Presentation av vilken musik som spelas

Hej.
Jag streamar till Sonos via SR's egen app som jag alltså har installerat i Sonos. Jag undrar om det finns någon inställning som gör att man kan se vilken musik som spelas? Jag lyssnar rätt mycket på ndr.de som spelar mycket bra musik och där kan man se vilken musik som spelas, det rullar fram som en liten text i Sonos. Dock använder jag Tunein för ndr, kanske gör det skillnad, eller...??? Mvh /Jan

Kommentarer

  • Jag lyssnar på svensk radio (P2), men ibland missar jag kompositör och exekutör, och ibland sägs det efteråt men inte alltid. Förr stod det i tidningen, nu ska det väl stå åtminstone på radions hemsida, men jag hittar det intetrots timslångt sökande. Det vore hänsynsfullt mot lyssnare om det alltid upplystes före och efter stycket (ja, inte i pauserna mellan satser i samma verk!). För detta ”en värld av musik”, som sägs en gång i timmen, vem är det till för? Den frasen ger ju ingen upplysning!
  • Presentationen av musiker och musikstycke
    Har försvunnit från 4 an och 4+
    Hur kan jag få tillbaks
  • Hej! Jag håller på att "julstäda" i Sveriges Radios supportforum, och upptäckte av en slump att detta inlägg var markerat som "besvarat", vilket ju inte stämmer.

    Först ber jag om ursäkt över att ni inte fick svar på era frågor om musikinformation! I Sveriges Radios uppdrag ingår att presentera musik, och då räcker det inte med att vi spelar upp den, utan vi behöver ju berätta vad det är som spelas på ett eller annat vis.

    Tyvärr är en del av de problem ni beskriver fortfarande aktuella. Musikinformation finns i första hand på vår hemsida och i viss mån i våra mobilappar, men att leta upp denna information på vår hemsida när ni hört ett spännande stycke i t ex Sonos-högtalaren, är förstås inte ett bra alternativ.

    Sonos: i vår tjänst och på andra vis
    Jans grundfråga handlar specifikt om hur vår Sonos-tjänst fungerar - och tyvärr saknas musikinformation i Sonos oavsett om du lyssnar med vår egen tjänst eller andra tjänster (som Tunein eller MyTuner).

    Jag ska höra med de kolleger som utvecklat vår tjänst om det finns möjlighet att hämta musikinformation "via API:t", den metod som används på hemsidan och i mobilapparna.

    Som du skrev, har andra radiobolag denna typ av information (metadata som skickas med i själva ljudströmmen) i Tunein. Det är egentligen ingen komplicerad funktion. Även Sveriges Radio har haft ljudströmmar med metadata - men i samband med en teknisk förändring för snart tre år sedan försvann den funktionen - och vi har av olika skäl (främst ett oklart ansvar för hur vårt innehåll fungerar på externa plattformar, skulle jag tro) inte återställt funktionen. Eftersom våra egna appar och hemsidan, där vi har den största delen av den digitala lyssningen, använder en annan tjänst för att hämta samma information, har dessa fortsatt att fungera, så felet finns sedan länge, men de flesta lyssnare (och de flesta av mina kolleger) märker det inte.

    Om jag kikar i kristallkulan för 2022 så ser det ut som om detta kommer att förbättras. Det pågår ett projekt som handlar om "en ny plattform" för att strömma våra kanaler, och i det förarbete vi har gjort om vad vi vill att denna plattform ska leverera, ingår "metadata i ljudströmmen", vilket i första hand handlar om musikinformationen, men även om att kunna se t ex vilket program man lyssnar på i P1. Men min kristallkula är lite dimmig, så jag vågar tyvärr inte lova att vi löser detta, men jag hoppas och tror att vi gör det - och det är mer än vad jag trott tidigare!

    P2, en värld av musik - men vilken musik?
    Evas fråga är ju extra trist att vi har missat att svara på, eftersom det finns ett enkelt svar!
    ... nu ska det väl stå åtminstone på radions hemsida, men jag hittar det inte trots timslångt sökande
    Väl bekomme, här finner du informationen:
    Spellistor för P2

    Den finns även på programmens och avsnittens egna sidor - och i själva spelaren nertill på hemsidan. För vissa av våra P2-program fungerar det inte "i realtid", men den musiken kommer också ut strax efter programmets sändning. Vad det beror på har jag skrivit en lång förklaring till här:
    Direktlyssning och musiken som spelas

    Försvunnen musikinformation på P4 och P4 Plus
    Christers fråga tror jag har att göra med ett tillfälligt fel i Android-appen i våras, och i så fall är det löst.

    Alla:
    Förlåt oss för att vi tappade bort er. Nu när jag "återfunnit er" igen får ni gärna komma med följdfrågor! Vi vill ju ha en dialog med lyssnare om vad som behöver förbättras. Tack annars för att ni tog er tid att skriva om detta.

    Gott nytt år
    Annika Webbmaster
  • Jag som trodde jag hade blivit bortsorterad... :-) Bättre sent än aldrig, så tack för ditt utförliga svar. Jag har sett att numera finns musikinformationen i bilradion och det tycker jag inte funnits tidigare så nu jag ser fram emot att den ska komma även via SR:s app i Sonos. Rent allmänt är jag väldigt glad för möjligheten att streama all slags pratradio och musik. När jag växte upp, på 1950-60-talet, så var det enda spännande lilla "hålet" ut mot stora världen att sitta med örat klistrat mot den stora radions högtalare och försöka lyssna på Radio Luxemburg, svajigt ljud och mycket brus! Så jag är fortfarande förbluffad och jätteglad över den rent otroliga teknikutvecklingen för streamningstjänster. Gott nytt år! /Jan

  • Så jag är fortfarande förbluffad och jätteglad över den rent otroliga teknikutvecklingen för streamningstjänster.
    Jag är snäppet yngre och är lika fascinerad. När jag bodde utomlands en period under slutet av 1980-talet, var jag och mina svenska vänner glada över en svensk dagstidning som var kanske en vecka gammal. Telefonsamtal hem var dyra och skedde inte speciellt ofta. Tekniken sedan dess har verkligen rusat framåt!

    Fast ibland går det långsamt, som med vår musikinformation (och ... hm ... supportens svar).

    Det stämmer att vi har förbättrat musikinformationen i de FM-mottagare som använder RDS-teknik (vilket de flesta bilradioapparater gör). Det ligger lite utanför den teknik jag själv ger support på och är inte en löning som vi kan "återanvända" på webben, även om vi förstås kommer att kunna dra nytta av en del av förarbetet. Till exempel har vi listat en del program där vi inte visar vilken låt som spelas ... Melodikrysset (och program av liknande karaktär) blir helt enkelt lite sämre om det står vilken låt och artist vi hör!

    God fortsättning
    Annika Webbmaster
  • Wow, snabbt svarat! Tack Annika!