Problem med att casta med Ios 13
Hej!
Det går inte att casta SR Play till Google Home högtalare efter iOS 13.
Det är nog inte fel hos mig för det fungerar att casta musik från Spotyfy och att jag vet högtalaren spela musik från SR men då blir det från Tunein.
Hälsningar!
Urban Sandberg
Det går inte att casta SR Play till Google Home högtalare efter iOS 13.
Det är nog inte fel hos mig för det fungerar att casta musik från Spotyfy och att jag vet högtalaren spela musik från SR men då blir det från Tunein.
Hälsningar!
Urban Sandberg
Följ inlägget
0
följare
Jag ser till att app-utvecklarna kikar på det.
Apple har listat detta som ett av de problem de själva identifierat med Ios 13:
Third-Party Apps
Known Issues
- You might be unable to stream to a Chromecast device. (51334673)
iOS 13 Release NotesÄr detta något som åtgärdas med en uppdatering av SR Play appen som ni gör eller får vi vänta på IOS 13.1.1 eller 13.2?
Hälsningar
Örjan
PS: Använde(r) appen mycket via Chromecast Audio : ( Gillar den!
Samma problem här!
Dock bör detta problem ej enbart vara relaterat till iOS 13 då flertalet andra appar fungerar såsom Spotify, Tunein mfl.
Så, det verkar som en uppdatering / anpassning av SR Play-appen bör vara ett första steg.
Spotify funkar fint.
Apple kanske löser problemet innan vi själva bytt ut tekniken, och då är det en uppdatering av Ios som hjälper er - men om vi hinner byta ut denna teknik innan dess (vilket kommer att ske senare i höst - mer precis vågar jag inte vara), blir det en uppdatering av appen som gör susen.
Delar av vår app är i behov av en modernisering av flera skäl, men det tar tid att säkerställa att allt fungerar som det ska.
Bra att det går att casta med andra appar! För direktlyssning bör ni kunna använda Tunein, som både Mats och Urban skriver om. För efterhandslyssning finns det många podcast-appar som jag hoppas inte lider av detta Ios 13-problem.
Om det finns smarta lösningar som gör det enkelt att lyssna trots att vår app inte går att casta än, så fortsätt att tipsa varandra och oss! Och om det finns delar av vårt innehåll som ni har svårt att nå, så hör av er så försöker vi lösa det! Även om både Apple och vi själva arbetar för att lösa casting-problemet, så kan det dröja innan ni kan använda Play-appen som källa - men det ska inte betyda att ni blir utan Sveriges Radio.
Så tack på förhand för tips och konstruktiva råd om hur ni kan ta del av vårt innehåll!
Nu har Google uppdaterat sitt Chromecast-bibliotek till en ny version som fungerar med Ios 13 och våra utvecklare har uppdaterat appen så att den använder det biblioteket istället. En ny version av appen där castingen ska fungera på Ios 13 väntar därmed på godkännande från Apple.
Det gick alltså att bryta loss just denna funktion från de mer omfattande spelarförbättringar jag nämnde tidigare.
Har den här uppdateringen kommit ut? Jag får upp chromecast-loggan i Play-appen men kan inte hitta några av mina enheter då jag försöker casta. Hittar alla enheter i andra appar, såsom Spotify.
Tack på förhand,
Erik
Jag har just fått veta att vi själva dragit tillbaka den uppdatering vi trodde skulle hjälpa på grund av att utvecklarna upptäckte andra problem med Googles nya Chromecast-bibliotek.
Jag vet att den nya spelare vi arbetar med inte har problem med Chromecast i Ios 13 och tror att app-teamet därför koncentrerar sig på att så snart som möjligt få ut den, men det är ett stort arbete, så "så snart som möjligt" är nog inte snabbt nog för er! Jag påminner därför om att alla våra kanaler går att nå via Tunein-appen och att många program går att lyssna på i efterhand genom olika podcast-appar.
Om ni har problem att hitta någon kanal eller podd den vägen, så hojta till!
Detta fel är löst med en version som vi har börjat släppa publikt, men som än så länge endast nått fem procent av de lyssnare som har automatiska uppdateringar. Om du går in i App Store och manuellt letar upp vår app ska det dock gå att uppdatera även om du inte tillhör "rätt fem procent".
Sveriges Radio Play i App Store
Bra att veta:
Gästläget för Chromecast har vi inaktiverat för vår app på grund av en bugg som det läget medförde. Om detta gästläge är något ni saknar, så vill vi veta det, eftersom vi just nu inte prioriterat att leta efter en lösning.
Örjan
Dyker ni på något problem som ni tror har med detta att göra, så hör av er igen. Likaså om Chromecasts gästläge, som vi alltså inaktiverat, är något ni saknar. Ju bättre vi förstår behovet, desto klokare kan vi prioritera i vilken ordning vi löser olika problem.