Pausljudet i Ekots webbkanal

Hej!

Särskilt nu i coronatider, också annars, lyssnar jag regelbundet på Ekots extrasändingar i er webbkanal. Ofta är ju sändningarna utannonserade i förväg och jag tenderar att börja att lyssna någon minut innan för att inte missa sändningens början. Detta innebär dock att behöva lyssna till det otroligt repetitiva pausljudet om att man lyssnar på "Ekots webbkanal" etc. Att ni informerar om det ibland är självklart logiskt, men meddelandet upprepas med en sådan frekvens att det är nästan omöjligt att lyssna på i mer än en halv minut, och framförallt omöjligt att exempelvis arbeta med något annat i väntan på att sändningen påbörjas. Skulle ni inte kunna införa pausmusik istället, i stil med vad telefonkundtjänster ofta har? Detta vore mycket uppskattat och skulle göra min, och säkert många andras, lyssningsupplevelse betydligt trevligare.

Tack på förhand!

Kommentarer

  • Tack för denna återkoppling, som jag skickar vidare till Ekot.
    Annika Webbmaster
  • Eftersom jag själv väldigt ofta hamnar i en telefonkö med "lugnande väntemusik", har jag skapat en stark personlig aversion mot just sådan (i synnerhet det stycke jag oftast hör), men jag vet inte om den synpunkten är just min, eller om det är ett utbrett problem.

    Något ljud behövs och om "vi som hatar väntemusik" är en marginell grupp kan jag bita ihop och stå ut. Men jag tänker mig annars att det vågskvalp vi tidigare sände i P1 nattetid, och en röst som (något mindre ofta än nu) meddelar att vi kommer att sända en direktsändning från Ekot, kan fungera utan att provocera.
    Annika Webbmaster
  • Jag håller med webmaster Annika.
    Tycker vågskvalp, Naturmorgons sommarfågelmaraton vore bättre än musik!
  • Tack!

    En sak som jag inte skrev om förra gången, men som är väldigt viktigt att komma ihåg, är att extrainsatta nyhetssändningar ibland är tragiska, vilket gör att "fel" musik skulle kunna upplevas som provocerande. Både sommarfåglar och vågskvalp bör dock fungera även i nyhetslägen där det exempelvis skett hemska olyckor med flera dödsoffer.

    Jag tipsar Ekot!
    Annika Webbmaster
  • SNÄLLA BYT BORT DEN TJATIGA RÖSTEN SNARAST!!!
  • Annika Webbmaster