Sveriges Radio på Google Home (kontakt med appen, men inget ljud)

Hej
Jag har haft Google Home Mini sedan jul och har lyssnat på P4 Västernorrland dagligen. Från idag går det inte att lyssna på någfra P4-kanaler, men väl de andra SR-kanalerna....
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej och tack för att du berattade detta!

    Vet du om detta är med Sveriges Radio eller med Tunein?

    Om Tunein, så testa att inleda med:
    – Prata med Sveriges Radio
    Är det istället Sveriges Radio du brukar lyssna vis, så testa "prata med Tunein".

    Berätta om detta hjälpte!

    Läs mer om Sveriges Radio på Google Home här:
    Första smarta högtalaren på svenska
    Annika Webbmaster
  • Det fungerar med kommandot "Spela SR P4 Västernorrland", medan SR inte behövdes tidigare.
    Jag lyssnar via Tunein, men det fungerar ändå med "spela".
    Tack för hjälpen.
  • Tack! Det får vi tipsa om ifall andra lyssnare får samma fel.
    Annika Webbmaster
  • Jag kan inte lyssna på streamad radio över huvud taget från Sveriges radio via Google Home. Den säger som den brukar när det fungerar. "Just nu spelas ..... " och så ska det sättas igång. Men inget startar. Detta gäller alla kanaler i Sveriges radio. Jag använder både tunein och Sveriges radio funktionen i Google Home.
  • Det var tråkigt.

    När började detta problem?

    Kan du lyssna på strömmad radio från andra radiobolag genom Tunein, som brittiska BBC, norska NRK eller svenska NRJ?

    Annika Webbmaster
  • Vi kommer inte heller åt Sveriges radio via SR men det funkar via tunein
  • Tack Karin!

    Är det ett nytt problem, eller har du aldrig fått Sveriges Radios app att fungera?

    Vad händer om du säger "prata med Sveriges Radio"?
    Annika Webbmaster
  • Min lösning med att lägga in SR i kommandot gäller mot Tunein, har inte testar via Sveriges Radio.
  • Ok. Det ska naturligtvis fungera även med Tunein, men tills vi vet vad felet beror på, hoppas jag att du kan testa vår egen app.

    Mer om den kan du läsa här:
    Första smarta högtalaren på svenska

    Hör gärna av dig och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Jag testade nyss.
    Kommandot: "hej google, prata med sveriges radio pfyra västernorrland" fungerar mot Sveriges Radio.
    Kommandot: "hej google, spela sr pfyravästernorrland" startar streaming från Tunein.
  • Bra att båda dessa fungerar hos dig!

    Märkligt att inget av alternativen fungerar hos Marcus, medan Tunein, men inte Sveriges Radio, fungerar hos Karin ... Nyligen var det en annan lyssnare som fick det att fungera med Sveriges Radio men inte med Tunein.

    Det är väldigt inkonsekvent (och troligen ett par olika fel som samverkar) ...
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag kan inte lyssna på någon SR-kanal i realtid via Google Home. Det funkar i mobilen men inte via Google Home. Jag säger "Prata med Sveriges Radio P3" och får svar att visst program pågår, sedan kommer det ett litet pling och därefter är det tyst. Problemet började häromdagen.
  • Hej!
    Ett förtydligande:
    Vi använder Googles egen mini-högtalare (ej någon mobilapp eller liknande).
    Om jag säger "Lyssna på nyheter" kommer senaste Ekot (det är väl via TuneIn), men om jag säger "Prata med Sveriges radio" och sedan svarar "Senaste Ekot" angående program så får jag info om att det är vad som ska spelas upp, men sen blir det tyst. Samma gäller alla kommandon jag kan komma på att ge efter att jag bett att få prata med Sveriges Radio. Jag kan t ex få namnet på P3 Dokumentär i förra veckan och rösten säger att den spelas upp, men sen är det tyst. Så kopplingen till databasen verkar funka men inte själva streamingen.
    Finns det förresten någon "driftsinfo" på SR Play där det står något om detta - tog ju ett bra tag innan jag hittade denna konversationen och insåg att det inte bara är jag som har problem.
  • Hej! Jag kan inte lyssna på någon SR i realtid via Google Home mini. Jag säger "Prata med Sveriges Radio P1" och får svar att visst program pågår, sedan kommer det ett litet pling och därefter är det tyst. Problemet började igår eller möjligen i förgår.//VH Mats P
    Ps har oxå provat att välja nyheter osv.. men samma resultat Ds
  • Tack!

