Problem efter uppdatering till Andriod 9

Efter att min telefon uppdaterades till Android 9 har följande problem uppstått när jag lyssnar i sr.play-appen: 1.Det fungerar inte att lyssna på nedladdade poddar i fygplansläge. 2. Det fungerar inte att fortsätta lyssna när avsnittet stoppats av sovtimer ( nästa gång jag vill lyssna måste jag starta om telefonen). Inget av detta hände innan uppdateringen till Andriod 9. Är sr.play kompatibel med Android 9?

Kommentarer

  • Hej Anna!

    Tråkigt med dessa fel. Problemen som har med timern att göra är en ren bugg i appen. Den buggen är åtgärdad i nästa version av appen, men jag vet tyvärr inte när den versionen kommer ut.

    Att poddarna inte fungerar i flygplansläget, låter som ett problem som kan ha uppstått för att uppdateringen till Android 9 påverkade telefonens inställningar så att ljudfiler inte kan laddas hem korrekt. Om du berättar vad du har för telefon, så berättar jag hur du gör för att rätta till det. Det är tyvärr lite olika inställningar som behöver ändras i olika mobiler.

    Vi ber om ursäkt för det fel som ligger på vår sida!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Bra att veta om Timer-problemet:
    För de flesta lyssnare släpper det felet när de stänger ned appen genom att svepa bort den på det vis som beskrivs under "Stänga appar" här:
    Hitta, öppna och stänga appar på Android

    När du därefter startar om appen, ska den fungera igen. Hör av dig om det inte blir så hos dig!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag har en Fairphone 2. För mej räcker det inte att svepa bort äpplen, det brukar vara nödvändigt att starta om telefonen.

  • Felet med timern är löst i nästa version av appen. Den släpps snart till alla lyssnare.

    Om du vill få del av förbättringen redan nu, kan du bli beta-testare, för då får du den version som är rättad:
    Testa nya Android-appar innan de blir tillgängliga för allmänheten
    Annika Webbmaster
  • Bra att du påminde om att du inte fått hjälp med problemet att lyssna i frånkopplat läge! Jag hade glömt att du även hade det problemet, vilket jag ber om ursäkt över!

    Jag har nu läst på om Fairphone 2 och inser att uppdateringen till Android 9 har varit problematisk (men nödvändig).

    Eftersom det är en relativt ovanlig telefonmodell och denna uppdatering är ny, kan jag inte ge dig råd baserat på vad jag lärt mig från andra med samma telefon, utan vi får undersöka detta tillsammans.

    Jag börjar med att tipsa om en inställning som skulle kunna spela in, men som jag tyvärr är osäker på var du hittar i Fairphone 2. Jag skriver vad inställningarna heter på engelska. Om du har ett annat språk i telefonen, så hoppas jag att det ändå går att följa:
    1. Gå till Settings > Apps > Sveriges Radio Play > Advanced > Battery > Battery optimization
    2. Byt till vyn All apps
    3. Leta upp Sveriges Radio Play
    4. Välj Not optimized
    Gick det att följa denna beskrivning? Och hjälpte det i så fall?
    Annika Webbmaster
  • Hej! Tack för instruktion som gick att bra att följa. Jag har nu valt att inte optimera. Jag återkommer kring om det hjälpte. När det gäller sovtimern fungerar det nu som det ska efter er uppdatering. Tack för hjälpen!
  • Jo, det fungerar! Så bra! ( Återstår bara att se om det får stor och negativ inverkan på batteriförbrukningen som redan är snabb). Åter tack
  • Hoppas att allt flyter på bra nu!

    Om det är problem med hög batteriförbrukning, så brukar det ofta bli så just i samband med uppdateringar av operativsystemet, eftersom många saker laddas in på nytt och stuvas om i bakgrunden den första tiden. Min erfarenhet är att det brukar lugna ned sig med tiden.

    Att låta sådana appar som behöver fungera i bakgrunden vara undantagna från optimering, ska inte ge batteriproblem.

    Förutom att Fairphone är en väldigt sympatisk telefon ur hållbarhetsperspektiv och av etiska skäl, har de en bra supportsida, så om du har problem kan du få mycket hjälp där. Gäller felet just våra tjänster, så vet du nu hur du når vår support!

    Lycka till
    Annika Webbmaster
  • Tack!