Play-knapp skymmer ansikten i Sommar i P1i Play-appen

Hej!

Först måste ni få lite beröm! Mycket bra app! Mycket bra radioprogram! Fortsätt so ni gör.

En sak som jag inte vet om det går att lösa eller om det är jag som har fel inställningar är att ”Play-knappen” (i appen) ofta skymmer ansikten tex Sommar i P1. Går detta att lösa på något sätt? Tycker det är lite synd att inte se vilka so pratar.

Tack på förhand!
/Daniel

Kommentarer

  • Hej Daniel och tack för beröm och kritik!

    Tycker det är lite synd att inte se vilka som pratar.

    När jag vill se en viss bild bättre, brukar jag starta det aktuella avsnittet. Då får jag upp det vi kallar "storspelaren", med bilden i en i större version och utan knapp i vägen. Om det inte har varit lämpligt att lyssna just då har jag sedan snabbt pauserat ljudet. Bilden finns kvar i storspelaren - utan knapp som skymmer - även i pauserat läge.

    Kanske kan även du ha nytta av det tipset?

    Jag håller dock med i sak. I synnerhet vid program som Sommar & Vinter i P1 och Söndagsintervjun blir denna placering av play-symbolen inte bra.

    Den sitter dock där den gör eftersom vi har sett att en centralt placerad knapp gör det lättare för många. Det är en logik som folk har lärt sig från andra play-tjänster, (och även i andra tjänster kan det förstås bli knasigt med knappens placering):

    Även om klickytan i vår app inte blir större med play-symbolen i mitten av bilden än om symbolen fanns i ett hörn (eftersom hela bilden egentligen är en knapp), så uppfattar en del lyssnare själva symbolen som det som man måste klicka på. När vi förut hade en liten play-knapp i hörnet fick vi den här typen av synpunkter:
    ... en play-symbol i hörnet av bilden. Den symbolen ser ut som sin egen knapp, varför man siktar på just den lilla fyrkanten. När man gör det missar man ofta den egentliga stora träffytan (miniatyrbilden)

    /.../ Designa bort det genom att antingen flytta play-symbolen till mitten av bilden ...

    Alldeles för lätt att missa att trycka på miniatyrbilden i kanallistan

    Jag framför din kritik till app-teamet, men tror inte att vi kommer att ändra tillbaka. Placeringen underlättar lyssningen, i synnerhet för lyssnare som inte är så tekniskt kunniga. Om vi behöver välja mellan "lättare att lyssna" och "lättare att se bilden", så väljer vi det förra! (Helst skulle vi ha båda delarna, förstås.)

    I vår app är det av naturliga skäl ljudet som är i fokus, och om vi blir bättre på att förklara varför vi har valt att göra som vi har gjort, så hoppas jag att ni kan stå ut med detta irritationsmoment.

    Annika Webbmaster