P4 Stockholm

Hej

Direktsändningen av P4 Stockholm verkar ha hakat uppsig, fel hos er eller hos mig??

Klas

Kommentarer

  • Hmm verkar vara problem i IPhone appen, funkar utmärkt via en webbläsare.

    Klas
  • Ingen kanal verkar funka  - varken via appen eller hemsidan.
  • Hej alla!
    Vi hade problem nyss och det beklagar jag. Felet ska nu vara åtgärdat. testa igen och återkom gärna om felet kvarstår. Tack för att ni rapporterade in så snabbt!
  • Nu var det bättre!

    Tack för snabbt svar

    Klas
  • Om det händer igen så beror detta på att felsökning fortfarande pågår. Men bra att det funkar som det ska just nu.
  • Direktlyssning via pc, firefox 56.0, pausar några sekunder med nån minut emellan.
    Kikade och såg att det stod "återansluter" vid pausen i ljudet . Fel hos er, isp eller hos mig?
  • Gäller Radio sthlm P4
  • Hej Ingo!

    Vi har inga indikationer på att något nytt fel skulle ha dykt upp.

    Är det någon skillnad mellan om du lyssnar från dessa två olika sidor?
    1. http://sverigesradio.se/sida/allakanaler.aspx (http i början av adressen
    2. https://sverigesradio.se/sida/allakanaler.aspx (https i början av adressen)
    Hoppas att någon av länkarna ger dig problemfri lyssning!
    Annika Webbmaster
  • Go'morron Annika!
    Ingen skillnad om jag provar dina två förslag.
    Provar nu med Chrome och då funkar det. Slår mig nu att igår uppdaterades Firefox !!
    Innan dess så funkade att lyssna med Firefox.
  • Tack för den återkopplingen!

    Det är helt klart troligt att problemet har med den nya uppdateringen att göra, men felet kan ändå ligga hos oss, så jag vill gärna felsöka vidare!

    Firefox ska få en annan variant av direktströmmar än Chrome, eftersom Firefox inte klarar av den teknik vi använder i de flesta andra webbläsare. Kanske "känner spelaren inte igen" nya Firefox och ger fel variant? Hjälp oss gärna att se om det kan vara det som är fel!

    Som lyssnare är det inte helt lätt att se vilken typ av ljudström det är du får, men det finne ett par skillnader i hur det ser ut i spelaren. När du startar en kanal i Chrome, ändras play-knappen (pilen) i spelaren i toppen av sidan och blir en paus-knapp (två lodräta streck). I Firefox ändras också play-knappen, men blir en stopp-knapp (kvadrat).

    Jämför här (Chrome till vänster och Firefox till höger):

    Att det ser olika ut beror på att den teknik vi använder i bland annat Chrome gör att det går att pausera en kanal, och sedan ta upp lyssningen precis där du slutade, medan detta inte går i Firefox, så när du slutar lyssna på en kanal är det stopp, och du startar ljudströmmen på det ställe sändningen har kommit till.

    Kan du se om det är en stopp-knapp eller en paus-knapp i Firefox hos dig?

    Tack på förhand och trevlig helg!

    Annika Webbmaster
  • Hej igen,
    det är en stopp-knapp i Firefox och mycket riktigt paus-knapp i Chrome.
    Provade för skoj skull Microsoft Edge som jag anser vara en total katastrof.
    Där är det en paus-knapp, men där buffrar det eller blir inget ljud alls. Går lite bättre i
    In Private läge. Det gäller många sajter som vägrar  öppna i normalt läge!?
    Kom just på att man kan switcha till Internet Explorer 11 i Edge. Där blir det en stoppknapp.
    Kikar in här på måndag om jag kommer ihåg om du behöver veta nåt mer
    / Ingo
  • Tack!

    Ytterligare en lyssnare, Göran, med Firefox 56 på Windows 10 har rapporterat in att ljudet hackar. Vilket är trist för honom - förstås - men bra för felsökningen. Det är betydligt enklare att se mönster ifall det är flera som har samma fel ...
    Radion har börjat hacka

    Däremot har de kolleger som har Windows 10 och senaste Firefox inte kunnat återskapa felet.

