer jag att stänga den (men den finns kvar och går att läsa och länka till vid behov).
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.