Poddar pausas automatisk hela tiden i SR-appen.

Jag har en Samsung S8 mobil. SR-appen fungerade bra fram tills för några veckor sedan, men därefter började den pausa sig själv när jag lyssnar på en pod om t.ex. Sveriges Historia. Efter ca 40 sekunder plus minus 20 sekunder, hör man ingenting, men om man klickar någonstans i appen får jag höra podden i ytterligare ca 40 sekunder. Så här får jag hålla på hela tiden och tills att jag ger upp och stänger ned SR-appen. Andra appar som spelar upp streamade poddar och musik har inte detta problem i min Samsung S8 mobil.

Kommentarer

  • Hej Tomas!

    Troligen har något i telefonen uppdaterats och vår app har inte rätt att fungera i bakgrunden längre. Testa detta:
    1. Inställningar
    2. Enhetsvård (kallades Enhetsunderhållning till och med Android 8)
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändning
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill "av-optimera".
    8. Leta upp vår app och se till att den inte är optimerad
    9. Starta om telefonen så att förändringen verkligen slår igenom
    Gick det att följa? Om inte (eller om felet fortsätter även efter förändring och omstart) så hör av dig!
    Annika Webbmaster
  • Tusen tack för hjälpen. Ovanstående tips löste mitt problem.
  • Skönt!
    Annika Webbmaster
  • Jag har avoptimerat batteri i min Samsung A5 (maximalt uppdaterat op-system) men den stänger ändå av både poddar och direktsändning efter ca 15-20 min. Hade tömt på cache och rensat min mobil i allmänhet, men utan att förstå varför appen bråkar med mig.
    Min S5 mini som är äldst fungerar appen hyfsat, även om den inte alltid lyder mig i Min lista, där väljer jag ex Medierna P1 och appen hoppar ner till Bildningsbyrån. Visserligen kan jag må gott av bildning, men en annan kväll.
  • Hej Caroline!

    Du har alltså kunnat följa instruktionen och ställt in så att Sveriges Radio Play inte är optimerad? (I en del Samsung-modeller går den instruktion jag skrev nämligen inte att följa)

    En annan inställning som kan påverka appen, handlar om datasparare. Antingen ska du se till att datasparar-funktionen är av, eller också ska vår app ha valet tillåt bakgrundsdata trots att datasparare är aktiverad.

    Jag tror att den inställningen finns under Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play ->Mobildata

    Se även över denna inställning:
    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Tillåt bakgrundsaktivitet

    Om detta inte gick att följa eller om felet kvarstår trots att du försökt göra de inställningar jag tipsat om, så hör av dig.
    Annika Webbmaster
  • Det var en liten detalj i er instruktion som inte stämde överens med min samsung S8 mobil, men efter någon minut förstod jag hur man skulle göra i alla fall. Jag kommer inte ihåg vilken detalj i instruktionen som inte stämde. Jag tror ni kan kan få fram samma problem som jag hade i en av era S8 mobiler och sedan kan ni testa fram vilken liten detalj i er instruktion som kanske måste ändras för S8 mobiler.
    Tusen tack för att ni hjälpte mig att lösa mitt problem i er app. Nu kan jag fortsätta lyssna på poddar i er app utan ständiga avbrott.
  • Tack Tomas!

    Caroline, hur går det för dig?
    Annika Webbmaster
  • Sådär, dvs mobildata är alltid avstängd, då jag kör över wifi hemma.

    borde vara mer konkret i min information om mina två mobiler, vars program är äldre, den äldsta (mini) korrigerad 2017, men appen har fungerat sedan jag sist bad om hjälp.

    Galaxy S5, Android-vers: 6.01, Knox-version 2.6
    Här pausar program oavsett i arkiv eller direktsändning.

    Galaxy S5 mini, A-vers. 6.01, Knox 2,6
    (denna har jag använt som nattradio i alla år, tog fram min andra S5, som är en nödtelefon, om min nya går sönder. Nya endast för samtal, ev lyssna på fabriksinstallerad radio på odlingslotten)
    Här väljer jag under Mina sidor, nya avsnitt ex Medierna och då startar programmet en sekund för att sedan hoppa ner 3-4 avsnitt till ex utbildningsradion.

    Har Smart Manager i bägge, där jag optimerar och tömmer / rensar, samt att jag rensar cache under Inställningar - Program (app som ord fanns väl inte då?)

    Tackar och niger till Annika som frågar

  • Ok, vad har du för version av appen?

    Det kan du se på Min sida, Inställningar och hjälp, skrolla till botten.

    Normalt sett ska du inte behöva rensa cache och manuellt (med hjälp av exempelvis "Smart manager") utföra olika optimerings-åtgärder.

    Cache-minnet är till för att dina appar ska fungera bättre. Om du tömmer detta kommer bara samma data att behöva laddas hem på nytt. Se här för en begriplig förklaring. Den har några år på nacken, men är fortfarande aktuell:
    ”Rensa mobilen”-appar är en dålig idé

    Galaxy S5 mini
    Hur går det med Galaxy S5 mini om du startar ett avsnitt utan att det ligger i Min lista? Gå in under "Program" och sök upp samma avsnitt den vägen. Spelas det endast några sekunder även då?

