P3 på Google home

Hej!

Hey Google play 98.5 FM

Fungerar bra. Men inte spelas P3.
Vet ni vilken frekvens man ska ange till Google home för att få P3?

Finns det en Google home lista på alla era kanaler?

Kommentarer

  • Den kan antagligen spela radiostationer från Tunein.
    https://tunein.com/radio/Sveriges-Radio-a33815/

    Can you play "Sveriges Radio P3"?
    Berätta gärna vad som fungerar. Det finns inte så många frågor här om Google Home.

  • Hej!

    Har redan prövat detta.
    Bara "play swedish radio station P3 on tunein" fungerar inte.
    Verkar bero på att P3 inte är tillräckligt unikt.
    "play swedish radio station P3 star on tunein " fungerar.

    Det är för att det här ovan inte fungerar som jag försöker med frekvensen.

    Kollar man frekvenserna på teracom så finns det ju en massa olika för t.ex P3 beroende på sändare.
    Man kan ju undra hur Google's koppling ut till frekvenser är implementerat.

    Google home kan inte svenska ännu.

  • Frekvenser borde inte vara inblandat i detta, allt går väl via nätet och Google Home har väl ingen FM-mottagare?

    När det gäller språk så står det "Sveriges Radio" på TuneIn. Har du provat olika uttal?

    Har du Chromecast kan du annars casta Sveriges Radios innehåll genom Google Home-appen.
  • Hm...

    Jag förstår inte riktigt ditt inlägg.

    Att ange en frekvens för en FM station är ett sätt att få Google home att spela en radio station.

    "Play swedish radio station P3 star on tunein " spelar upp P3 star från tunein.

    Google home är en chromecast enhet och jag castar allt möjligt till den och till mina andra chromecast enheter.
  • Jag har tyvärr ingen praktisk erfarenhet av Google Home och förstår inte på vilket sätt Google Home kan spela en radiostation genom att man anger en frekvens, men kan tänka mig att om FM-frekvensen finns med i namnet på kanalen så är det inget problem. Har du någon länk som beskriver detta?

    Har Google Home inbyggd Chromecast kan du också casta från SR Play-appen. Men nu skulle det förstås vara intressant att veta vilka instruktioner som förstås av Google Play. Positivt att den kan förstå P3 Star. Vad blir det för resultat med "can you play sveriges radio", "play swedish radio"?
  • Enligt manualen ska i så fall orten anges efter frekvensen: "Play 99.3 Stockholm".
  • Ok, den har tydligen en RDS/RBDS FM-mottagare. Om du vill spela din lokala P3-kanal och du finns norr om Stockholm eller någonstans i Norrbotten, Jämtland eller Värmland är instruktionen "Play 98.5", inget mer. Sedan beror det på mottagningssignalens styrka.
  • Total succé.

    Gav det lite mer tid.

    Tunein spelar P3 från Göteborg. Enligt Teracom ligger den på 99.4.

    Hey Google play 99.4 FM

    En shortcut "Play P3" gör det lite naturligare och enklare att säga.

  • Ok,
    går det också spela P6, P5 Stockholm och P2 Musik från Stockholm Nacka?
  • Inte för att jag förstår det heller men enligt manualen ska det vara möjligt.
  • Hej!

    Jag kan ärligt säga att jag har lärt mig en hel del nytt av det ni redan har skrivit och inte tror att jag har något att tillföra 😀

    I likhet med Supporter blir även jag nyfiken på hur det går att lyssna på lokala kanaler från andra orter än där man själv befinner sig, genom att säga frekvensen och platsen, exempelvis Play 100,7 Karlskrona för att få in kanalen P4 Blekinge, oavsett om du befinner dig i Göteborg eller Sidney.
    Annika Webbmaster
  • "Play 103.3 FM" ger mej P4 Radio Stockholm,  jag och min Google home mini befinner sig i centrala Stockholm.
    NU är det dags att skaffa fler Google home, värdig FM radio ersättare.
  • Skapa in en shortcut, typ "Radio P4" som egentligen betyder "Play 103.3 FM"
    Jag har gjort det för de radiokanaler som jag vanligtvis lyssnar på.
    Man behöver dock gå in och justera frekvensen ibland.
    Någon tysk kanal med tyrolermusik kan helt plötsligt bli vald eftersom den råkar ha samma FM frekvens som t.ex. någon svensk P2 frekvens.
    Undrar fortfarande hur Google väljer vad de ska spela.
  • Dan skrev:

    NU är det dags att skaffa fler Google home, värdig FM radio ersättare.

