Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

AirPlay 2: Play appen slutar att spela efter ett tag

Efter ett tag slutar appen att skicka ut ljud. Som om den buffrar. Efter någon minut kör den igång igen om man inte trycker på pause och sen play direkt. Kör via wi-fi och har inte haft problem med andra appar.

Vill använda appen och inte webbspelaren. Har en IPhone XS med iOS 12.4.  

Marcus Ryding Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Tack för att du rapporterar in detta!

    Använder du någon teknik som skickar vidare ljudet något steg innan det når dina öron, som Bluetooth-lurar, Chromecast eller Airplay?

    Vilken typ av lyssning gäller det? Direkt på en kanal eller på avsnitt i efterhand? Om avsnitt, är dessa nedladdade eller inte?

    När märkte du det första gången?

    Svara på det du kan och återkom. Jag känner inte igen felet på rak arm och vill förstås ta reda på vad vi eller du kan göra åt detta!
    Annika Webbmaster
  • Vi har nu fått in en liknande felanmälan från en annan lyssnare:
    SR-appen avbryts/slutar sända ljud av hela tiden

    Hos Anders har felet funnits en längre tid. Är det samma för dig, eller har ditt uppkommit den senaste tiden?
    Annika Webbmaster
  • Det har funkat förut. Men har märkt att det är när jag spelar via AirPlay. Dock får jag inte samma problem med andra ljudappar.
    Marcus Ryding
  • Tack.

    Då är det nog samma fel som vi fått rapporterat här:
    AirPlay: Märkliga pauser

    Webben i stället för appen?
    Vi har inte löst det, men du bör kunna slippa problemet genom att strömma via sverigesradio.se. Allt innehåll i appen finns även på webben, så jag hoppas att du kan lyssna den vägen tills detta är löst!

    Det är svårt att felsöka, för vi saknar kontroll över Airplay. Allt lämnas över till operativsystemet kan man säga ...

    Om du lägger märke till något som du tror är bra för vår felsökning, så hör av dig igen!
    Annika Webbmaster
  • Nej, det hjälper inte att installera om appen, åtminstone för mig.

    (Var svar på ett inlägg som flyttats till egen tråd, då det rör andra avbrott)

    Det är något med AirPlay som inte funkar i appen, varför fungerar SR:s kanaler på en app som t ex ”Radio Sverige” hämtad fr AppStore, samma inställningar, över AirPlay?

    Nu har jag inte lyssnat genom SR:s app på några veckor, så den nya versionen kanske är bättre (hoppas det)..
    Har lyssnat 30 minuter utan avbrott nu, hoppas 😃
    Hjopek
  • Här har en stor mängd inlägg brutits ut till en egen tråd, då de berodde på tekniska problem från vår sida som inte har någon koppling till de avbrott denna tråd handlar om:
    Avbrott i IOs-appen, augusti 2019

    ------

    Fortfarande sporadiska bortfall...
    Hjopek
  • Det verkar betydligt bättre med bortfallen, jag fortsätter...
    Hjopek
  • Fortfarande avbrott...
    Hjopek
  • Då jag lyssnar på SRs toppnyheter via bluetooth högtalare försvinner ljudet efter 1-2 nyheter. Om jag pausar och startar om återkommer ljudet. Ibland återkommer det av sig själv efter några nyheter. Samma problem om ljudkällan är iphone el IPad. Inga problem om jag lyssnar utan bluetooth högtalare.
    Ni bör kunna återskapa felet för analys. 
    Felet uppstod för ett par månader sen och finns kvar idag.
    Carl-Erik
  • Hej alla!

    Den här tråden har blivit lång, och lite spretig, eftersom det är ett antal olika problem som har samlats i den. Även om samtliga rör att ljudet upphör efter ett tag, så ser jag att en del av er har problem relaterade till Airplay eller Bluetooth, några har problem som handlar om Android-appen och många hade tillfälliga problem som nu upphört (med koppling till att streamingen hos oss inte fungerade som den skulle under slutet av förra veckan).

    Vi vill självfallet lösa alla kvarstående fel - men för att göra detta behöver vi förstå vad som hör ihop med vilket problem! Jag flyttar därför de inlägg som jag tror hade med våra tillfälliga streaming-problem att göra i en ny tråd under rubriken "Avbrott i IOs-appen, augusti 2019", så att den stora gruppen inte tar fokus från de problem som återstår.
    Annika Webbmaster
  • Så, då har jag sållat bort det jag bedömde var tillfälliga problem med streaming-funktionen.

