P4 DAB

Hej,
Jag får inte längre in P4 som DAB-radio. Har den kanalen utgått?
mvh
Lars-O

Kommentarer

  • Hej
    Det är Teracom som ansvarar för utsändningarna - du kan felanmäla det här:
    https://www.teracom.se/privat/radio/rapportera-mottagningsproblem-radio/

    mvh
  • Har försökt anmäla felet men deras hemsida fungerar inte.
    Har fortfarande ingen mottagning av P4 i Solna.
    mvh
    Lars Ekelin
  • Jag har också blivit utan P4's DAB-sändningar.
    Enligt Sveriges Radios kundtjänst så har de slutat sända P2, P3 och P4 i DAB fr.o.m. 190201. De visste knappt om det själva på kundtjänst!
    Mycket dålig information!!!
  • Ja det var vad jag misstänkte. Inte dålig utan obefintlig information.
    Fö tycker jag det är beklagligt att man i Sverige dumpar DAB. Den tekniken ger klart bättre mottagningskvalitet utan störningar.
    Lars
  • Hej
    Enligt Teracom
    https://www.teracom.se/privat/nyheter/Nyhetslista/arbete-i-dab-natet2/
    Och Radionytt
    http://radionytt.se/nyheter/sr-flyttar-dab-kanaler-i-stockholm/

    så är de endast flyttade och kräver omscanning.

    Mvh
  • Det vore klädsamt om Sveriges Radio och Teracom gick ut med en förklaring. Det har ju gått fem dagar sedan systemet gick ner och P4 fungerar fortfarande inte
  • Hej
    Som sagt så är det Teracom som ansvarar för utsändningarna.

    mvh
  • Där ser man och Teracom svarar:
    "Hej SR har valt att vi ska lägga ned utsändningen utav DAB radio P3 och P4 sedan i fredags klockan 10:00. Om du har fler fudneringar kring det så hänvsiar jag er till dem.Rasmus"
  • Det här är ett bra exempel på nackdelar med DAB. Man blir beroende av programvaruuppdateringar. Min radio som kostade 950 kr för drygt ett år sedan klarar inte att ta in kanalerna som flyttats till band 12C. Saknar SW-ingång. Ska försöka reklamera den. Återkommer med leverantörsnamn om jag måste kasta radion.
    Lars
  • Hej
    Jag har fått tag på någon som hade lite fakta, och det stämmer att våra kanaler som låg på DAB+ har stängts ner.

    Mvh
  • Hej,
    Enligt länken till Radionytt.se, som Karolina på Sveriges Radio hänvisade till här ovan, så har P2, P3 och P4 Sthlm flyttats från Teracom (kanal 12A) till SR's egen kanal (12C). Där ska redan P1, P2, m.fl. andra kanaler redan finnas. Man ska enligt informationen göra en ny kanalsökning på sin radio för att hitta kanalerna igen.
    Jag har nu gjort en ny kanalsökning på min radio, men får fortfarande informationen "Service not available" på P4 Sthlm! De flesta andra kanalerna, som SR skriver ska finnas på deras egen knal, får jag däremot in (men inte alla).
    Kan någon på Sveriges Radio tala om hur jag, och alla andra med samma problem, ska få in P4 Stockholm och de andra saknade kanalerna? Det verkar ju vara SR som har gjort förändringen!

  • Hej
    Just P4 Stockholm fanns bara där, och har inte flyttats.

    Synpunkter på detta beslut är det bättre om ni skickar till Lyssnarservice på lyssnarservice@sverigesradio.se eftersom det gäller sändningar och de kan skicka det vidare till rätt personer.

    Detta forum rör problem med webbsidan och vår app.

    Mvh
  • Senaste! Jag har reklamerat radion och fått en ny (tack Elgiganten). Den har samma funktion som den gamla. Vad jag tror jag ser vid SCAN är att det hittas 9 program i kanal 12A, 6 st i 12B och 9 st i 12C. I programlistan inläggs dock bara 15 program. Jag gissar att 12C har ett avvikande format som inte stöttas i min radio eller måste man ha parabol för att få in dom? Det borde väl räcka med att de hittas vid SCAN.
    Vad gör jag nu? Hoppas på att någon "expert" kommer med ett gott råd.
    Lars
  • Ser att Radionytt i går kväll rättade sin info-sida. SR kan skicka avgiften, 950 kr, för min nya radio till Elgiganten.
    FÖ tycker jag att det politiska beslutet att dumpa DAB är felaktigt. FM har sämre mottagningskvalitet på många ställen.
    Lars

  • Hej Lars och övriga!

    Detta är ett forum för webbsupport och DAB är inte webb, så vi webbmastrar som svarar här har inte någon kunskap om frågan.

    Den här tråden hör alltså egentligen inte hemman i detta forum, men eftersom ni är många som har skrivit hit, vill vi försöka hjälpa er att nå fram till rätt kolleger. I det pressmeddelande som Karolina länkar till ovan står att ni kan skicka frågor till Claes Bertilson, som är vår presschef.

    Där vet jag att det mest konstruktiva är att ni använder er samlade kraft till att beskriva vad det är ni tycker att vi på Sveriges Radio har skött dåligt här, och hur och varför ni skulle vilja att vi löser detta!