    Kan du testa att klicka på den lilla pilen till höger om volymreglaget i spelaren i Firefox? Där ser du vilken ljudkvalitet du får. Vilken är det?

    Om du klickar på "ljudkvalitet" har du möjlighet att välja alternativen låg, mellan och hög. Påverkas detta fel genom att byta till en lägre eller till en högre ljudkvalitet, eller spelar det ingen roll utan hackar lika illa oavsett?
    Annika Webbmaster
  • Min Windows 10 är 64bitar men Firefox som uppdaterade sig själv är 32 bitar !?
    Har inte tänkt på det för ut men jag tror att förra var 64 bitar version.
    Kanske inte spelar roll . Så insatt är jag inte men min Chrome är 64 bitars iallafall
    och den funkar ju.  Hur som helst så ändrade jag från hög till mellan kvalitet i Firefox nyss
    och det verkar rulla på utan hack nu sen en stund!!
    / Ingo
  • Bra att det funkar Ingo! Men du laddade alltså ner 64-bitars-versionen istället?
  • Uppdateringar av Firefox sker automatiskt och märks inte under öppnandet av programmet men nu på morgonen tyckte jag att det tog lite längre tid än vanligt att öppna så jag kollade igen vilken version och nu var det 64bitars !! Rättat sig själv tycks det. Men det vart inte bättre så det går att lyssna i läge hög kvalitet utan får fortsätta att lyssna i mellan.
    / Ingo
  • Tack!

    Frågan är varför ni nu är tre (ytterligare en lyssnare har hört av sig) som plötsligt får problem med den högsta kvaliteten. Jag tror inte att det egentligen beror på att ni plötsligt skulle ha fått sämre uppkoppling, utan att det är något i senaste Firefox som hanterar ljuden annorlunda.

    Vad försöker vi ta reda på ...
    Annika Webbmaster
  • Ingo:
    Det slår mig att de lyssnare som skrivit vilken kanal ni har lyssnat på, alla har lyssnat på lokala P4-kanaler. Det vore intressant att se om det är en slump, eller är kopplat till t ex de långa programblocken i P4 ... Ifall du kan tänka dig att testa t ex P1, P3 eller musikkanaler som P4 Plus också, så berätta gärna om det är någon skillnad!

    Alla våra kanaler finner du här:
    http://sverigesradio.se/sida/allakanaler.aspx

    Tack på förhand!
    Annika Webbmaster
  • Kollar och återkommer.
  • Nope , provade P3 på läge hög men tyvärr samma sak.  P4 plus samma visa där också.
    /Ingo
  • Tack! Då är det helt enkelt så att P4-lyssnare är bättre på att felanmäla 😉 Eller på att berätta vilken kanal ni lyssnar på, i alla fall ...

    Jag trodde inte riktigt att det skulle spela roll, för tekniskt är kanalerna lika ...
    Annika Webbmaster
  • Att lyssna i läge mellan är helt OK . Hör ingen skillnad på ljudkvaliteten . Har hyggligt bra ljudkort och högtalare inkl.subwoffer . Kanske beror på åldern !  🙁
    / Ingo
  • 😀

    Det är rätt vanligt att webbkanaler använder 128 kbps, som är vår mellankvalitet. Om du vill experimentera med vad du egentligen kan höra för skillnad, så lyssna på en P2-kanal, eftersom det är i musik med "hög dynamik" (med omväxlande svaga och starka partier) som det blir störst förändringar när man komprimerar ljuden.

    I Chrome har du för övrigt andra val, Automatisk (vi vräker på med högsta, men om det blir problem så stryps kvaliteten) respektive Begränsad för den som önskar en begränsning, t ex om man surfar med mobilt bredband utomlands.

    Mer om det snåriga kring vilka kvaliteter vi har finns här:
    Med vilken kvalitet strömmar Sveriges Radio?

    Annika Webbmaster
  • Hej Ingo!
    Felet är nu, äntligen, löst och det ska inte bli samma avbrott i hög kvalitet på Firefox längre.

    Vi beklagar att det tog så lång tid att lösa!
    Annika Webbmaster