P3 dokumentär repriser med musik och nyheter

Hej!
Problemet med P3 dokumentärer (repriser) som har både musik och nyheter och inte versioner utan musik; när beräknas det vara löst? Lär väl vara upphovsrättsliga problem med att musiken ligger kvar efter en massa år, eller? Konstigt val att lägga repriser med musik och Ekot istället för utan...?

Kommentarer

  • Hej
    Ja det vållar en del problem hur man än gör. Kopplar man på en poddfil på reprisen blir prenumeranter som redan tankat ner den irriterade. Lösningen som föreslagits är att repriser ska märkas ut tydligt, med hänvisning till originalsändningen där poddversionen finns. Om det inte fungerar är det kanske ide att stöta på redaktionen.
    Mvh
  • Ja det där måste ni kösa, jag blir tokig på det.
    Det händer att man startar en ”pod” innan man börjar en aktivitet som är svår att avbryta, köra bil tex... och så visar det sig att man startat en vanlig sändning med musik, och så ska man börja pilla med mobilen....
    Suck!
    Ett förslag är ju att Aldrig lägga ut repriser, i Appen, det är ju poänglöst då det avsnittet redanfinns att lyssna på i play.
  • Lyssnare är olika, och det finns lyssnare som föredrar de längre musik-versionerna av P3 program, som Märta här:
    Musik i Tankesmedjan

    Däremot behöver vi vara tydligare med vilka avsnitt som har vilket innehåll, vilket vi på olika sätt arbetar för att lösa!
    Annika Webbmaster
  • Jo visst, men tidigare var POD avsnitten helt separerade och då var det ju ganska enkelt att skilja på det, nu har ni försökt gör det smidigare genom att man skall kunna välj när man startar programmet.... fast det kan man inte alltid och... ja... då vet jag inte vad som är bäst.
    Ni skrev att de som prenumererade på poddar blev irriterade när repriser dök upp i pod flödet... ja men de kanske ändå är bättre, det är ju inte för mycket begärt att en människa skall komma ihåg vilka roddar den lyssnat på 😉
    Enklast e kanske om jag använder "acast" eller liknande för pod... och sr appen för program med musik.
  • Det är ju inte för mycket begärt att en människa skall komma ihåg vilka poddar den lyssnat på.

    Åjo, om flera avsnitt heter "På minuten med Hans Rosenfeldt", vilket är titeln på minst sju avsnitt av På Minuten, så är det rätt magstarkt att begära det av våra lyssnare. (Men i det exemplet bör vi förstås ge avsnitten unika namn, vilket redaktionen ofta - men tyvärr inte alltid - gör. Jag påminner dem!)

    Jag minns också versionen med separata flöden för "äkta poddar" och andra avsnitt och kan se både för- och nackdelar med att vi har en annan lösning nu.

    Visst går det att använda en separat podcast-app och endast använda Play-appen i de fall där det verkligen är musikprogram du vill lyssna på! I synnerhet för dig som har stött på en del andra problem med appen. Vi kommer dock att arbeta vidare för att vår egen app ska bli enklare att använda och jag hoppas att vi kan reda ut varför det inte fungerar som förväntat hos dig.

    I de fall där du inte kan välja, är det i allmänhet för att avsnittet endast lagts ut med musik, vilket i sin tur oftast beror på att det är en repris. Men "oftast och i sin tur oftast" är ju något jag skrivit eftersom det finns en del undantag. Om du berättar vad det är för avsnitt du fått problem med, så är jag nyfiken. Framför allt för att se
    1. om det är repriser eller ej
    2. hur vi i så fall har markerat det
    3. vad app-utvecklarna respektive redaktionen behöver göra för att förenkla
    Tack för bra reflexioner om vad du irriterar dig på, för det är viktiga förbättringsområden du tar upp!
    Annika Webbmaster
  • Vad är det för låt sist i p3-dokumentär om mordet på Lotta
  • Hej Monica
    Låtlistan för det avsnittet fattas dessvärre men jag har bett redaktionen kolla på det.
  • Om det inte är för stort besvär så. Ja Tack! Det var en så himla konstig låt. Läskig på nåt vis.