    Att ni är flera (Marcus, Karin, Viktor och Mats) som får kontakt med appen, men sedan inte får kontakt med själva ljudströmmen, låter onekligen som ett problem utvecklarna behöver undersöka!

    Vi återkommer. Även Hasses felanmälan om P4 Västerbotten i en annan tråd tyder på kontakt med appen, men sedan inte med ljudströmmen.

    Tack för att ni har varit snabba med att rapportera in det!

    I vilken mån Pers problem med Tunein (där plötsligt ett SR krävs innan P4) är en del av samma problembild, vågar jag ännu inte uttala mig om.

    Karin, återkommer med svar kring "driftsinfo". Det korta svaret är att någon sådan inte finns och att det är först nu jag själv ser något mönster i hur felet visar sig.

    Jag byter rubrik på tråden, så att det blir tydligare att det inte är P4 Västernorrland som är problemet, utan "något" med vårt innehåll i Googles tjänster.

    Dock inte för alla, så jag kan komma att behöva fråga er en del om vilka enheter det gäller och hur dessa är uppkopplade etc. Men först tar jag ett snack med utvecklarna!
    Annika Webbmaster
  • Ok, utvecklarna höll redan på att felsöka, eftersom de nåtts av rapporter från andra håll.
    Annika Webbmaster
  • Hej! Måste korrigera mej lite så här är det:  Jag kan inte lyssna på någon SR i realtid via Google Home mini. Jag säger "Sveriges Radio" får vanliga svaret (välkommen osv....) från SR sedan väljer jag ex P1 och får svar att visst program pågår, sedan kommer det ett litet pling och därefter är det tyst. Problemet började igår eller möjligen i förgår. Däremot funkar det när jag direkt utan att välja Sveriges radio säger "Spela Sveriges radio P1"//VH Mats P

  • Tack. Visst spelas P1 upp via Tunein? Jag har en kollega som berättat just detta.

    Jag vill försöka hitta gemensamma nämnare hos er som drabbats. Hoppas att ni kan ta er tid att svara på ett par frågor:
    1. Felet är inrapporterat på Google Home mini, Google Home och Marshall-med-Google, så troligen spelar högtalaren ingen roll, men om någon av er har felet på annan enhet än dessa, så berätta!
    2. Var befinner du dig geografiskt?
    3. Vad är det för internetleverantör?
    4. Felet verkar ha uppstått någon gång innan klockan 8 den 22 januari. Om ni kan ringa in det närmare (typ, att det fungerade klockan 21 kvällen innan, men inte 06.30 den 22 januari) så är det bra för felsökningen. Likaså om ni kan säga med säkerhet att felet hos er uppstod senare än så. Ifall felet uppstått exakt samtidigt eller om det varierar något hjälper oss att ringa in var vi ska leta efter felkällan!
    Tack på förhand för hjälp att kartlägga detta bättre.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Ja - TuneIn funkar hos oss.
    1. Ja, Google Home Mini
    2. Har provat 2 olika adresser. Lund respektive Staffanstorp.
    3. I Lund Fiber via Z-market, i Staffanstorp ADSL, tror Telia leverantör för båda.
    4. Märktes första gången em 22/1, men minns inte när det senast fungerade. VET att det fungerade i lördags, men jag har säkert använt det sen dess utan att minnas när exakt.
    /Karin
  • Tack.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    1. Google Home
    2. Ingarö, Värmdö
    3. Telenor mobilt bredband 4G+
    4. Kan tyvärr inte ange tid när jag senast använde tjänsten.