    Sedan ser vi webbmastrar till att Claes Bertilson nås av er "kollektiva återkoppling". Claes är alltså presschef på Sveriges Radio och jag förmodar att han inte har haft med detta beslut att göra, men i sin roll är han en talesperson för oss på Sveriges Radio och vet till vilka kolleger han ska framföra respektive synpunkt. Låter det vettigt?

    Jag har varit sjuk denna vecka och har därför inte följt med i turerna. Detta är mitt försök till att sammanfatta.

    1. Informationen om förändringen har varit sen, otydlig och givit er ett intryck av att Teracom skyller på Sveriges Radio medan Sveriges Radio skyller på Teracom
    2. Själva förändringen (där kanaler som även sänds i FM har tagits bort) är en stor försämring för er, eftersom många av er har investerat i DAB-mottagare just för att FM-mottagningen inte fungerar bra där ni befinner er.
    3. P4 Stockholm, med sitt innehåll av trafik, väder och livsviktig samhällsinformation i krislägen, är den av de borttagna kanalerna som de flest av er önskar att vi prioriterar (om ni måste välja)
    Var detta en korrekt sammanfattning eller har jag missförstått något viktigt eller glömt att få med någon central del?

    Som sagt var vill vi hjälpa er att se till att Claes Bertilson (och andra kolleger) får del av era synpunkter.

    Jag förstår att ni är frustrerade, men jag hoppas att ni har förståelse över att vi webbmastrar inte vill att detta supportforum för webb och appar ska förvandlas till en arena för att klaga på hur vi på Sveriges Radio hanterar DAB-frågan!
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika för en, i mitt tycke, bra sammanfattning av händelserna och våra (lyssnarns) reaktioner och åsikter.
    Vidarebefordra dem gärna till lämpliga personer med en uttrycklig önskan om att åter börja sända ffa P4 Stockholm via DAB igen!!!
    Hälsningar, Eva
  • Det lovar jag att göra!

    Hoppas att du har möjlighet att lyssna över FM eller webben.
    Annika Webbmaster
  • Jag skulle föredra om DAB-sändningen kunde återupptas, eftersom FM-mottagningen inte är särskilt bra här!
  • Tack för att du berättar det!

    Var befinner du dig? Att FM-sändningen av P4 Stockholm inte fungerar över hela regionen är i sig ett problem (som inte heller hör till detta forum, men är så viktigt vid krisinformation att jag vill att vi löser det). DAB-sändningar nådde ju endast ett fåtal extra intresserade lyssnare, och P4 måste kunna nå alla lyssnare!

    Rapportera in FM-problem till Teracom
    Annika Webbmaster
  • Jag bor i Solna och stundtals är det mycket störningar i FM-sändningarna av P4 här. Det "fåtal extra intresserade lyssnare" är kanske vi som har dålig mottagning på FM? Med DAB trodde vi att vi hade hittat en bra och pålitlig mottagning! Framför gärna även detta till de ansvariga.
  • Tack!

    Nu har jag ju sagt flera gånger att DAB inte är mitt område, men ... jag vill ändå svara på detta:
    Med DAB trodde vi att vi hade hittat en bra och pålitlig mottagning!

    DAB och webb kompletterar FM, men ersätter det inte!
    DAB (och webbradio som är mitt område) är bra tjänster, men inte pålitliga på samma vis som FM. Om det blir ett krisläge där till exempel strömmen långvarigt försvinner, så kommer vi på Sveriges Radio att prioritera att FM fungerar. Det är vår skyldighet och ett viktigt åttagande.

    Se Javiers fråga här:
    Ni skriver att ”…I en kris eller en större störning har de 25 lokala P4-kanalerna särskilt ansvar att informera allmänheten…Men glöm inte, vi pratar om FM-radio nu.” … Är det verkligen BARA FM-radio nuförtiden? Skulle inte en batteridriven DAB-radio fungera också?

    Svar:
    Det är FM-radio som gäller tills vidare. Regeringen meddelade före sommaren 2015 att den inte tänker gå vidare med frågan om digital marksänd radio. Regeringen menar att det finns frågor som är olösta, till exempel när det gäller digitalradions räckvidd och robusthet, och hänvisar till olika remissinstanser.
    Krisinformation.se, kommentar vid Kontakta redaktionen

    Så, förutom att ha en fungerande FM-mottagare, behöver vi förstås ha en fungerande utsändning av P4 överallt! Om vi inte har det, så uppmanar jag er att rapportera in det till Teracom!

    Kolla att du har rätt frekvens
    I Solna ska det, enligt Teracoms tabeller, vara 103,3 MHz för vanliga P4 Stockholm. Även den kanal som tidigare var P5 Sthlm sänder nu P4, men med annat morgonprogram (Södertälje) och där är frekvensen för dig 93,8 MHz. Se gärna över så att du har rätt frekvens inställd!

    Framför gärna även detta till de ansvariga.

    Det har jag gjort!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen, alla!

    Presschefen Claes Bertilson hälsar och tackar för er återkopplingen (samt för att han fick den samlad, eftersom han har haft svårt att hinna svara individuellt till de lyssnare som skrivit direkt till honom, vilket är frustrerande både för lyssnare och honom själv).

    De synpunkter Claes har fått in om detta kommer han att sammanställa och framföra till rätt kolleger.

    Ungefär så är läget. Hör vi något mer om detta så vill vi förstås berätta det, men jag vågar inte lova att vi kommer att komma ihåg det, då det inte är "vad vi webbmastrar arbetar med egentligen".

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster