Stänga av push-notiser från Sveriges Radio

Jag vill inte ha pop-up nyheter från Sveriges Radio. Många har liknande men alltid en länk där man kan stoppa detta. Har sökt en stopplänk på Sveriges Radio uran framgång. Hur gör man?

Kommentarer

  • Hej Sven-Olof!

    Det finns flera olika sätt du kan styra detta. Så här skriver Google:
    Styra aviseringar på Android (under mellanrubriken Aktivera eller inaktivera aviseringar för enskilda appar)

    Alternativ 1: I appen Inställningar
    1. Öppna appen Inställningar på telefonen.
    2. Tryck på Appar och aviseringar > Aviseringar.
    3. Under Nyligen skickat visas de appar som du fick aviseringar från senast.
      • Tryck på Visa alla om du vill se fler appar.
    4. Tryck på Avancerat.
      • Du kan inaktivera alla aviseringar från en app på listan.
      • Om du vill välja specifika aviseringskategorier trycker du på appens namn.
    Tips! Om alternativet Nyligen skickat inte finns använder du en äldre version av Android. Tryck i stället på Appaviseringar och tryck på en app. Du kan aktivera eller inaktivera aviseringar, aviseringsprickar eller aviseringskategorier. Om det finns kategorier för en app visas fler alternativ om du trycker på den.

    Alternativ 2: Via en avisering
    1. Du hittar aviseringarna genom att svepa nedåt från telefonskärmens överkant.
    2. Tryck länge på aviseringen och tryck sedan på Inställningar .
    3. Välj inställningar:
      • Om du vill inaktivera alla aviseringar trycker du på Aviseringar av
      • Aktivera eller inaktivera aviseringar som du vill ta emot.
      • Om du vill tillåta aviseringsprickar trycker du på Avancerat och aktiverar dem.
    Alternativ 3: I appen i fråga
    I många appar går det att hantera aviseringar på inställningsmenyn i appen. Vissa appar kan till exempel ha en inställning så att du kan välja vilket ljud som hörs när du får en avisering från appen i fråga. Om du vill göra dessa ändringar öppnar du appen och söker efter inställningsmenyn.

    Appens inställningsmeny
    I vår app finner du inställningsmenyn under Min sida (länk i nederkanten av appen), välj Inställningar & Hjälp, välj Notiser.

    Jag tror dock att det som händer när du går den vägen är att du skickas till den del i telefonens egna inställningar där du ändrar aviseringarna för appen, alltså en hjälp att hitta rätt.

    Hör av dig om du inte får till det via någon av dessa tre vägar!
    Annika Webbmaster
  • Tack för ett tydligt svar.
    Det gick snabbt och bra med
    dessa fina instruktioner.
    Sven-Olof Öhman

  • Skönt!

    Notiser är bra om man vill ha dem, men ett otyg om man får dem utan att ha efterfrågat det!
    Annika Webbmaster