Problem att visa korrekt tidsangivelse på nedladdat avsnitt (Android)

Hej!

Jag har en Samsung S10. Brukar ladda ner olika avsnitt från diverse program och sedan lyssnar jag på det nedladdade. Sedan åtminstone en vecka drabbas jag flera gånger per dag att klockan/tidsangivelsen fryser fast vid lyssning. Programmet går, men klockan rullar inte. Dessutom, när jag lyssnat på ett program (anta 1 tim långt) och sedan lyssnar på ett annat (anta 30 min långt), visas info om det nya programmet MEN tidsangivelsen anges för det gamla programmet - samtidigt som klockan inte rullar. För att få allt att fungera måste jag starta om mobilen. Att endast starta om appen fungerar inte. Alltså: allt fungerar bra när jag lyssnar på ett nedladdat avsnitt. Så fort jag byter avsnitt strular tiden/klockan. Exempelvis kan det se ut som att Ring P1 är 1 tim långt...

Kommentarer

  • Upplever samma på Huawei P20 Pro.
  • Tack för dessa tydliga felrapporter!

    Jag hör med Android-utvecklarna om de kan återskapa detta fel. Om inte, skulle jag behöva undersöka lite närmare vad det är för avsnitt ni har laddat hem.

    Om ni på rak arm vet med er att ni laddat hem avsnitt som finns i två olika långa versioner (exempelvis P3 Dokumentär med respektive utan musik), så berätta gärna det och om det i så fallär den längre eller kortare versionen ni har valt.

    Jag har nämligen noterat ett nytt problem som handlar om att tidsangivelsen för avsnitt som finns i två versioner, där fel versions tid följer med i vissa lägen. Det skulle kunna ställa till med konstiga fel som det ni beskriver - men det är förstås endast en teori.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Android-utvecklarna säger att detta påminner mycket om ett fel de känner tillsedan tidigare. De gör en rätt omfattande kodförändring för att på sikt kunna lösa detta.

    Tre skillnader finns dock:
    1. Felet vi känner till är inte specifikt för just nedladdat
    2. Det felet har funnits en tid (månader), medan ert problem har dykt upp för någon vecka sedan
    3. Det brukar lösas genom att toggla paus/play men i det här fallet verkar det krävas mer drastiska åtgärder (desta dock gärna om paus/play har någon effekt

    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Förut lyssnade jag på P4 Dokumentär, kan man skratta åt corona, 57 min långt. Nu lyssnar jag på Livesändning från ekot som är drygt 59 min. Se bifogad bild. Jag har precis börjat lyssna, men det ser ut som att jag är på slutet! -2,23 min på slutet visar att tidslinjen på 57 min inte räcker till! Alltså rätt info om programmet men felaktig info om tiden. Jag laddar alltid ner utan musik då detta är möjligt. Exempelvis dokumentärer i P1, P3 och P4. Andra program jag laddar ner nästan allt på är Livesändning från Ekot, Plånboken, Ring P1, Radiosporten dokumentär...

    Att tiden strular vilket innebär omstart av telefonen sker dagligen. Det har pågått i åtminstone två veckor, startdatum för denna buggen i appen minns jag inte.
  • Hej!

    Tack för att ni svarar oss användare här, det uppskattas.

    Jag lyssnar nästan bara på nedladdade avsnitt. Ibland "direktströmmat" men det var ett tag sen nu så jag kan inte svara på hur det funkar.

    På senaste tiden har alla program varit i version "med musik" i de fall valet har funnits (är det alltid?).

    Tidsangivelser har krånglat en hel del tidigare men blivit riktigt besvärligt senaste tiden. Går nästan inte att återuppta spelning rätt.

    Program jag främst lyssnar på: Ekots Lördagsintervju, Meny, Söndagsintervjun, Konflikt, Ekenomiekot extra, Medierna, Språket, Vetenskapsradion på djupet.

    Mvh Robert
  • Jag har samma problem som trådstartaren (Samsung Note 9). Tidigare kunde jag lösa det genom genom pause/play, men nu löser inte det problemet. Högst opraktiskt.
  • Hej!

