Problem med appen i Spanien?

Hej från Madrid,
Varför når jag helt plötsligt inte direksändningar eller eko-sändningar i iphone appen? Funkar bara om jag använder VPN.

 Provat både via WIFI LAN och teleoperatör.

Kommentarer

  • Hej Jesper och tack för att du rapporterade in detta!

    Jag har sett ett par liknande felrapporter den senaste tiden, och då just från utlandet, men inte lyckats förstå vari felet ligger. Någon geo-block ska vi inte ha, så spontant gissar jag på en bugg som på något vis drabbar just delar av våra utlandslyssnare.

    Kan du lyssna på avsnitt i efterhand? Testa gärna med Dagens Dikt, avsnittet "Öresund/ Abuja" av Marie Silkeberg från 19/4 där du kan välja att lyssna både med och utan musik. Fungerar något av dessa alternativ?

    Testa även att gå in under Inställningar & Hjälp i appen och se ifall felet drabbar alla ljudkvaliteter.

    Stort tack för att du rapporterade in detta! Jag ska försöka sammanställa den handfull felrapporter jag har sett och se vilka gemensamma nämnare jag kan finna.

    En annan lyssnare berättar att det går att lyssna via sverigesradio.se. Hoppas att detta fungerar även för dig!

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Som jag tidigare skrev så fungerade allt hela tiden så fort jag gick in via svensk VPN, vilket ju borde tyda på att det ligger/låg någon fnurra på den landsspecifika ip adressen i kombination med appen eftersom oavsett om jag surfar via mitt WIFI hemma eller via min teleoperatör så är det ju från Spanien.

    Idag efter att fipplat med ljudkvalitet fram och tillbaka och slutligen gått tilbaka till mina ursprungsvärden fungerar det plötsligt som vanligt igen. Så någon bugg nånstans är det men svår att reproducera och kontrollera..

    Ha en bra helg!
    Jesper
  • Tack!
    Du skrev faktiskt aldrig att det var svensk VPN, men jag gissade att det var så 😉 Och att det då fungerade över VPN:et är ju helt klart ett tecken på att geografin spelar in. Jag trodde innan helgen att det kan bero på att ni i Sydeuropa hamnar på en "nod" i vårt CDN som det är något problem med, för felet var endast inrapporterat från södra Europa.

    Nu har jag dock sett liknande fel från Asien och London, och behöver tänka nytt kring var felet kan ligga. Dessutom tror jag att felet enbart har funnits i vår egen app. Hade det varit CDN-relaterat så borde t ex vår hemsida också ha drabbats. Jag har varskott både app-utvecklare och kollegerna på webbdrift om att felet finns, men vi webbmastrar behöver få en tydligare bild av felet innan vi vet vem som behöver felsöka vad!

    Har det fortsatt att vara problemfritt sedan du fipplat med kvaliteterna? Och är det kvaliteten "Lite" du hade både ursprungligen och nu (vilket brukar vara vettigt om man är utrikes)?

    Om felet dyker upp igen, så vill jag veta detta:
    1. Är det "bara" att lyssna direkt på kanaler, inklusive extrainsatta nyhetssändningar, som du får felet på? Kan du t ex lyssna på "senaste Ekot" (under Nyheter i menyn) utan att felet märks?
    2. Kan du lyssna direkt från vår hemsida i Safari? Här kan du lyssna på alla kanaler:
      http://sverigesradio.se/kanaler/
    Tack för hjälp så här långt och tack på förhand om du kan hjälpa oss med ytterligare information!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,
    1. Nej felet är tyvärr tillbaka/kvar. Får felkod 6, -1005, -1005 i appen.
    Det försvinner dock som sagt direkt om jag går över till VPN. Testade nu samtliga kvaliteter utan skillnad - ingen funkar just nu.
    Befinner mig i Madrid med 100Mbit full duplex via fiber hemma och 4G på mobilen och testat på separat - ingen funkar.

    2. Har inga problem att lyssna via iPhones Safari browser - funkar utmärkt.

  • ...Och det är tyvärr både arkiverat och direkt material som inte fungerar tyvärr.
  • Tack!
    /Annika
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Tyvärr är det inte så många av er som har rapporterat in problemet som återkommit med svar på mina frågor, vilket gör det svårare att se mönster. Utifrån de felanmälningar vi ser och de svar du och ett par andra lyssnare gett oss, gör vi förstås vad vi kan!

    Har du Ios 10.3.1?
    Annika Webbmaster
  • Ett par frågor till ...

    Är det möjligt att ladda hem avsnitt trots problem att lyssna?

    Och är det någon skillnad, både med att lyssna och att ladda hem, mellan de olika ljudformat vi använder oss av? Jämför dessa två korta program:
    Tankar för dagen (MP3-fil)
    Ekot (AAC-fil - om du valt en sändning från de senaste 30 dagarna)

    Tack på förhand för hjälp att kartlägga även detta!
    Annika Webbmaster
  • Ja,  mp3-filen funkar medan ACC:n inte funkar. Får samma felkod som förut.
    Men det konstiga är att det gäller bara för mobildata, om jag går via vår WIFI funkar just nu allt.

    Iphone 6, 128GB (40 GB ledigt), OS 10.3.1 (14E304)
  • Tack!

    I en annan tråd om samma ämne har jag sammanställt vad vi vet för närvarande. Telefonmodeller är en av de saker som jag snart ska kartlägga.

    Tyvärr kan jag inte flytta över denna tråd dit, men jag tror att det är effektivt att övergå till att skriva där istället, där det finns tre andra lyssnare med samma fel:
    Felkod 6, -1005, -1005 i iOS app

    Är det okej om vi fortsätter felsökningen där? I så fall stänger jag denna tråd.
    Annika Webbmaster
  • Absolut!
  • Sagt och gjort, tråden stängd, men det går fortfarande att läsa.
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.