    Nu vill jag flytta undan er som har Android (Jens, Anna, Anita och Maria), för vi vill självfallet lösa era problem, men inte i en tråd med rubriken Play appen slutar att spela efter ett tag (Iphone). Att blanda in Android-appens problem gör det svårare att se mönster, och ni med Android blir inte hjälpta av att vi felsöker Iphone-appen!


    Annika Webbmaster
  • Marcus och Hjopek har problem med Airplay.

    Kan ni beskriva hur problemen yttrar sig nu? I och med att vi under förra veckan hade streaming-bekymmer, vill jag bena ut vad som var tillfälliga problem och vad vi fortfarande har kvar att lösa!

    Carl-Erik:
    Tack för en bra felbeskrivning! Just spellistor som Toppnyheter (men även ifall du själv lägger in avsnitt som ska spelas i en följd under Min lista) vet jag att vi har problem med på Ios.

    Det låter rimligt att detta problem blir tydligare med Bluetooth, men jag (som i och för sig inte är helt uppdaterad i ämnet efter semestern) tror att det i grunden är ett problem som skulle kunna uppstå även utan den extra komplexitet som Bluetooth, innebär.

    Jag stämmer av med apputvecklarna hur det går för oss att lösa det och om det finns någon inställning du själv kan ändra för att minska risken att felet inträffar.
    Annika Webbmaster
  • Hejsan,
    Idag har det in varit några avbrott, utom nu när jag började skriva det här inlägget, hände 2 ggr under tiden jag skrev?? Startade efter 30 sekunder åter i direktsändning. Inga mer avbrott nu när jag skriver. 🤪.
    Hjopek
  • Låter som om det är mycket bättre, med andra ord! Skönt.

    Såg du tipset från den 26 juli högre upp i tråden om att du troligen kan slippa felet helt genom att strömma via sverigesradio.se istället för via appen?

    I och med att denna tråd delvis kom att handla om andra problem både på Ios och andra plattformar, blev det ju lite svårare för alla att se det som är intressant för de avbrott du drabbats av.
    Annika Webbmaster
  • Jag föredrar nog appen, har provat sverigesradio.se
    Hjopek
  • Tyvärr, det slutar att strömma i ca 1min, sedan återupptas sändningen igen, om man backar 15 SEK och trycker på ”direktsändning” så återkommer det.
    Har hänt ca 5-6 ggr idag... gäller alla kanaler.
    Hjopek
  • Aj då!

    Blir det någon skillnad om du ändrar kvalitet? Du kan ändra den under Min sida i appens nederkant -> Inställningar och hjälp -> Datamängd direktsändning.

    Teoretiskt borde lägre kvalitet ge färre avbrott, men för vissa typer av fel kan en högre kvalitet fungera bättre.

    Vad de olika kvalitets-alternativen innebär, står det beskrivet här:
    Med vilken kvalitet strömmar Sveriges Radio?

    Direktlyssning: Appen Sveriges Radio Play [...] för Ios har valen lite (48 kbps), lagom (96 kbps) och mycket (192 kbps). [...] Det format som används heter AAC.

    Annika Webbmaster
  • Lyssnat i samtliga 3 lägen, ingen skillnad i avbrott.
    Hjopek
  • Tack.
    Annika Webbmaster
  • Fortfarande avbrott, just nu lyssnar jag på P!, sker var 2-10:de minut just nu (oberoende av kanal), kommer tillbaka efter 1 minut i direktsändning.
    Hjopek
  • När jag lyssnar på 15 toppnyheter blir det inget ljud efter 5-6 nyheter sedan återkommer ljudet. Detta oavsett datamängd med JBL Clip 2. Däremot kan jag lyssna med JBL Flip 4 utan problem(annat tillfälle). Med Sonys bluetooth hörlurar MDR 1000x kan jag lyssna men ibland oerhört lång tid innan en nyhet går igång.
    Carl-Erik
  • ”Däremot vet vi att Airplay 2 har fått bättre buffertider än tidigare. Att starta en uppspelning på en enhet och skicka ljudet till en Airplay 2-högtalare innebär fortfarande en viss fördröjning innan vi får höra vår musik, men när det kunde röra sig om flertalet sekunder med Airplay talar vi om max "ett par" sekunder med Airplay 2. Förhoppnings förbättras det här ytterligare i framtiden.”