  • Tack!

    Hoppas att du kan ta del av vårt innehåll via Tunein tills vi löst problemet.
    Annika Webbmaster
  • Absolut, inga problem!
  • 1. Google Home mini
    2. Ängelholm
    3. Banhof
    4. Kan tyvärr inte ange tid noggrannare än att det fungerade den 22/1

    Mats P
  • Tack!
    Annika Webbmaster
  • Hej imorse fungerade p3 både via Sveriges radio och tunein. Men inte p4. Den hittar inte ens p4 hur man än säger på tunein. På Sveriges radio säger den att just nu spelas ... Men ljudströmmen startar inte. Det som spelas redan fortsätter. Inget streamat fungerar på ilikeradio heller. Google Home. Nyköping Sörmland. Bahnhof.
  • Tack!

    Att bara säga "hej google, spela Sveriges Radio P3" skulle kunna leda till att Tunein spelar kanalen. Jämför Mats ovan, som startar P1 den vägen.

    Att Ilikeradio också fått problem nyligen stödjer den teori som våra utvecklare hade, om att felet tycks bero på en oannonserad uppdatering från Google. Att felet hos dig kom något senare än hos andra i tråden stödjer också denna teori.

    Här såg jag en liknande felanmälan för BBC:
    My Google Home Mini won't stream radio or read the news

    När det gäller enheter, geografisk placering eller internetleverantör ser vi inget mönster.

    Vi fortsätter självfallet att undersöka om vi kan påverka felet på något vis från vårt håll.

    Hoppas att detta snart löser sig oavsett var problemet finns!
    Annika Webbmaster
  • PS:
    Våra utvecklare har självfallet kontaktat Google genom sina kanaler dit.

    Hos någon av mina kolleger fungerar det med Google Assistant i mobilen, men inte med Google home.

    Karin, när du skrev att mobilen fungerar, så tolkar jag det som G. Assistant, och inte exempelvis vår Play-app. Är det rätt uppfattat av mig?
    Annika Webbmaster
  • Marcus, förlåt knäppt svar. Du ville ju lyssna på P4!

    Testa "hej google, spela Sveriges Radio P4 Sörmland" och "hej google, spela SR P4 Sörmland" (enligt Pers tips ovan).

    Fortfarande inget ljud?
    Annika Webbmaster
  • Jag kan inte heller lyssna på någon SR-kanal i realtid via Google Home. Det funkar i mobilen men inte via Google Home mini. Jag säger "Prata med Sveriges Radio P4 Kronoberg" och får svar "Just nu i P4 Kronoberg sänds.....", sedan kommer det ett litet pling och därefter är det tyst. Har funkat dagligen i flera veckor fram till för några dar sedan.
  • Hej, Skönt att höra att ni jobbar på det,
    Min mamma på Gotland har exakt samma problem med P4 radio Gotland. Fungerar inte för mig heller i Göteborg.
    Appen startar och svarar med "just nu på p4 radio gotland spelas:...." sen tyst
    Skriver mest här för att kunna följa upp. Är själv intresserad av felet =)
  • Google Home
    Huddinge
    ComHem
    Bara tyst när man försöker streama via Prata med SR

    ”Hej Google! God morgon!”, klarar dock av att spela upp senaste nyhetssändning, fast den är ju inte live.

    TuneIn funkar.
  • " hej google, spela Sveriges Radio P4 Sörmland" och "hej google, spela SR P4 Sörmland" fungerar inte. Den vet inte ens vad jag menar då. Det fungerade i lördags när melodikrysset var.

