Appen för Iphone tystnar i bakgrunden

Sedan senaste uppdateringen kan man inte stänga telefonen eller öppna en annan app utan att radion stängs av. Jag lyssnar på live-radion.
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Tack Helene!

    Felet ligger hos oss. App-utvecklarna tror att de vet vad felet beror på och undrar om felet kvarstår ifall du sveper bort appen så att den stängs av helt och sedan startar om den.
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för snabbt svar! Ja, problemet kvarstår om jag sveper bort appen och startar om den. Även testat att starta om telefonen men med samma resultat.

  • Aj då!

    Tack för snabb återkoppling.

    Tills felet är löst, kan du lyssna direkt i webbläsaren på telefonen. Det fungerar även i bakgrunden.

    Här hittar du alla kanaler:
    https://sverigesradio.se/kanaler
    Annika Webbmaster
  • Har du testat att starta om appen sedan du fick mitt tips? Jag borde ha varit tydlig med att utvecklarna under eftermiddagen har ändrat en sak som appen laddar hem när den startas om. (Du behöver alltså inte ominstallera appen - att starta om efter ca klockan 13 ska hjälpa.)

    Den fixen hjälpte i alla fall för nyhetsklipp och program som inte är nedladdade utan strömmas från oss. Med nedladdade program är det fortfarande problem (men det går tydligen att starta ljudet från låsskärmen om du först släcker skärmen, och jag tror att det därefter fungerar även i bakgrunden).
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Men lysande, nu funkar det som vanligt igen! Tusen tack för snabb återkoppling! :-)
  • Skönt!
    Annika Webbmaster
  • Har samma problem med nedladdade program, men kom runt det tack vare tipsen ovan. Någon prognos för när en korrigerad version av appen kan vara tillgänglig på Appstore?
  • Hej Mats!

    Bra att du fann denna tråd. Jag ska ha möte med app-teamet i eftermiddag och räknar med att jag vet mer efter mötet.

    Ibland verkar tipset med att starta från låsskärmen kräva att man trycker på play-knappen två eller flera gånger. Jag har hittills inte läst eller hört att den knappen strejkat helt, men om den gör det så har lyssnaren Örjan (som inte hade sett denna tråd med tips om start från låsskärmen) ett tips:
    Tar jag bort avsnittet och laddar ned det igen eller streamar det så fungerar det, verkar det som...

    Att det fungerar att streama samma avsnitt visste jag, men ifall det verkligen fungerar bättre med "ny-nedladdade avsnitt" än med avsnitt som laddats hem innan felet introducerades, är jag osäker på.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,
    Det är ingen skillnad för mig vad gäller om avsnittet är ny-nedladdat eller "gammalt". Jag testade med ett avsnitt Vetandets Värld från i oktober och det är samma problem med det som med helgens program. Har också testat att rensa bort och ladda hem ett avsnitt igen, men det hjälpte inte heller.

    Att starta från låst skärm har länge krävt tre tryckningar. Första gången går pilen över till de två "pausa-strecken" men inget händer. Nästa tryckning får tillbaka pilen och den tredje startar uppspelningen.

    Sedan några veckor (kanske månader) är det också problem med visningen av spelad/återstående tid vid låst skärm. Den indikatorn fastnar ofta, men inte alltid, på det som gällde när spelningen påbörjades och ändrar sig sedan inte under tiden som man lyssnar. Inte väldigt allvarligt men ibland irriterande.
  • Tack för den återkopplingen. Jag vet inte i vilken mån vi kan få det att fungera bättre (den spelaren påverkar Apple mer än vi), men bra att få dessa problem dokumenterade, för om vi kan göra något för att förbättra informationen, så ska vi självfallet göra detta!
    Annika Webbmaster
  • Mats:
    Någon prognos för när en korrigerad version av appen kan vara tillgänglig på Appstore?

    Det är löst och en rättad version är uppskickad till AppStore. Vi har dock inte möjlighet att påverka hur lång tid Apple behöver innan den är godkänd. Utvecklarna hoppas att det är löst innan helgen.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    En ny version av appen, 19.12.3, finns nu.

    Mycket verkar vara löst i den, men det är fortfarande fel tidsangivelse för program om du startar dessa via Fortsätt lyssna på hemskärmen, vilket Pelle beskrivit här. Om ni istället letar upp påbörjade program under Min sida och funktionen Fortsätt lyssna, så ska det vara rätt.

    Märker ni andra konstigheter, så vill vi förstås veta det. Felen ni fått beror på att vi har gjort en stor teknisk förändring, där hela spelar-tekniken i appen är utbytt och även om vi naturligtvis har testat innan, så finns det delar vi inte märkt.

    God jul och tack för hjälpen!
    Annika Webbmaster
  • Hej, jag har laddat ner uppdateringen nu. Har inte kollat hur det funkar sen jag gjorde det, men hör av mig om det dyker upp något mer problem. Igår (innan jag hade uppdaterat) var det problem med att fortsätta lyssna till ett program (alltså ej live) som jag hade pausat mitt i. Spelaren gick tillbaka till start. Hoppas att det är löst nu.

    God Jul ni med!
  • Fungerar bra nu igen (eller i alla fall lika bra som före det problem som startade tråden här). Tack för bra och trevlig support, Annika webmaster!
  • Hej!

    Vi har just släppt en uppdaterad version av appen där även problemet med att appen inte minns var man slutade lyssna är löst. Tills ni har möjlighet att uppdatera appen, kan ni annars leta upp avsnittet under Min sida (appens nederkant) och Fortsätt lyssna, för i den vyn är rätt tidpunkt sparad.

    Tack för all hjälp att lösa felen och tveka inte att höra av er om ni ser andra saker vi behöver fila på!
    Annika Webbmaster