Problem med Dual Internetradio sedan 7 maj

Inlägget är flyttat från en lååång tråd där många olika radio-modeller (med det gemensamt att de "under huven" använder Frontier Silicon) har haft problem med Sveriges Radios kanaler.

Problemet i Dual skiljer sig delvis från de andra Frontier-problemen och bör felsökas separat.
/Webbmaster-Annika

-------

Dual fungerar inte ännu men från att P4 Plus bara flimrat till så har det nu återgått till att försöka ladda, vilket den misslyckas med.
Håller Dual-supporten varm!

Kommentarer

  • Hej + Tack Bo Pettersson för att du håller Dual-supporten varm!  - dom lovade hjälpa till - men mycket har det inte blivit av !
  • Hej Annika!
    Det stämmer att problemet kvarstår och nu är det precis lika som när problemet började. En mellanperiod när många andra fick problem låg inte kanalen kvar och försökte utan blippade bara till en kort sekund. Nu är det åter så att kanalen kommer upp, försöker ladda men kommer aldrig i mål. Ibland kommer larmet avkodningsfel efter en stund. Jag har åter igen kontaktat Dual-supporten som tyvärr svarar med tystnad. Hoppas att det beror på intensivt jobb med en lösning.
    Jag återkommer om något nytt händer.
    Ha det bra!
  • Jag sammanfattar:

    Teknikbyte som fungerade i ett dygn
    Den 7 maj bytte företaget Frontier Silicon, som Dual och många andra WiFi-radior bygger på, hastigt ut den databas de tidigare använt, vTuner, mot en ny, Airable. I samband med bytet fick i princip alla mottagare problem.

    Efter en omstart verkade alla, även era Dual-enheter, kunna spela upp våra kanaler igen. Problemet var att det med Dual slutade att fungera dygnet därpå:

    Per den 10 maj:
    "DUAL" radion har jag fått igång efter en fullständig omprogramering
    och den 13 maj:
    Efter en fullständig omprogrammering av DUAL-radion funkade den (10/5) för att höra morgonens nyheter + P4 Jönköping - da'n därpå radiotystnad igen - vilket fortf är fallet - efter tappra försök att reinitialisera WiFi + sändarstationer + läst på supportsidorna att slå till/från/till nätspänningen kunde hjälpa - dock utan resultat.

    Bo den 14 maj:
    Direkt efter omläggningen gick det att söka om stationen men efter en dag var det kört.

    Jan den 17 maj:
    min radio betedde sig likadant

    Kanalerna hittades i databasen, men kunde inte läsas in korrekt - alternativt kodas av.

    Förutom Sveriges Radios kanaler har liknande avkodningsfel (med just Dual) rapporterats in med NRK:s kanaler.

    Övergående problem för många fler
    Alla andra modeller jag sett rapporter om, fortsatte att fungera under två veckor. Sedan skedde någon förändring runt den 23 maj som drabbade många (men inte alla) Sveriges Radios kanaler.

    Under den perioden "fladdrade de drabbade kanalerna till" för er med Dual. Det felet har nu åtgärdats och för er med Dual är vi tillbaka i att de verkar försöka laddas, men att de inte kan avkodas korrekt.

    I och med att så många fick problem, har felsökningen kring det generella Frontier-problemet ställt sig i vägen för felsökningen kring det specifika Dual-problemet.

    Någon begränsning med Dual
    Det finns något med era enheter som skapar specifika problem med just Sveriges Radios (och kanske NRK:s) kanaler. Vad detta är vet vi ännu inte, och att det inte finns ett gränssnitt där ni själva kan lägga in olika versioner av ljudströmmarna försvårar felsökningen.

    Liksom att det inte står några specifikationer om vilka format, kvaliteter etc Dual har stöd för, och jag inte heller vet (ännu) vilka varianter som Airable har valt att lägga in respektive vilka vTuner tidigare använde.