  • Testade just, nu verkar det funka.//VH Mats P
  • Nope, fungerar fortfarande inte i Google home. Fungerar i Assistant i telefonen men inte annars.
  • I morse hade det slutat funka igen//VH Mats P
  • Det fungerade att säga "hej google, spela SR P4 Sörmland" 07.10 i morse. Det spelades då på tunein. Sveriges radio fungerade inte.
  • För mig fungerar TuneIn men Sveriges radio fungerar inte. Säger jag "Prata med Sveriges radio och spela p3" så berättar hon att just nu spelas tex mogonpasset men sedan är det tyst.
  • Hej allesamman!

    Jag har tyvärr inga goda nyheter än.

    Den senaste skörden inlägg i tråden ska få mer individuella svar snart, men först lyfter jag fram två viktiga tankar som jag fick när jag läste de senaste inläggen:

    1. Jag tror att alla kanaler fortfarande går att spela upp via Tunein (som startar om man ber att spela en kanal utan att först be att få prata med Sveriges Radio), men att exempelvis P4-kanalerna "kräver" ett SR innan namnet. Testa alltså "hej google, spela SR P4 Sörmland"
    2. Att det tillfälligt fungerade hos Mats har jag ingen förklaring till, men det verkar som om detta fel inte drabbar alla lyssnare. Till exempel har trådstartaren Per F inte haft problem med Sveriges Radios app (eller hade inte haft det den 23 jan)
    Jag vill även sammanfatta vad vi vet om felet och hur vi felsöker.

    • Felet ligger troligen inte i appen. Även andra radio-appar, som BBC och ILikeRadio, är drabbade
    • Trots att vi inte tror att felet "ligger hos oss", kan det finnas sådant vi kan påverka för att slippa felet. Om det t. ex. är en säkerhetsuppdatering hos Google som blockerar våra (och andra radioföretags) ljud på grund av att de blivit hårdare med hur certifikat ska visas, så kanske vi har möjlighet att anpassa oss - när vi väl vet var felet finns
    • Våra utvecklare för därför en dialog med de kontakter vi har med Google.
    • Felet har inte uppträtt exakt samtidigt och det har dessutom "kommit och gått" (dock ännu endast en rapport om det), vilket gör att det går att utesluta vissa typer av fel
    • Vi ser inga mönster geografiskt och har ingen misstanke om att någon typ av uppkoppling är mer drabbad än andra.
    • Att prata med Sveriges Radio via Google Assistant i mobilen fungerar, vilket även det bör ge hjälp till de kolleger som felsöker
    (Kommer vi på något mer av vikt så kan denna lista komma att kompletteras.)
    Annika Webbmaster
  • PerL:
    Jag säger "Prata med Sveriges Radio P4 Kronoberg" och får svar "Just nu i P4 Kronoberg sänds.....", sedan kommer det ett litet pling och därefter är det tyst.

    En tydlig beskrivning av hur felet yttrar sig. Testa "Hej Google, spela SR P4 Kronoberg". Google Home borde då spela upp P4 Kronoberg via Tunein.

    Mattias:

    ... Appen startar och svarar med "just nu på p4 radio gotland spelas:...." sen tyst
    Testa "Hej Google, spela SR P4 Gotland". Google Home borde då spela upp P4 Gotland via Tunein.

    Johan:
    Bra att du får Tunein att fungera. Är det något innehåll du inte hittar den vägen, så säg till!

    Marcus:
    Konstigt att du inte fick Tunein-varianten att fungera igår, men bra att det fungerar idag! Om det blir problem igen, så kan du testa att förtydliga, så att du säger: "Hej Google, spela SR P4 Sörmland från Tunein".

    Mats:
    Jag tycker att det är lite skumt (men trevligt!) att felet tillfälligt försvann hus dig. Det var sent på kvällen, så du kanske inte var helt observant ... Hörde du att de sa "från Sveriges Radio", eller kan det ha spelats upp "från Tunein"? Och var detta P1?

    Calle:
    Berätta vad du vill höra, så försöker jag berätta hur du ska säga för att få vårt innehåll från Tunein istället!

