Plötsligt 1000 ospelade avsnitt igen...

Jag använder Iphone xs och appen Podcast och har inställningen den skall hämta alla ospelade avsnitt. Jag lyssnar av programmen ordningen äldst till nyast och hade i slutet på förra veckan hunnit fram till den 24 april då det plötsligt dök upp 1000 nya ospelade avsnitt. Det var Medierna och P4 dokumentär från 2014 och framåt. P1 Dokumentär och Vetenskapsradion på Djupet och Vetenskapsradion Historia från 2018. Språket från 2020 för att räkan upp mest frekventa.

(Jag har även en Ipad Pro Apple-TV och en IMac med Podcast. Samma sker självklart på dom eftersom jag har Icloud kopplat till Podcast på alla).

Är det Ni som förändrar något i Er databas eller är det i mitt Icloud "markeringen för att programmet redan är uppspelat" försvunnit?

Jag har full förståelse för att Ni inte kan svara på vad som händer i mitt Icloud, men ni borde veta om det gjorts något i Er databas.

Det här har hänt en eller två gånger tidigare under de 15 åren jag lyssnat på SR:s poddar. Det som är jobbigt är att markera alla dessa avsnitt som uppspelade...

Med vänliga hälsningar,
Niclas

Kommentarer

  • Hej, vi kan inte se att vi gjort något som kan ha förändrat det (det är filnamnet som är unikt ID), och ingen annan har hört av sig med samma problem, så jag misstänker att det ligger hos Apple.
    Men jag ska hålla utkik efter om det är fler som råkar ut för det.

    Vi har blivit tvungna att ändra ID en gång tidigare, för några år sedan.

    mvh
  • Nu fick jag höra av en kollega att samma sak hände hos henne - men för henne är det andra poddar också, inte bara de från Sveriges Radio.

    mvh
  • Okej, jag lyssnar bara på Sveriges Radios poddar. Har inte hittat någon annan som håller i längden…
  • Tack för förtroendet!

    Det förekommer även andra problem som verkar ha med Podcast-appens flöden att göra, så det verkar som om något har förändrats.

    Det här har hänt en eller två gånger tidigare under de 15 åren jag lyssnat på SR:s poddar. Det som är jobbigt är att markera alla dessa avsnitt som uppspelade...
    Vid åtminstone något av dessa tillfällen har felen berott på att vi har behövt ända adressen till flödet. Den typen av ändringar gör vi på ett sätt "som inte ska påverka lyssnarna" i teorin, men där vissa tjänster (Itunes tycker jag mig minnas) fick problem ändå.

    Vi försöker vara varsamma med förändringar och om vi ändrar något, försöker vi gå efter de standarder som utvecklats för att uppdatera länkar så att det fungerar för både människor och maskiner. Tyvärr räcker det inte hela vägen.

    Den här gången är vi dock "helt oskyldiga", men det gör det ju inte mindre tråkigt för dig som drabbas.

    Andas djupt!
    Annika Webbmaster