    Och ovanstående har inget med detta att göra? Jag undrar alltså om det behövdes någon ändring i appen i samband med ovanstående?
    Hjopek
  • Vill lägga till mig i skaran som har problem med detta. Har testat alla kvalitetslägen men får avbrott vid lyssning via AirPlay
    Jonas
  • Jonas, tråkigt att behöva välkomna dig till denna tråd - men bra att du hittat hit så att du ser att andra har samma fel och att felsökning pågår.

    Signaturen Lyssnare har ett annat fel, som vi felsöker här:
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/hackande-ljud-i-webblasare/
    Annika Webbmaster
  • Carl-Erik:
    Tack för att du specificerade detta. Det första jag skulle testa är att göra en tvingande omstart (som är lite annorlunda än en vanlig sådan) av hela telefonen.

    Här beskriver Apple hur man gör detta, fast i samband med ett annat problem:
    Om din iPhone, iPad eller iPod touch inte går att starta eller är låst

    Om detta inte hjälper, så testa att avinstallera appen, starta om telefonen och ominstallera appen från App store. Du förlorar då dina inställningar och nedladdade avsnitt, men just udda fel som drabbar enstaka lyssnare avhjälps ofta av just ominstallation. (Att använda BT-enheter är ju mycket vanligare än AirPlay, ändå är du ensam om att rapportera in detta fel. AirPlay-felet har jag kanske sett snart tio felanmälningar kring.)

    Jonas:
    Om det fungerar med dina vanor, så testa gärna att strömma från sajten istället för appen! Det ska inte ge avbrott i AirPlay och fungerar från Ios-enheter.

    Här finner du alla våra kanaler:
    https://sverigesradio.se/kanaler

    Hjopek:
    Var det härifrån ditt citat kom?
    MacWorld:  Vi testar IOS 11.4 – så bra är nya uppdateringen

    Uppenbarligen är det något med den tekniken som inte fungerar fullt ut med vår app. Jag hör med app-utvecklarna om de har haft möjlighet att följa de rekommendationer som Apple kommit med:
    AirPlay 2, information för utvecklare

    Alla:
    Vi håller på med en lite större teknisk omgörning av appen, och hellre än att lägga utvecklingstid på att lappa och laga det som inte fungerar fullt ut här, kanske vi kommer att lägga denna tid på att snabbare byta till den nyare tekniken (lite beroende på hur pass komplicerat det är att "laga" respektive hur lång tid det tar innan vi kan övergå till en nyare teknik).

    Även om jag förstår att ni kan föredra att strömma från Play-appen, som ni är vana, är min rekommendation att använda https://sverigesradio.se/kanaler när ni strömmar direkt över AirPlay, eftersom jag inte vågar lova att vi löser detta inom kort. Där får ni ju rätt innehåll utan avbrott.

    Om den tillfälliga lösningen inte funkar, så berätta gärna närmare vad som blir svårt med den, för ju bättre vi förstår problemen desto klokare kan vi prioritera vad vi lägger resurser på. Vi vill ju använda era pengar så klokt som möjligt!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Tyvärr missade jag källangivelsen, hade lite bråttom, men det stämmer.
    Den här verkar intressant, din sista länk
    https://developer.apple.com/documentation/avfoundation/airplay_2/getting_airplay_2_into_your_app

    Hjopek
  • För att underlätta för andra lyssnare med AirPlay-problem att hitta till denna tråd, lägger jag till detta ord i rubriken.

    Det gör att Carl-Eriks problem (topplista + Bluetooth) inte stämmer med ämnet längre, och om det blir mycket felsökning kring ditt problem framöver, kommer jag att skapa en ny tråd av det (även om ditt inlägg inte var utanför ämnet när du postade det, så är det ju ett annat fel än vad de andra har).
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, jag har också AirPlay-problemet. Förstår att ni arbetar på det så jag vill bara säga att jag tycker du skött detta forum utmärkt i detta ärende. Det var lätt att hitta och slutligen dra slutsatsen att jag får vänta på uppdatering. Tack!
    Henrik Gustafson
  • Tack Henrik!

    Jag vill fortsatt tipsa om att det går att lyssna direkt via exempelvis vår sajt, där alla kanaler finns här:
    sverigesradio.se/kanaler

    När det gäller program i efterhand, så ska det inte vara något problem att spela upp dessa från Play-appen via AirPlay 2.
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.