Problem att aktivera notiser i Play-appen

https://www.facebook.com/trafikredaktionenp4radiostockholm/photos/a.198807326813831/3019443631416839/?type=3&theater

Kan nu hjälpa en av våra lyssnare, se problemet han beskriver om att aktivera notiser från P4 Stockholm och andra redaktioner.

Kommentarer

  • Följer
  • Tack!

    Eric, hur ser det ut om du går in under mobilens Inställningar (kugghjulet), bläddrar ner till Play-appen och väljer Notiser?

    Är Tillåt notiser redan grön-markerat, så slå av och på en gång.

    Testa därefter att göra inställningen i själva appen.
    Annika Webbmaster
  • Det hjälper inte - samma fel uppträder fortfarande!
  • Hej!

    Notis-problemet har tagit längre tid att lösa än vad jag hade räknat med, och jag har just skickat en fråga till app-utvecklarna för att se hur det går.

    Om någon av er hittat ett sätt att lösa det (till exempel om det går om man gör inställningarna i en speciell ordning), så berätta gärna!
    Annika Webbmaster
  • Samma problem här. Sjukt irriterande. Appen verkar tro att notiser inte är aktiverade i inställningar.
  • Jag har samma problem sedan jag bytte mobil.
  • Samma problem här (ios 13.3). Är någon lösning på gång?
  • Jag har samma problem (iphone XR ios 13.3.1)
  • Hej Jag har samma problem sedan jag bytte Mobil till jas 13. Appen verkar tro att notiser är av i inställningarna.
  • Jag har också bytt telefon och kaniner få igång notiserna eftersom appen tror att de inte är godkända i telefonens inställningar.

    Enda positiva nu är att det inte verkar vara jag eller min fån det är fel på - glad att jag hittade denna tråd men ännu gladare om det gick att fixa på något sätt! Helst utan att behöva avinstallera appen, eftersom jag har väldigt mycket historik och favoritprogram upplagda. Finns önskemål om Atkins spara sådant i en inloggning också, men det är en annan fråga...
  • Kaniner... kan inte, förstås!

    Kan tillägga att jag kör iOS 13.3.1 och har uppdaterat appen.
  • Jag har samma problem. Appen kräver att aktivera pushnotiser trots att det redan tilllåtits via inställningarna.
  • Finns det någon uppdatering på detta problemet? Senaste uppdatering från SR är över 3 månader gammal. Detta är några av de få notiserna som jag faktiskt saknar att få.
  • Jag testade att ta bort appen och installera om (Iphone 11 pro, ios 13.3). Nu funkar det för mig

    //Jimmy
  • När jag hade tagit bort appen och installerat on funkade det också för mig, tack.
  • Testade oxå efter era tips o ta bort app o installera igen o nu funkar de
  • Hej och förlåt att vi är så dåliga på att hjälpa er - och på att svara!

    Felet ligger hos oss, men vi har inte lyckats lösa det, trots att det funnits sedan i höstas.

    Bra att tricket med att installera om appen hjälper. Med den manövern förlorar ni tyvärr lyssningshistorik, nedladdade avsnitt och en del personliga inställningar, så om någon av er inte installerat om appen och har möjlighet att testa den "tvingande omstart" som beskrivs här, så vill jag gärna veta om det hjälper:
    Tvinga iPhone att starta om

    Den typen av omstart skiljer sig från en vanlig omstart av app eller av telefon och kan göra underverk när en app inte funkar korrekt.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Testade genast tvingande omstart på min iPhone 7, men tyvärr. Gav ingen effekt.
  • Så tråkigt. Tack för snabb återkoppling!

    Då är det en ominstallation som gäller.

    En lyssnare berättade att han blev av med problemet efter att ha "mecklat runt bland inställningar", men tyvärr mindes han inte vilken inställning det gällde och på den telefon med felet som vi på Sveriges Radio hade tillgång till (en kollegas privata lur), tror jag att vi numera har ominstallerat appen och därmed sluppit felet.

    I teorin tänker jag i alla fall att det ni ska "meckla med" borde vara dessa:

    Telefonens notisinställningar:
    1. Inställningar (kugghjulet)
    2. Notiser
    3. Slå av och på
    Appens rättigheter för notiser:
    1. Inställningar (kugghjulet)
    2. Bläddra ner till Play-appen och välj Notiser
    3. Slå av och på
    Inställningen i själva appen:
    1. Gå in under Min sida
    2. Välj Inställningar & Hjälp
    3. Slå av och på pushnotiser samt välj minst en kategori
    4. Backa inte, utan gå vidare med en annan länk i nedermenyn, exempelvis Nyheter eller Hem
    Och håll tummarna!

    Hjälper det inte, så är ominstallation det enda tricket jag känner till.

    Annika Webbmaster
  • Jag har nu bytt telefon, och det funkar fortfarande inte. Beteende exakt likadant som tidigare. Iphone 11 pro med senaste ios, appen uppdaterad till senaste tillgängliga.
  • Hade samma problem själv nu efter att jag bytt mobil och testade då som tipsats om hör i tråden att avinstallera appen och hämta den igen. Då fungerad det för mig att aktivera.
  • Jag har nu förstått att problemet uppstår om du byter telefon och överför dina appar/inställningar.

    Att avinstallera appen och ladda hem den på nytt fungerar som sagt. Med den manövern förlorar ni tyvärr lyssningshistorik, nedladdade avsnitt och en del personliga inställningar, så vid de tillfällen jag behövt göra detta, har jag först sett över vilka program det är jag följer och tagit skärmbilder, så har jag något enklare kunnat få det "nästan som vanligt" igen.
    Annika Webbmaster
  • Gjort detta o de funkar nu
    Tack

  • Vet inte om jag bara hade tur, eller om det kommit en fix: såg iallafall efter en uppdatering nyligen att jag plötsligt kunde slå på aviseringarna. Utan att behöva avinstallera appen. Tjohej, glad blev jag då!
  • Ja, det är ju åtgärdat med förra releasen!

    Tack för att du påminner om att vi förstås bör försöka hitta er som skrivit om problemet, och berätta det. Även om många sedan länge har installerat om appen för att kunna aktivera notiserna, vet jag att många gjorde som du, och avvaktade.

    (Bli inte förskräckt om du fick enormt många notiser om Palme-mordet idag. Fullt så många tror var det inte meningen att det skulle skickas, trots att nyheten intresserar lyssnarna. Vi har haft tekniska problem hos oss som gjort att vissa notiser först inte skickades, sen kom även ett par av dessa ut. Tror jag ...)
    Annika Webbmaster