Plingande vid tappad täckning.

Hej. Jag jobbar utanför landets gränser och lyssnar dagligen på på appen på mobilen.
Varje gång jag tappar täckning eller tar emot ett samtal så börjar det plinga oavbrutet tills jag stänger av appen.
Detta upplevs som ett stort problem på en annars bra app och detta kunde enkelt lösas om ni la till en funktion för att slå av/på denna funktionen.
Säker på att många hade fått glädje av detta.
Hoppas ni kan få ordna detta.
Tack på förhand.
Niclas...

Kommentarer

  • Hej Niclas!

    Först vill jag be om ursäkt över att du inte fick något svar på detta.

    Sedan vill jag tacka dig för ett konstruktivt förslag och för att du hjälper oss att förstå att detta verkligen är ett problem. Vi som arbetar "närmast appen" märker sällan av detta plingande i vardagen, i och med att vi mest arbetar i Stockholm, med ett väl utbyggt mobilnät. När det plingar till ser jag det som en "vänlig påminnelse" om att det inte är fel på appen, utan på nätverket ...

    Jag inser dock att ni som har en svajig uppkoppling och drabbas av detta ofta har en annan bild. Wilhelm, en annan lyssnare, beskrev det lite drastiskt:
    Det där dova plinget är psykologiskt obehagligt. Absolut ett av få men stora problem med appen.

    Min lösning då var att tipsa om andra sätt att lyssna, där avbrott i uppkopplingen inte ackompanjeras av ett "hjälpsamt" men psykologiskt obehagligt ljud. Möjligheten att vi skulle kunna göra ljudet valbart tänkte jag inte ens på!

    Jag hör med app-utvecklarna ifall detta är en enkel sak att ändra. Om appen i grunden behålls som idag, men ni som vill har möjlighet att slå av denna funktion, så lär det mest bli ni som ändå vet om att avbrotten beror på uppkopplingen som tar er tid att ändra.

    Jag kan inte lova att vi genomför ditt förslag, men jag lovar att jag ska argumentera för det om det är enkelt!

    Tack för att du vill hjälpa oss att göra appen bättre! Jag återkommer med de tips jag gav Wilhelm, för även om vi väljer att genomföra ditt förslag, kan en sådan förändring ta tid, för vi har många saker vi vill göra med appen framöver!
    Annika Webbmaster
  • Dels handlade mina tips om att minska avbrotten i sig:
    1. Se till att du har lägsta kvalitet vald
    2. Bluetooth kan förvärra problemen, så välj om möjligt trådat
    3. Sker avbrotten främst över wifi så hör av dig. Kan finnas inställningar som minskar avbrotten! (skrev jag inte i förra tråden, i och med att jag då inte hade förstått det problemet)
    Dels handlade det om att hitta andra alternativ:
    Om det är riktigt obehagligt, kanske du kan testa andra sätt att lyssna? Antingen med samma app, men då lyssna på nedladdat innehåll

    /... tips om FM som inte är relevant för dig utomlands .../

    Annars kan du testa om andra plattformar fungerar bättre. Vanligast är vår hemsida sverigesradio.se, men vi har även en enklare version av hemsidan som är anpassad för dålig mottagning och äldre mobiler, mini.sr.se. Den kanske är fungerar där appen inte klarar bytet? (Och blir det avbrott, tror jag att det endast är i Play-appen själva pling-ljudet hörs.)

    Hoppas att något av tipsen hjälper även dig!
    Annika Webbmaster