    Martin
    :
    Bra att du får Tunein att fungera. Får du problem med det, så hör av dig, så försöker vi komma fram till hur man behöver säga för att få en viss kanal att fungera!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Har precis samma fel som PerL - Jag säger "Prata med Sveriges Radio osv.." Sedan kommer det ett litet pling och därefter är det tyst.
    Försöker lyssna på några gamla avsnitt av P1 Sommar, men kör dem via Assistant i telefonen istället, där fungerar det.
  • Ok!

    Jag trodde att det skulle gå att spela upp även poddar från Tunein, men ser att det ännu inte går:
    Currently, you can't request podcasts from partner podcast players, like Spotify, Google Play Music, and Tunein.

    Det går tyvärr inte heller att spela våra poddar rakt av genom Google Homes inbyggda poddhantering. För att Google Home ska finna våra poddar, behöver Google Search identifiera och lista våra poddflöden som just poddflöden.
    Spela poddar i Google home

    I och med att vår egen app i vanliga fall spelar våra poddar, har jag inte undersökt hur det gått med den saken sedan innan sommaren, men har för mig att en kollega sade att vissa poddar är listade där. De stickprov jag gjort, med våra mest populära poddar (däribland Sommar och Vinter i P1) ger dock inget napp. Jag följer upp detta framöver!

    Bra att du kan lyssna på andra vis!
    Annika Webbmaster
  • Samma problem med att få igång P4 radio Stockholm vilket fungerat klockrent fram till den 22/1 på morgonen då allt slutade att funka.

    Svar på frågor
    1. Google Home
    2. Stockholm, Tyresö
    3. Bahnhof
    3. 22/1 kl 06.20
  • Samma problem här.
    Trodde först det var något problem med att jag bor i Italien men förstår nu att detta inte är fallet. Når jag säger "Prata med Sveriges Radio", hör jag ett välkomstmeddelande, sedan säger jag "nyheter" och får då till svars att nyheterna kommer att spelas upp med dock kommer ingen stream/ljud därefter.

    1) Google Mini
    2) Milano, Italien
    3) Italiensk provider (TIM)
    4) sedan den 22/1 stämmer nog bra.

    Säger jag Prata med Sverige på min mobiltelefon (naturligtvis är jag alltid i Italien) och säger att jag vill lyssna på nyheterna funkar allt bra. Problemet är med min Google Mini
  • Samma här 😞
    Krånglar bara med Google Home och inte med Google Assistent.

    1. Google Home & Google mini
    2. Stockholm
    3. Telenor
    4. ? Gissar nog på den 22a efter andras inlägg 😊

    Fick det att funka nu med TuneIn, men det fungerade inte heller tidigare idag.

    (Har heller aldrig fått det att fungera på en grupp med google-högtalare med "prata med Sveriges Radio" däremot med TuneIn, men det är nog en annan tråd här 😊)

  • Jag har nu lyckats med "Ok G Spela 103,3" för P4 Stockholm!
  • .....från Tintin.
  • Tunein!
  • Varken "spela SR P4 Gotland" eller "spela Sveriges radio P4 Gotland" fungerar! Fungerade före 22.1!
  • Kommandot "Hej Google, spela SR P4 Blekinge" fungerade här nu i alla fall.
  • Jag testade nu (27/1 2240)
    Spela SR P4 Västernorrland fungerar från TuneIn, men inte
    prata med Sveriges radio.......
  • Hej alla! (Individuella svar på det senaste kommer i eget inlägg)

    Uppdatering (tillfällig fix)

    Vi har släppt en uppdatering som löser problemet att lyssna. Den ska vara ute nu, så testa gärna hur det går att prata med Sveriges Radio!

