p3 soul arkiv

hejsan jag undrar hur man kan få tag i alla avsnitt avp3 soul /soulcorner med mats nileskär. jag har lyssnat på radion och nu i poddformat men det är ju bara en bråkdel av alla program som gjorts. MVH

Kommentarer

  • Hej Roni!

    Tyvärr är möjligheterna att få  tag i P3 Soul / Soulcorner väldigt begränsade eftersom vi av upphovsrättsliga skäl inte kan erbjuda den typen av innehåll på webben.

    Du har ju redan betat av det vi har, men jag skriver om det ändå, för att andra lyssnare ska hitta det:
    Här finns P3 Soul med över 220 program för nedladdning!

    Musik till några av poddarna finns inlänkad härifrån:
    40 år med P3 Soul

    Mats Nileskär har även gjort ett antal Musikdokumentärer som vi hittar här:
    Dokumentärer av Mats Nileskär

    Är det något eller några speciella program du saknar? Någon viss intervju? Vi lägger ju ut nya (men gamla!) program hela tiden, och då är det bra att få veta det...
    Annika Webbmaster
  • Möjligheterna är små ?
    Om jag om formulerar mig då.  Vad krävs för att få tag i dom.  Kanske inget annat format än på nätet isåfall?
  • Något annat format än på webben menar jag
  • Hej igen!

    Det jag framför allt hade i bakhuvudet när jag skrev att möjligheterna var begränsade snarare än obefintliga, är att Kungliga bibliotekets audiovisuella samlingar har en sökltjänst som kallas Svensk Mediedatabas, SMDB. Där finns väldigt många av våra program bevarade.
    Sökträffar på Nileskär begränsat till Radio och sorterat med äldst överst

    Det ger 2361 träffar, men  många av dessa är återutsändningar. Att söka i SMDB är öppet för vem som helst, så det går att läsa vilka datum Soul corner sändes 1979 eller leta rätt på att Nileskär sände ett julprogram 1985 som hette Black Christmas ... Det går dessutom att lyssna på dessa inspelningar - men inte för allmänheten. Du kan däremot skapa det konto som krävs om du:
    • studerar eller forskar på högskolenivå
    • är författare eller journalist
    • gör research inför konstnärlig verksamhet
    • behöver förbereda undervisning eller föredrag (lärare, föredragshållare)
    Och det är en möjlighet som förstås är viktig att berätta om, eftersom många som letar efter äldre program gör det just för att de forskar, men att ge det som ett mer allmänt tips till lyssnare som inte alls kan ta del av innehållet är inte speciellt hjälpsamt.

    Men 224 program just nu (och fler på väg) tycker jag är en rätt ansenlig mängd. Jag formulerar om min fråga:
    Vilka program eller intervjuer saknar du?

    Jag vill försöka hjälpa dig att nå just dessa!
    Annika Webbmaster