    Jag har kikat lite i min lyssningshistorik samt tittat på de program jag har som favorit - där kan man se om programmet är nedladdat och/eller spelat. Problemet med tidsangivelsen började 9 april för min del. Dessutom noterar jag nu att program, där tiden krånglar, inte hamnar i Lyssningshistorik - endast program där tiden rullar/har rullat korrekt. Just nu lyssnar jag på gårdagens Livesändning från ekot kl 14. Den rullar som vanligt och ligger i Lyssningshistorik, trots att programmet pågår = helt korrekt! Förut lyssnade jag på några avsnitt ur Radiofynd, där klockan inte fungerade. Dessa avsnitt ser jag inte i min lyssningshistorik. Känns alltså som att problemet med tidsangivelsen även hänger ihop med att lyssnade avsnitt inte syns i historiken.
  • Tack, jag tycker att detta låter som en annan bugg än den vi tidigare känner till (som ska lösas med en större omgörning av spelaren).

    Saras iakttagelse om att historiken påverkas vid felet och att felet inte drabbar alla avsnitt tror jag är viktig. Kan ni andra ge exempel på när det krånglar respektive när det inte krånglar?

    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag kollar sällan på Lyssningshistorik så jag har inte sett hur felet yttrar sig där. Om jag tittar där nu så ser jag även program som jag vet krånglat med tiden. Markeringen "spelat" saknas på de flesta program - istället visas felaktigt "x min kvar".

    En annan relevant sak: När man spelat klart ett program så växlar spelaren till efterföljande program i Nedladdat. Om det efterföljande programmet redan är spelat så försvinner dess markering "spelat" så att det ser ut att vara EJ uppspelat.
    Jag lyssnar alltså på alla program i den ordning de listas i Nedladdat.

    Hoppas detta var till hjälp.

    Mvh Robert

  • Hej!

    Jag har ibland samma problem, att nästa program startar automatiskt. Vet inte om det är någon inställning jag inte känner till... Dock bara ibland, inte alltid. Men så vill jag inte ga det. Och ofta, när jag laddar ner ett nytt/tidigare ej lyssnat avsnitt, kommer står det "spelat" upp direkt när jag börjar lyssna. Just detta problem med "spelat" har jag felanmäla tidigare. Bra att någon annan har samma problem, då vet jag att det inte är unikt bara för mig!
  • Hej!

    Sara, att nästa program börjar spelas upp automatiskt kan man stänga av. Det blev förvalt för några versioner sedan men jag vill inte heller ha det så. Tryck längst ner till vänster i spelaren (symbolen som liknar en kö) avaktivera "Spela nästa".
    Obs, så var det även innan problemen med tidsangivelser.

    Mvh Robert

  • Tack!

    Liknande fel, som inte heller släpper med "paus-play-metoden", visar sig även i andra vyer.

    Jag har ibland samma problem, att nästa program startar automatiskt. Vet inte om det är någon inställning jag inte känner till... Dock bara ibland, inte alltid. Men så vill jag inte ha det.

    Att avsnitt ibland startar automatiskt och ibland inte gör det, hänger samman med "var" du startar ljudet. Om du startar det från vyn nedladdat genom ett trycke på den lilla bilden ("tumnageln") där, så är du i en spellista och nästa ljud ska följa automatiskt.

    Om du istället trycker på "textdelen" som hör till avsnittet, så kommer du till "just detta avsnitts sida", och om du startar ljudet i den vyn, genom att trycka på en större version av avsnittsbilden, är det endast detta avsnitt som spelas upp, utan andra avsnitt efter - alltså som du önskar.

    Funktionen med automatisk uppspelning kan du dock stänga av, som Robert skrev.

    Längst nere i vänstra hörnet finns, när du spelar upp ett avsnitt i en lista, en stiliserad list-ikon:

    Det är där du kan slå av eller på spelkön. Om du inte är intresserad av denna funktion, föreslår jag att du helt slår av den, i synnerhet nu när den inte fungerar bra!

    Vill du senare lyssna på flera avsnitt i rad i exempelvis Min lista eller på flera ljudklipp under Toppnyheter, så kan du enkelt slå på den igen!

    Annika Webbmaster
  • Hej, Jag har samma problem med att tiden i spelaren inte hänger med. Det kan stå att jag är mitt i ett program när jag precis har börjat att lyssna.
    I lyssningshistoriken finns inte de senaste uppspelade klippen med.