    Hm ... Jag är webbmaster. Jag gillar att internetbaserade tjänster funkar bra och gör radiolyssnandet enkelt! Men jag är även en redigt ansvarsfull person och varje gång någon prata om att göra sig av med FM-mottagare, måste jag reagera.

    Krisberedskap
    Minst en fungerande batteridriven radiomottagare och batterier ska vi alla ha i bostaden och i eventuella sommarstugor:
    Sveriges Radios krisberedskapsuppdrag (krisinformation.se)

    Det gäller oavsett om det är en naturkatastrof, pandemi, längre strömavbrott eller en zombieapokalyps:
    Nordegren & Epstein i P1: Så överlever du en zombiekatastrof

    Zombieöverlevnadsexpert Herman Geijer var för övrigt Sommarvärd 2015, framröstad av lyssnarna. Det programmet kan rädda ditt liv (trots att Herman tidigt slår fast att just zombies inte finns):
    Herman Geijer, Sommar & Vinter i P1

    Bra tips om genvägar
    Tack för konstruktivt tips, Lars! Jag blir alltid lika glad när jag ser hur lyssnare kan hjälpa varandra där vår egen kunskap inte räcker till.

    Och, ja, hur Google prioriterar vilken kanal de ska välja om det finns flera med samma frekvens, är inget jag heller vet något om, men jag antar att de lokalisering spelar in. Våra IP-adresser visar var vi är. Ibland stämmer det inte, och den som bor i Dallas men vill lyssna på P4 Dalarna har ju ingen hjälp av IP-adressen ...

    En app från oss
    Jag vill passa på att tips om Sveriges Radios app för Google Home och Google Assistant.

    Läs mer här:
    Lyssna på de senaste nyheterna via Google Home

    Att jag ber er behålla en FM-radio är alltså inte för att vi vill slippa utveckla ny teknik, utan för att det finns tillfällen när ny teknik kan svikta. Vid strömavbrott, naturkatastrofer och zombieapokalypser, till exempel ...
    Annika Webbmaster
  • Det går att spela andra t.ex p4 än där man befinner sig. Jag hade ett probelm med att när sig jag uppgav frekvensen till google home för p4 dalarna så fick jag in p4 skaraborg.
  • Löste du detta? Jag skulle tro att om du är på "fel ort" så är det bättre att inte ange någon frekvens alls utan bara säga "plej pi-får Dälärnä" (försök att efterlikna engelskt uttal i skrift).
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag löste det genom att skapa en shortcut i google home appen som säger Play p4 dalarna. Då slipper jag försöka säga det på engelska. Säger jag p4 eller Radio p4 till google home så triggas short cuten och google startar p4.

    /John
  • Bra tips!

    Detta med shortcuts (som även Lars tipsade om tidigare) verkar vara en väldigt fin funktion för att få Google Home att bli den smarta assistent ni önskar er.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Nu säger Home:n "Sorry, Swedish Radio is no longer available" när jag försöker be den att prata med Sveriges Radio.

    Dessbättre funkar det fortfarande att ange frekvensen - i vissa fall.
    Uppmaningen "Play 9 2 point 4" (P1 i Sthlm) ger nästan alltid svaret "I looked for 92.54, but it either isn't available or..."
    Uppmaningen "Play 9 0 point 3" (P1 i Uppland) ger svaret "Playing Senior P 1 on TuneIn".

    Problem:
    • SR's app för Google Home verkar vara försvunnen
    • Google Home kan inte spela 92,4
    • Google Home kallar P1 för SENIOR P1

    Jag är upprörd. Särskilt för den sista punkten.
  • Hej
    Det kan ju självklart skjutas på igen, men så vitt jag vet så ska en uppdatering komma de närmaste veckorna.