    Det bör vara någon av dessa saker som ger problem:
    • protokollet https där flera lyssnare fick problem när Tunein bytte till https. Men i så fall lade Airable först in länkarna med http, och ändrade till https runt den 11 maj
    • formatet aac förmodligen inte aktuellt, jag har svårt att tro att Airable hade mp3-länkar den 10 maj, och bytte till aac-länkar den 11 maj ...
    • spellistan m3u (eller pls) även här vore det märkligt att de i så fall först lade in kanalerna utan, det vill säga https://sverigesradio.se/topsy/direkt/4951-hi.mp3 och sedan lade in den med m3u, https://sverigesradio.se/topsy/direkt/4951-hi-mp3.m3u för P4 Plus, dock av intresse att NRK verkar använda m3u ... Och att det var problemet för användarna av en viss Pioneer-modell
    • för många redirects Airable kan ha infört något extra mellanled runt den 11 maj, och Sveriges Radios kanaler har troligen någon mer omdirigering än de flesta andra kanaler
    • begränsning i vilken ljudkvalitet som funkar Troligen inte, i vTuner tror jag att de flesta kanaler låg i 192 kbps
    Bo (som väl är den som haft mest kontakt med Duals support):
    Berätta gärna hur långt ni har kommit i att ringa in felet.

    Alla:
    Kolla gärna om ni kan återskapa problemet med NRK:s kanaler
    Annika Webbmaster
  • Goda nyheter, hoppas jag!

    Jan skrev nyss (kl 16:14) i låååånga tråden:

    Har fått mail från Dual där de hävdar ett en ny programvara ska vara tillgänglig inom 24 timmar. (Fick mailet vid lunch idag)
    Testade för tio minuter sedan men det är fortfarande samma felmeddelande. Avkodningsfel

    Min översättning av den danska översättningen av en Dual-bruksanvisning:

    Software update
    Välj "Jetzt prüfen" för att söka en aktuell Firmware-uppdatering.

    En uppdatering kan pågå i flera minuter och Tunern bör inte stängas ned under uppdateringen, då det kan leda till olika funktions-problem!

    Finns ingen ny firmware tillgänglig, visas "Software up to date" i displayen.

    Med "Auto-update" kan du välja att få automatiska uppdateringar.

    Jag håller tummarna för att detta löser problemet!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag har fått en uppdatering av programvaran till min Dual i natt (fanns där kl.06:00). Det fungerar NU!! i alla fall P4 Plus. Jag vet inte om uppdateringen är allmän eller bara en test till min radio, eftersom supporten är tystare än musslor vad som händer. Tidigare har dom efterfrågat min MAC: adress så det återstår att se.
    Det kan ju vara mer verkstad en snack vilket ju är bättre än tvärt om.
    Om jag inte får besked ifrån Dual idag kommer jag att pressa dom på vad som felade. Vi är ju alla intresserade.
    Alla dualanvändare kolla om ni fått uppdatering och följ i så fall hänvisningen som ges.
    Jag meddelar här vad supporten har för svar.
  • Godmorgon!

    Det var riktigt goda nyheter. Med tanke på att Jan fått besked om att en uppdatering var på väg, är det nog något alla får del av inom kort.

    Jag skulle tro att det antingen är stöd för https eller för M3U, och håller med om att det vore bra att få veta.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen

    Nu har jag uppdaterat min Dual och samtliga SR stationer jag testade (P1, P2, P3,
    några P4 lokala och P4 Plus fungerar nu.
  • Åh, så skönt, Jan!

    Per, hoppas att du också kan lyssna nu.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!
    Fortfarande total tystnad från supporten Dual. jag skall kontakta dem igen och fråga vad som felade men det är ju tveksamt om jag får reda på det. Jag glömde säga i går att jag testa även NRK innan uppdateringen och det var precis likadant som SR även hos mig. Hur går det för Per? Har vi tappat honom i tråden? Han hade ju i alla fel en Dual som borde fungera nu. Stort tack för all hjälp att nysta i denna härva, det är ju nödvändigt att få reda på var felet ligger för att kunna åtgärdas av rätt instans.
    Din insats är guld värd! Tack!
  • Tack!

    Lägg inte mer tid på det än du gjort, är mitt råd. Om de svarar och berättar vad som var fel, så är det ju bra, men gör de det inte, får vi vara nöjda med att de åtgärdat det!

    Per, du kanske har fullt upp med att lyssna på radio igen ...? Jag räknar med att du hör av dig om du mot förmodan har kvar problemet!
    Annika Webbmaster
  • Hej - för mej är problemet att få tid till att kolla DUAL-apparaten! Fullt upp med en geografisk förflyttning (tillfällig) till ett område där kanske FM-bandet kan ta över! Men hör av mig i annat fall !  MVH
  • Lycka till med flytten!
    Annika Webbmaster