P4 PLUS, låtinformation på Apple-tv

Hej!
Lyssnar på P4 Plus genom SR:s app på TV:n.
När jag startar presenteras låten som spelas.  Därefter försvinner den informationen.
Finns möjlighet att få alla spelade låtar presenterade på TV-skärmen?
Mvh
G Nilsson

Kommentarer

  • Hej!

    Berätta mer! Är det vår app för Apple-tv du använder?
    Radio i din Apple TV
    Annika Webbmaster
  • Ja, det är SR:s app för AppleTV.
    MVH
    G Nilsson
  • Ok, då hör jag med de kolleger som utvecklat appen ifall detta är ett välkänt problem!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag vet inte vad felet beror på, men har förstått att det gäller fler kanaler.

    Min kollega Per Gulbrandsen använder privat samma app. Han arbetar på P2 (bland annat lägger han musiken på kanalen P2 Världen) och har därför främst kikat på hur P2:s kanaler beter sig. Han har dock även jämfört med våra andra kanaler och om just P4 Plus skrev han att det inte syns låtinformation under de "programpunkter" där det är en presentatör (Marika, Lisa eller Ulf exempelvis), men att denna information syns när det är ett "musikflöde" utan presentation emellan.

    Stämmer det med din bild, eller kan Per, som ju av förklarliga skäl lyssnar mest på de kanaler han arbetar med, ha fått intrycket att P4 Plus har musikinformation genom att infon, som du beskrev, syns för den första låten men sedan inte uppdateras?

    Oavsett vilket så är ju något fel! Tyvärr är denna app något som vi skapade i ett projekt där vi tog fram tjänster för olika plattformar, men just nu inte har möjlighet att uppdatera eller felsöka effektivt för att vi inte har beslutat riktigt vad som kommer att hända med dessa nya tjänster. Viss felsökning gör vi som du märker ändå, och om felet ligger "utanför appen", i den tjänst appen hämtar informationen från, så är möjligheten för oss att lösa problemet större än om felet finns i själva appen.

    Med detta sagt, så är vi förstås i behov av att förstå vad som är fel. Om vi sedan har förutsättningar att lösa det, får vi återkomma till, tyvärr ...
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Har nu ägnat ett antal timmar till att noga kolla hur Apple TVns SR-app fungerar, och har lovat Annika en rapport om saken som jag ska skriva rent i morgon torsdag.

    Men kort kan jag säga att jag fann det omöjligt att få fram låtinfo i fyra av webbkanalerna: P2 Världen, P2 Musik, P2 Klassiskt och P3 Star.
    Medan det går att tidvis få fram någon sorts låtinfo i de 2 återstående. Dels i P4 Plus, där dock infon ibland blir felaktig även efter omstart, dels går det att få fram rätt låtinfo i P3 Din Gata, men då måste du gå ur kanalen/appen och sedan in igen för varje ny låt.

    Märkligt att det blir så olika resultat för musikutbud i samma app, så något är uppenbart fel. Hoppas det går att lösa!
  • Tack Per!

    Jag håller med. Det är väldigt märkligt att problemen yttrar sig väldigt olika (samt tråkigt att alla kanaler dras med problem).

    När det gäller låtinformation mer generellt, så är olika system inblandade. Men de systemen är mer spretiga när det gäller exempelvis P2 och P3. Där kan det kan ju variera om programmet sänds live och musiken "plockas in från stora musikbanken under sändningens gång" eller om det sänds "med musiken inbakad". Dessutom finns särfall med livemusik som inte finns sedan tidigare i våra system. Det spelar också in om rätt "klarmarkering" är gjord.

    Men här? Det är, för P2 Världen och oftast för P4 Plus okomplicerade (nåja, jämfört med en livesänd konsert!) spellistor. Kanalerna använder samma system, som borde leverera samma typ av data. Det enda jag är säker på, är att det finns en förklaring. Det gör det alltid, tekniska problem är inte mystik, men ibland är förklaringen svår att se. Det kan vara något helt otippat som ställer till det, som att de drabbade kanalerna har artister med "för Apple konstiga bokstäver" i namnet. Som Hüseyin Türkmenler och Nils Börge Gårdh.

    Stort tack för hjälpen - och tack på förhand för morgondagens anteckningar!
    Annika Webbmaster