Play på Apple Watch har noll funktionalitet

Play på Apple watch har sedan en tid endast två stora knappar: "Direkt" och "Favoriter". Varken kontroller för uppspelning eller för volym finns tillgängliga, och byter man till "spelas nu" för att kunna styra uppspelningen så skickas man rätt snabbt tillbaka till SR-kontrollen, som alltså helt saknar kontroller.

"Favoriter" är alltid tom, oavsett hur det ser ut i iphoneappen. Trycker man på "Direkt" händer absolut ingenting.

Det vore trevligt med en användbar app på watch. Som innehåller uppspelningskontroller och volymdito.

Kommentarer

  • Vad har SR svarat på detta? Hur markerar man ”favoriter”?
  • Hej!

    Sveriges Radio Play för Apple Watch ska förstås fungera. Att den inte gör det sedan den senaste uppdateringen, 20.2.3 är en del av de Bluetooth-problem som Pop noterade i en annan tråd, problem vi försöker lösa snabbt.

    Pop:
    Det som (när det fungerar) ska spelas upp via klockan kommer från Sveriges Radio Play på mobilen. Appen på klockan fungerar alltså inte självständigt ens om ni har en modell med möjlighet att använda mobildata, utan klock-vyn är en möjlighet att lyssna och styra ljudet utan att behöva använda telefonen.

    Eva:
    Det är alltså de programserier du följer (hjärt-markerar) i mobilens app, som det är meningen att du ska nå den vägen.

    Båda:
    Jag förstår att ni tycker att den är helt oanvändbar. Den är helt enkelt trasig. Vi lagar den och när ni får ett mer rättvist intryck av hur appen fungerar, så är vi förstås intresserade av vidare återkoppling.

    Vill ni få tips om alternativa sätt att lyssna på vårt innehåll tills vi har fått ordning på appens Bluetooth-funktion, så går det att lyssna på våra kanaler och på de program vi har som poddar - till och med utan att mobilen är i närheten:
    Använd din Apple Watch när din iPhone inte är i närheten

    Den här metoden använder alltså inte Sveriges Radios egen app, men innehåll från oss kan ni nå!
    Annika Webbmaster
  • Annika Bara för att vara tydlig: jag avsåg funktionalitet som låter klockan vara "fjärrkontroll" till appen i telefonen. Just att tappa play/pause och volym är lite retligt, särskilt (som sagt) när headsetkontrollerna inte heller funkar.
  • Tack!

    Vad har ni för modeller på klockorna, och vilket WatchOS?

    Min kollega med en Series 5 GPS + Cellular (utan något e-sim kopplat) med senaste watchOs (6.1.3) har inte fått problem att använda klockan som fjärrkontroll, något han gör ofta.
    Annika Webbmaster
  • Series 3 Nike+ GPS (A1859), Watch OS 6.1.3. Det går att använda klockan som fjärrkontroll, men det kräver att jag manuellt startar eller växlar till "spelas nu". När klockan varit i vila en stund är det dock alltid SR som är aktiv app igen, vilket kräver manuellt byte till "spelas nu" för att aktivera kontroller.
  • Tack för förtydligandet!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu är Play 20.3.1 ute i Appstore. Vi har bland annat åtgärdat buggen för start och paus med Bluetooth, som bör ha medfört problem även i Apple Watch.

    Hur fungerar det nu?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen! Nu är det bättre, volym och hoppa fram/bak funkar från "spelas nu" i sr på watch 😀 Favoriter funkar, direkt funkar. Toppen!

    En lite märklig grej är kvar: uppspelning verkar inte riktigt koppla sig med appen på watch. Specifikt: lyssnar jag på t.ex. P1 live (startat från telefonen) och tar kontrollerna i "spelas nu" på klockan, så kommer det senast lyssnade programmet att vara det som syns där. Trycker jag på play/paus så byts programmet till det jag hade igång förra gången istället (typ nån dokumentär). Startar jag live p1 från klockan och sen byter till nåt annat (säg, p3 dystopia) på telefonen, så kommer klockan att anse att det är p1 live som är igång, och starta det om jag trycker på play/paus.

    I övrigt verkar det funkis! Bra jobbat!
  • Tack för tydliga exempel, som jag tar upp med kollegerna.

    Vi är på väg åt rätt håll, men inte i mål än ...
    Annika Webbmaster