    Jag upplever att problemet är konstant och varit så ett tag. Det känns inte som att det är något som utmärker sig mer än något annat.
    Det hjälper inte att pausa o sen starta upp podden igen.
    Hoppas att ni får löst problemet.
    Trevlig helg.

  • Jag har samma problem som det skrivs om ovan. Det är fruktansvärt irriterande, man kan dessutom inte pausa direktsändningar som man kunde tidigare. Pausar man ocu slår på efter en stund så hamnar man i direktsändning, inte där man pausade. I min gamla surfplatta funkar tidsangivelsen men inte i telefonen (S10).
    Ni måste ju ha gjort något med appen eftersom det här kom bara för ett par veckor sedan.
  • Finns ett planerat (preliminärt) datum för när problemet kan vara löst?
    Nej, vi felsöker men har svårt att återskapa felet.

    • Är det någon av er som får eller har fått felet i en tidigare version än den senaste, 21.4.1, som kom nu i april (allra tidigast den 8 april, senare för de flesta av er)?
    • Får ni detta fel hela tiden, eller fungerar det bättre ibland?
    • Om det varierar - har ni sett något mönster för när det inträffar som kan hjälpa oss att återskapa felet?
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag har version 21.4.1, och det låter som att denna version förde med sig buggen som uppstått för många. Har ju märkt att det var efter 9 april det började strula hos mig. Detta att tiden inte rullar kan hända flera gånger med kort mellanrum = omstart av mobilen flera gånger under kort tid (tror det blev fyra omstarter bara under morgonen idag). Känns som att ett återkommande problem för mig är att tiden hakar upp sig då jag pausat i en lyssning. Pausen behöver inte vara lång, räcker med att paus faktiskt görs. Då jag återupptar lyssnandet står tiden still.
  • Hej och tack!

    Vi håller precis på att släppa ut en version av appen där åtminstone större delen av problemen ska vara lösta.

    Uppdatera till version 21.4.2. Om det därefter kvarstår några problem, så hör av er så att vi kan ringa in vad som i så fall kvarstår.

    Vi ber förstås om ursäkt över att appen fungerat så illa.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Min app uppdaterades för 12 timmar sedan och jag har fortfarande de problem som beskrivs av andra användare ovan.
    Jag laddar inte ner program och lyssnar sällan på direktsändningar, utan följer program och lyssnar när de släpps.
    Jag har en Samsung s20 5g.

    Mina problem är :
    - Felaktiga tidsangivelser
    - Program som jag lyssnat på blir inte markerade som "spelat " och försvinner därför inte från "nya avsnitt "
    - Program som jag lyssnat klart på hamnar i listan "fortsätt lyssna" .
    - När jag lyssnar på en lista av program fungerar ljudet, men tidsangivelserna stannar vid det första programmet. Visuellt sett ser det ut som att spelaren är kvar på program 1, när ljudet kommer från nästa program .

    Framförallt blir det svårt att hålla koll på vad jag lyssnat på och inte.

    Vänliga hälsningar
  • Hej!

    Jag har uppdaterat appen och det verkar ha blivit mycket bättre, tack för det!
    Att pausa uppspelning och sedan återuppta verkar fungera mycket bättre - jag har inne inte märkt något fel där.

    Däremot är det fortfarande så, att om ett program spelas till sitt slut, och efterföljande program redan spelat upp och fått markeringen 'Spelat', så försvinner den markeringen och programmet ser ut att inte ha varit uppspelat.

    Mvh Robert
  • Karin:
    När jag lyssnar på en lista av program fungerar ljudet, men tidsangivelserna stannar vid det första programmet. Visuellt sett ser det ut som att spelaren är kvar på program 1, när ljudet kommer från nästa program
    Hur blir det om du i det läget trycker på först paus och sen play?
    • Som tidigare, ljudet är på rätt ställe, men spelaren ser ut att vara kvar på ett tidigare avsnitt
    • Ljud och spelare stämmer överens, men det du hör är det tidigare avsnitt som du såg i spelaren
    • Ljud och spelarinformation stämmer överens, och uppspelningen fortsätter där du pauserade, fast nu med uppdaterad information i själva spelaren
    Robert:
    När vi väl fått bukt med de mest lyssningskritiska buggarna, behöver vi förstås lösa det som kvarstår, och det du beskriver är ett sådant fel.
    Annika Webbmaster