    Galaxy S5:
    Blir det samma avbrott om du testar att använda appen medan laddsladden är i?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika
    Ber om ursäkt för sent "återkommer"

    Galaxy S5 mini. Nej, det är bara i "Min Lista" som problemet med att appen struntar i min begäran att lyssna på valt program, speciellt om jag lyssnat på den en gång förut. Då hoppar den ner 5-6 program (aldrig upp till nya), till även lyssnade program, så ... att reprisera kan inte vara felet? Att lyssna direkt i Program går bra,då har ju appen ingen anledning att hoppa till ett annat.

    Galaxy S5. Den lever sitt eget liv. Hade kanske igår sagt att den reder sig nu efter uppdatering och omstart och .. men i morse, så pausade den efter 20 min, hann dock aldrig sätta i laddsladden (mobilen fulladdad) innan den startade igen, kom åt nåt men nej?, jag höll ju mobilen i kanterna på skalel. Känns sådär att ha mobilen med laddsladden i sängen dock ...men tyvärr fungerar det, dvs programmet kör med sladden i.

  • Känns sådär att ha mobilen med laddsladden i sängen dock ...men tyvärr fungerar det, dvs programmet kör med sladden i.
    Då är det någon av alla batterisparande funktioner som ställer till det!

    Jag kom på att det med Samsungs Smart manager fanns flera olika inställningar att se över. Se över alla tre! (En av de två första har du troligen redan ändrat, men eftersom jag inte vet vilken av dem, beskriver jag båda.)

    1. Android-inställningen för att av-optimera
    Gå till Inställningar, välj Batteri - Batterianvändning. klick på 3 prickar i högra hörnet, välj Optimera batterianvändning

    Då ser det troligen ut ungefär så här:

    Om du inte ser vår app i listan över "ej optimerade appar", så tryck på Program inte optimerade (det jag markerat med gröna pilen, kan heta något annat hos dig) och byt så att du ser Alla program.

    Leta upp Sveriges Radio Play och slå av optimeringen.

    2. Smart Managers batteri-inställning:
    1. Öppna Smart manager
    2. Gå in under Batteri
    3. Tryck på Detaljer under Programoptimering och välj Sveriges Radio Play
    4. Se till att appen inte är optimerad
    Försäkra dig alltså om att appen är icke-optimerad även här!

    3. Oövervakade appar
    Med Samsung och Android 7 finns det en inställning i Enhetsunderhåll (senare version av Smart manager) som heter appenergiövervakning. Det går antingen att helt slå av den funktionen, eller att göra undantag för appar som ska fungera även med skärmen släckt.

    Jag vet inte exakt var motsvarande inställning finns för dig med Android 6, men jag hoppas att det finns någon liknande under Smart managers batteri-inställningar. Se om du har möjlighet att göra ett undantag för Sveriges Radio Play så att appen är oövervakad.

    Hittade du alla tre inställningarna? Och hjälpte det?
    Annika Webbmaster
  • SAmsung S5. (även S5 mini)
    Optimera batteri - är gjort, sedan drygt nåt år tillbaka.Det samma gäller att
    Sr-appen inte optimerad där under Batteri. Dvs Programsparläge - Inaktiv.

    Jag får försöka lista ut det hela, denna S5 är ju min reservmobil, så egentligen skall inte den vara i bruk, men då sr-appen krånglade så i S5 mini, så tog jag fram den här.
    Nu har jag fixat ett nytt batteri till S5 mini och den får återgå till nattradio. Att Min lista krånglar är dock trist, då man halvslumrar, vill liksom inte börja ta på glasögon och börja leta och läsa. Brukar lägga listan så att jag i princip kan välja program i listan med ett öga ...

    TAck ändå för din tid. Det är väl inte tänkt att vi med gamla mobiler kan få appar uppdaterade hur länge som helst, vilket är synd, då mobilen i sig är en miljöbov av rang. Den "nya" är 3 år gammal och den är tänkt att tjäna mig så länge som möjligt, liksom S-femmorna har gjort. Mini är från 2014, men tappade snabbt fart ju fler viktiga bankappar som kom till. Ärvde S5 av sonen 2016 (inköpt -14), för att kunna ha i sjukhussängen efter en stor op. Men då den hade samma op-system som mini, så tappade även den fart av bak-id, etc ... dvs många appar käkar batteri. Därav att jag vägrar appar i min nya, men lite enklare variant från 2019.
    Sorry, lång mobil-biografi...

    Tack för allt // Caroline
  • Lycka till!

    Se gärna om någon av de fina programsamlingar som du når från startsidan, under rubriken Teman, fungerar bättre i din S5 mini! Det är, i likhet med Min lista, avsnitt som ska spelas upp i en följd.