    Försämringar - men bättre än att inte kunna lyssna
    I denna nya variant har vi plockat bort vissa funktioner.
    • Ni kan inte längre höja eller sänka ljudet i vår app
    • Det går inte heller att sätta på en timer i appen
    För att reglera volymen eller aktivera timern behöver ni först gå ur appen, göra det ni önskar och sen gå in i vår app igen. Detta beteende är inget vi vill ha men vi prioriterar lyssningen.

    Och på de enheter vi testat, strömmar vårt innehåll som det ska med denna version!

    Google
    Vi har ett ärende hos Google där vår tolkning är att våra strömmar inte fungerar sedan de gjort en uppdatering bakom kulisserna. När vi fått svar på vilken förändring som Google har gjort hoppas vi att vi kan hitta en bättre lösning så att vi kan ta bort denna temporära fix.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Funkar fint!

    Hälsningar från Viktor
  • Tack SR

    Fungerar perfekt igen

    Hälsningar Peter
  • Förtydligande
    App-utvecklarna har förklarat för mig att vi rent tekniskt inte har "plockat bort funktioner", utan snarare har förändrat appens beteende.

    Google Home håller sig nu kvar i "Sveriges Radio-läge" även när ljudet startat.

    Tidigare har vi "släppt greppet" om era enheter när ljudströmmen har startat, så att ni kunnat använda Googles inbyggda funktioner (där volymreglering och timer är två exempel, men det finns förstås fler), utan att sluta lyssna.
    Annika Webbmaster
  • Viktor och Peter:
    Härligt!

    Alla:
    Hoppas att detta gäller för er alla. Faktum är att jag är rätt övertygad om att vår egen app nu ska fungera hos alla, så ur ett support-perspektiv är det viktigast att ni som fortfarande har problem hör av er ...

    Men för oss som jobbar med appen är det förstås roligt att få återkoppling även från er som nu inte längre har problem 😀
    Annika Webbmaster
  • Håkan:
    Din felanmälan följer helt mönstret. Jag hoppas att den även följer mönstret för att vår egen app fungerar!

    Om du vill ha hjälp att starta P4 Stockholm på Tunein (reserv-vägar är ju bra att ha!) så hojta till. Annars räknar jag med att allt är som det ska hos dig ...

    Mikael:
    Bra att du fann denna tråd! Dina problem är ju helt klart samma som hos lyssnare i Sverige. Nu bör alltså vår egen app fungera bra även hos dig.

    Stefan:
    Bra att du fick Tunein att fungera innan vi hade släppt denna fix. Hoppas att vår egen app fungerar som den ska nu!

    Lars:
    Just! Att säga frekvensen (ibland följt av en ort, om man som Mikael ovan vill lyssna på en kanal som inte går att höra på FM där man befinner sig) är ju ett tips vi har missat i tråden!

    Ditt Tintin istället för Tunein ger mig anledning att tipsa om denna serie:
    Drama för unga: Tintin och det hemliga vapnet

    (Fungerar även för mig, som är 50, så det där med Drama för unga är väl inget man måste följa slaviskt ...)

    Björn:
    Nu ska det gå att höra P4 Gotland i vår egen app, så jag lägger inte tid på att felsöka Tunein.

    Hör av dig om du vill att vi felsöker det (för det finns som sagt en poäng i att ha reserv-metoder tillgängliga).

    Jonas:
    Bra att det tipset hjälpte dig. Trevlig lyssning framöver!

    Per F (trådstartaren):
    Jag har tyckt att det var lite kul att du, som startat en tråd som hjälpt både andra lyssnare och oss på Sveriges Radio, faktiskt inte hade problemet med vår app själv (men tänkt att det nog var en tidsfråga).

    Den väg du fann för att spela P4 Västernorrland på Tunein har hjälpt många (men tyvärr inte alla) all kunna höra "sina P4-kanaler", så det tipset har verkligen gjort skillnad i andra lyssnares vardag! tack för det.

