Play Android: Kan inte längre pausera-backa i direktlyssning (Honor 8)

Detta inlägg är utbrutet från en tråd om liknande fel i Itunes

Hej.
Detta inlägg var det närmsta jag kunde komma mitt problem och som jag även skrivet på Google Play.
Tidigare kunde jag pausa och spola bak i direktsändningen vilket var otroligt bra men så fungerar det inte längre. Om jag lyssnar på något och pausar i någon sekund eller flera minuter för att sedan återuppta uppspelningen så stängs det av efter en tid beroende på hur länge jag pausat. Om jag lyssnat på P1 så måste jag gå över till en annan kanal för att sen gå tillbaka till P1 och då spola tillbaka till där det avbröts. Om jag lyssnar på P1 via Tunein så händer inte detta men istället så gör den efter en stund ett hopp i sändningen motsvarande den tid jag pausat. Ser fram emot att ni ändrar tillbaka till då det fungerade, för det har fungerat, så ändrar jag betyget till 5 stjärnor.
Jag har en Honor 8.

Kommentarer

  • Hej!

    Detta problem förtjänar att ligga under en egen rubrik, så att eventuella andra lyssnare med samma problem hittar hit.

    Jag skulle tro att ditt problem är kopplat till Huaweis "aggressiva" sätt att "döda" appar för att spara batteri. I och med att appen tvångsavslutas av telefonen, kan den inte lagra de parametrar som krävs för att hitta tillbaka till rätt ställe efter en paus.

    Här tipsas om två Huawei-inställningar som kan behöva ändras för att en app inte ska tvångasavslutas:
    Swedroid: VLC kan inte längre installeras från Google Play på nyare Huawei-telefoner

    Hantera appen manuellt
    Gå till inställningarna och tryck på Batteri > Programstart och välj att hantera en app manuellt.

    Ignorera batterioptimeringar
    Gå till det dolda alternativet Inställningar > Appar och meddelanden > Appar > Inställningar > Särskild åtkomst > Ignorera batterioptimeringar.

    Se till att både Tunein och Sveriges Radio Play får vara fredade för batterioptimering!

    Om du har någon app i övrigt som inte ger dig förväntade notifikationer eller så, är det värt att se över dessa inställningar även för dessa appar. (Allt som du vill kunna använda i bakgrunden är helt enkelt lite knepigare på nyare versioner av Huawei.)

    Om detta inte hjälpte, så hör av dig, för det finns fler inställningar att kika på!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen.
    Jag har tidigare haft det problemet med batterioptimering så det var det första jag tittade på.
    Jag har nu testat i 3 veckor och kan inte bli riktigt klok på när och hur det strular för det är inte så ofta det händer numera.
    Istället har det gamla problemet börjat igen.
    Varje kväll när jag går min runda med hunden så laddar jag ner Dagens eko och Ekonomiekot och de senaste dagarna har jag sett att det inte laddas ner och när jag då lyssnar när jag är ute så tar det ca.10 mb på mobildatan.
    Det kommer upp en ring som visar nerladdningen och först visade den hela varvet utom den sista biten sen händer inget.
    Nu visar den bara 10% och inget händer.
    Det står inte längre "ta bort" utan "avbryt" och klickar jag på avbryt så får jag frågan om jag vill avbryta nerladdningen.
    Jag har försökt med olika program men på SR men den laddar ner 1-2 sek sen händer inget.
    Jag har startat om telefonen flera gånger och kollat att batterioptimeringen inte stoppar de 11 appar jag vill skall vara igång men fortfarande kvarstår problemet.
    Så har du/ni fler tips så tar jag tacksamt emot dem.

  • Och naturligtvis fungerade det igen på kvällen men nu idag så skulle jag ladda ner "Plånboken" och det fungerade tills 90% var nerladdat och sen hände inget mer.
    Försökte även med ett program som bara är 5 minuter och den slutade efter 1 sek. utan att vara nerladdad.
  • Hej!

    Jag vet inte på rak arm, men vill veta! Om du hittar rätt på egen hand, så berätta så att jag har möjlighet att sprida tipset till andra lyssnare ...

    Se om "protected apps" kan hjälpa:
    Settings > Advanced settings > Battery manage > Protected apps

    Hittat här:
    Swedroid, inlägg i Den stora tråden om Huawei Honor 8/Honor 8 Pro

    Annika Webbmaster
  • Jag  har rätt inställningar så jag vet inte vad som händer.
    Just nu, 18.50, har jag laddat ner både "Plånboken och "Ekonyheterna" utan problem och det gick inte i förmiddags med samma wi-fi och samma telefoninställningar.
  • När du har detta problem, kan du då ladda hem över mobilnätet? (Testa med ett kort avsnitt för att inte slösa för mycket mobildata.)
    Annika Webbmaster
  • Jag tror att jag i början även försökte med ekonomiekot som är 7 minuter men det fungerade inte.
    Just nu fungerar den delen bra men ett annat problem dök upp.
    När jag var ute nu på morgonen så skulle jag lyssna på P1 men inget hände och jag kunde inte komma åt att ändra till P4 för att sedan gå tillbaka till P1. Jag öppnade då istället Tunein och där fungerade P1 direkt men när jag då stängde för att öppna SR istället så gick det fortfarande inte att få igång P1 så jag gick tillbaka till Tunein. Det har ofta hänt att P1 har "frusit" på detta sätt och då i samband med en övergång från wi-fi till mobilt.
  • Idag är det många plattformar som har problem med våra direktströmmar (men just Tunein fungerar!)

    Vi felsöker det.
    Annika Webbmaster