Problem med äldre avsnitt Spanarna

Hej

Jag försöker lyssna på äldre avsnitt av spanarna i appen men av ngn anledning tar det stopp vid april 2014. Det går inte att komma åt äldre avsnitt utan det fastnar där och står bara och snurrar. Det har gått bra tidigare. Vad kan det vara för fel?

Mvh
Lotta

Kommentarer

  • Hej, är det i vår app Play?
    Är det iOS eller Android du använder?

    mvh
  • Hej Lotta!

    För drygt en månad sedan rapporterade en annan lyssnare in vad jag tror är samma fel (gäller vår Play-app för Android) med gamla avsnitt av Morgonpasset i P3:
    Går ej att bläddra bakåt

    Vad har du för mobil?

    När vi då undersökte felet, lyckades vi inte återskapa det själva, och ni är ju väldigt få som har rapporterat in det, så det är svårt att veta om det är ett nytt fel i vår app som kräver vissa omständigheter för att visa sig (exempelvis endast visar sig på Android 8) eller om det är en ny begränsning i vissa telefoner som drabbar hur appen får läsa in listor.

    Oavsett vilket, vill vi förstå detta bättre och lösa det ifall det finns en möjlighet! Och därför vill vi veta vad du har för telefon och version av Android!

    Min lista gör det enklare att lyssna på äldre avsnitt
    Nu är ju appen bökig att använda när man vill backa så långt bakåt! Så snart du startat ett äldre avsnitt behöver du bläddra ned igen ... (I alla fall på Android - med Play på Iphone minns appen var i listan du nyss befann dig.)Därför vill jag passa på att tipsa om en funktion som jag hoppas i alla fall förenklar lyssningen något:
    Min lista

    När du är i en lista med avsnitt (i ditt fall Spanarnas arkiv), och hittar ett avsnitt som intresserar dig, kan du klicka på tre punkter som finns längst till höger på programmets "ruta". Då fäller du ut ett lager med lite olika val, utan att lämna avsnittslistan. Välj Min lista. Upprepa detta på de avsnitt som du vill undersöka närmare! På så vis kan du markera tio gamla avsnitt från Spanarna vid samma tillfälle, och slipper upprepa din bläddrings-manöver varje gång!

    Du återfinner sedan dessa utvalda avsnitt under Min sida -> Min lista. Om det visar sig att ett visst avsnitt var något du redan hade hört kan du ta bort det avsnittet från listan genom att svepa det åt sidan.

    Hoppas att du har nytta av tipset och att det var begripligt hur man gör (men om du inte ens kan nå de äldsta avsnitten, så är det ju ändå inte till hjälp ...!)

    På hemsidan finns en kalender som förenklar
    Jag vill även tipsa om att du kan använda vår sajt sverigesradio.se, där du kan nå gamla avsnitt genom en kalenderfunktion.

    Om du till exempel vill hitta alla Spanarna från december 2012, så väljer du 2012 och bockar du i den 31 december i kalendern här:
    https://sverigesradio.se/spanarna

    Då hamnar du på denna sida:
    https://sverigesradio.se/spanarna?date=2012-12-31

    Förutom det allra översta avsnittet på den sidan, som är det senaste avsnittet, så listas Spanarna från den 31 december 2012 och äldre.

    Hör av dig om du inte hittar denna funktion, för just när det gäller att lyssna på äldre avsnitt, tycker jag att det sättet är mycket enklare än att lyssna med appen.
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Jag har märkt att det funkar att bläddra bland äldre program ibland men oftast inte. Problemet är relativt nytt, det har funkat bra fram tills för några veckor sedan.
    Jag har en Samsung galaxy J3 och Android 7.0.
    Tack för tipset om Sveriges radio.se!
    Mvh
    Lotta
  • Tack!

    Tack för att du berättade vilken mobil det gäller - och att det ibland fungerar bättre än annars. Det finns alltså inte någon absolut gräns (som att appen eller telefonen sätter stopp efter "x antal avsnitt"), utan verkar mer vara att mobilen inte "orkar" hämta allt ibland.

    Jag ska träffa Android-utvecklarna idag och höra vad de tror om saken!
    Annika Webbmaster
  • App-utvecklarna trodde att problemet kan bero på telefonen fick något problem när den läste in en av "posterna" i listan, och att den då står och snurrar i väntan på "ett svar som aldrig kommer" (om jag förstod det rätt).

    Det du själv då kan göra är att gå ur listan och sedan gå in igen, så att appen får läsa in listan på nytt.

    Vad app-utvecklarna inte sa, men jag själv tycker mig ha märkt när jag hamnar på "oändliga" (eller väldigt långa) listor i en app, är att det brukar fungera lite bättre om jag bläddrar neråt lugnt. Ifall jag sveper nedåt snabbt, känns det som om risken att det ska hänga sig är mycket större. Om det stämmer eller inte vet jag inte.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Detta fel ska numera vara löst. Kolla gärna om det stämmer!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Mitt problem är inte uppspelningen utan att inte hitta avsnitten alls. Söktermerna Spanarna 2005 ger 3(?!) avsnitt som svar varav 1 dessutom är från 2003. Har på samma söksätt för respektive år lyssnat mig bakåt i arkivet på alla Spanarna-avsnitt och de flesta år är kompletta. Vad hände med 2005 års avsnitt? Hur ser metadata ut som är kopplat till avsnitten? Har tidigare märkt några mindre misstag där novemberavsnitt visats bland oktoberavsnitten men det går ju att navigera runt. Har ni några tips på bättre söktermer? Har en Samsung 8 med Android.
  • Hej Anna-Karin!

    Det du råkat på är ett helt annat problem, som beror på att vi inte började lägga ut avsnitt av spanarna på nätet regelbundet förrän den 5 maj 2006.

    De 34 avsnitt vi har som är äldre än så är (tror jag) någon form av bonus-avsnitt som kan ha sänts i repris eller liknande.

    Bästa sättet att nå dessa avsnitt är den metod jag beskrev ovan. Om du till exempel vill hitta alla Spanarna som är äldre än 5 maj 2006, så väljer du 2006 och bockar i den 5 maj i kalendern här:
    https://sverigesradio.se/spanarna

    Då hamnar du på denna sida:
    https://sverigesradio.se/spanarna?date=2006-05-05

    Förutom det allra översta avsnittet på den sidan, som är det senaste avsnittet, så listas Spanarna från den 5 maj 2006 och äldre. Och redan i toppen av den lista du får kommer ett sånt där avsnitt som det är något fel på. Avsnittet från den 23 maj 2005 har nämligen rubriken "Spanarna 2003-05-23". (Eller om det är avsnittet som sändes 2003 som sedan lagts ut med fel datum? Och i det fallet handlar det nog om den mänskliga faktorn. Dessa avsnitt är utlagda manuellt i efterhand av något skäl jag inte känner till.)
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, tack för snabbt svar! Då vet jag att sökningen fungerar. Synd bara att inte fler avsnitt finns tillgängliga 😀 Är de tillgängliga någon annanstans? Är de digitaliserade? Mvh, Anna-Karina
  • Hos oss finns de inte digitaliserade, vad jag vet. Däremot finns det ett register som forskare och andra kan lyssna i, där det finns äldre avsnitt:
    Svensk Mediedatabas
    Annika Webbmaster