    Nu bör det gå att spela P4 Västernorrland igen när du "pratar med Sveriges Radio"!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Fungerar här också - och om ni tycker det är besvärligt att inte kunna sätta timer, tända lampor och skicka ut dammsugaren när ni lyssnar på radio fungerar det bra för mig att göra så här:
    Ok Google, jag vill prata med Sveriges radio
    bla bla vad vill du lyssna på
    P3 dokumentär
    - uppspelningen startar och sen kan jag säga:
    Ok google, lämna Sveriges radio
    På återseende
    Allt funkar sen som vanligt men uppspelningen av radion fortsätter tills jag beordrar Google att sluta spela upp.

    En helt annan fråga som dykt upp under tiden det strular: Varför finns bara några få lokala kanaler hos TuneIn? Jag hamnar tyvärr ständigt på P4 Kronoberg - varken Malmö eller Kristianstad finns att tillgå :-(

    Men tack - nu fungerar det bra för min del :-)
    Bästa svaret
  • Tack Karin.
    Efter att ha lämnat SR så fungerar ändring av volymen som vanligt 🎉. Kommer njuta av det i morgonbadet imorgon 😊.
  • Tack för att du delade med dig av detta tips, Karin! Jag har markerat det som "bästa svar", och hoppas att andra med Google Home har nytta av det.

    Stefan, just i badet är det förstås väldigt praktiskt att kunna styra radion med rösten 😉
    Annika Webbmaster
  • Missade Karins följd-fråga:
    Varför finns bara några få lokala kanaler hos TuneIn? Jag hamnar tyvärr ständigt på P4 Kronoberg - varken Malmö eller Kristianstad finns att tillgå :-(

    Kanalerna finns i Tunein, och bör därmed finnas i deras Google-app, se här:

    Genom den sista länken kan ni ana att det finns problem. Varför ligger vissa rikskanaler som lokala, medan de flesta lokala P4-kanaler inte ligger där? Varför visas fem år gamla radioprogram som Boulevard (P4 Örebro) eller Sommarliv med Önsketimmen (P4 Blekinge) istället för en kanalbeskrivning? Och vad gör P5 Sthlm i listan? Kanalen upphörde för två månader sedan ...

    Problemet är att vi har väldigt svårt att uppdatera vad som finns med och hur det presenteras. Jag har gjort flera försök, men har valt att tills vidare avvakta tills det finns ett administrations-gränssnitt som vi kan få tillgång till, (alternativt att jag kan lägga rejält med tid på att få det att fungera bättre).

    Det är endast när kanaler hos oss saknas i Tunein som jag lägger energi på att få dit dem (och även det är trassligt), som här:
    P2 Klassisk Jul och P4 Bjällerklang saknas på TuneIn

    Så varför vissa kanaler är svåra att finna i deras app, vet jag inte. Fast gissa går ju! P4 Malmöhus heter så. Endast P4 Malmö kanske appen inte förstår? Med P4 Kristianstad så kan staden uttalas Krisch-an-sta, Kris-ti-an-stad och allt där emellan, och r-ljudet kan vara både skånskt och riks-svenskt. Möjligen kan det fungera bättre med alternativa uttal och betoningar?
    Annika Webbmaster
  • I går kväll uppstod problemet igen med att det inte gick att lyssna på direktsända kanaler via Sveriges Radio-appen för goolge Home (Mini). Till skillnad från tidigare gällde det alltså endast direktsändningar samt om appen hade anropats med ett speciellt program. Ett exempel: Jag: "Hej Google, lyssna på På minuten". Google assistent: "Ska vi testa med Sveriges Radio?" Jag: "Ja". När jag inledde med "Tala med Sveriges Radio" och sedan bad om ett program att lyssna på som hades sänts fungerade det.
  • Hej igen!

    En lyssnare med Google Home-problem skrev:
    Nu hittade jag hur man måste göra för att få det att fungera. Istället för att säga 'Hej Google' som jag alltid sagt, bytte jag till 'OK Google' och då hoppade Sveriges Radio igång.

    Trevlig helg!

    Annika Webbmaster