    De listorna är sammanställda av kolleger till mig och det brukar finnas ett fint och varierat utbud som just nattetid ofta innehåller åtminstone någon "samling" som är anpassad för den som vill lyssna för att slappna av (och gärna somna), till exempel Rösterna vi älskar att lyssna på.

    Förutom att dessa teman är bra radio, så vore det intressant att veta om de fungerar bättre hos dig!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Ytterligare en lyssnare har det problem du beskriver med att spellistan skippar flera avsnitt. Hon hade rapporterat in detta redan i april, men jag satte inte din beskrivning i samband med hennes förrän nu när hon återkom om felet.

    Jag håller tummarna för att det, med två oberoende felbeskrivningar, blir enklare för oss att förstå exakt vad det är som inte fungerar som det ska med era spellistor.
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Fråga om hen skall lyssna om ett program hon redan lyssnat på. Har upplevt att jag startat om ett program jag somnat ifrån och då vill inte appen spela det, utan hoppar ner till ett icke lyssnat program. Ca 5-6 steg ner... fast det händer allt att den spelar upp och med det repriserar ett redan lyssnat ... då markeringen för "uppspelat" inte är kvar.

    Stackare. .. det blev nog rörigt det här 😉

  • Hej igen
    Min teori att det var endast repriserade program som appen hoppade bort ifrån.
    Skulle lyssna på program jag missat i helgen ... men appen ville inte det, utan hoppade då till redan lyssnade program, 4-6 hopp neråt i listan..
  • Tack. Trist detta - och svårt att felsöka i och med att vi inte kan återskapa felet.

    Jag hoppas att Karin, hon som har samma (eller i alla fall mycket likt), återkommer och berättar vad hon har för version av Android och en del annat.

    Min teori (som alltså endast är en teori och kan vara fel) är att appen gör något som inte fungerar korrekt på Android 6, och att vi i så fall borde ha "lämnat Android 6 bakom oss", och slutat ge er uppdateringar innan den förändringen infördes.

    Problemet med den teorin är förstås att vi dels inte vet om det stämmer och att vi, om den stämmer, inte vet i vilken version av appen det är som problemen började.

    Det går att backa till en äldre version än den senaste officiella, men är lite bökigt.

    Ifall Karin får samma problem på en annan version av Android är förstås teorin fel, så innan jag tipsar dig vet det, har jag ingen aning om ifall en "nedgradering" av appen kan hjälpa.

    Något annat jag undrar över är om din lista är väldigt lång? (Det kanske jag redan har svarat på, och i så fall ber jag om ursäkt. Hinner inte läsa igenom hela tråden eftersom jag är sen till ett möte ...)
    Annika Webbmaster
  • Program jag följer är hyfsat lång,  främst P1... mest vetenskapsprogram, utrikespoddar och några P1dokumentärer, samt P3 Id, musik och dokumentär. 2 st P4, men de är inte veckovis, utan "nedslag"repotage när det händer något i Göteborg eller världen.

    Listan blir ju lång, men skulle det påverka? Appen väljer ju själv att gå ner och hoppa över nya ... Kan ta bort några program och se om det hjälper.
  • Hej igen!

    Jag har missat att fråga två saker som eventuellt kan spela in:
    1. Spelar du upp ljudet med Bluetooth-hörlurar, hörlurar med ladd, i telefonens inbyggda högtalare eller på annat vis?
    2. Påverkas problemet av ifall avsnitten är nedladdade eller inte?

    Annika Webbmaster
  • 1: Lyssnar inte med lurar alls, utan direkt ur mobilen när jag är hemma. WiFi används hemma.

    2: Nedladdade ligger ju inte i lista på samma sätt, oftast är det enstaka program bara (max 5-6), dvs de med lång speltid (ex över en timme) oftast nedladdade hemma på kväll eller morgon. De jag laddar ner, lyssnar jag med lurar (m sladd) nere på min odlingslott där wifi inte är tillgängligt. Att lyssna via strömmning suger så på batteriet (?) av ngn anledning, men den egentliga orsaken är att jag inte har så många bites att använda i månaden. Därav nedladdning för avlyssning på lotten.
    Men Nej, där hoppar inte lyssningen iväg till ett icke valt avsnitt.

    Har rensat bort en del program, för att se om det hjälpte, men nä... Nu kom ju en ny uppdatering igen(4 dgr sedan?), så jag valde att uppdatera ändå och tänker se om de blir någon skillnad.
    Har fortfarande funktionen "Spelkö" avstängd, då jag vill välja själv i listan.

    Dock ... Min "nöd-telefon" med samma programvara, i den förra uppdateringen av SR, den stänger fortfarande av program efter ca 15-20 min. Men det stör mig inte då den inte används på samma sätt utan är nedpackad i sin kartong igen efter inköp av nytt batteri till bägge.

    Må gott i helgen // Caroline

  • Tack och hoppas att du får en fin midsommar!
    Annika Webbmaster