P3-dokumentär om Kevin-mordet plötsligt borta?

Sorry läste bättre nu och såg hela förklaringen på min tidigare fråga. Anledningen till att jag ville lyssna på programmet just nu var dock den anledning ni nämnde för att ta bort den. Iom att det kommit fram nya uppgifter ville jag höra vad de gamla uppgifterna var för att kunna jämföra. Undrar dock fortfarande om det kommer tillbaka men jag antar att ni inte kan svara på det ännu då.

Kommentarer

  • Hej Cissi, jag väljer att svara här och raderar din första tråd.

    Det gäller alltså dokumentären om mordet på Kevin:
    Mordet på Kevin

    Jag (som inte arbetar med radioinnehåll och aldrig behövt göra denna typ av bedömning) har svårt att tro att redaktionen kommer att lägga ut dokumentären i samma version igen, eftersom de nya uppgifterna gör att fallet hamnar i ett nytt ljus.
    Polisen om Kevinfallet: Förhör med barn annorlunda idag

    Du kommer nog att kunna skapa dig en rätt bra bild av vilka uppgifter det är som idag ifrågasätts genom att se på SVT ikväll:
    SVT ikväll: Dokument inifrån om Kevin-fallet (P4 Värmland)

    Att ett barn dör är alltid en tragedi. Att barn ses som skyldiga till mord är också en tragedi, oavsett om det verkligen gick till som man trodde då, eller om två små pojkar har utpekats felaktigt. Deras barndom får de inte tillbaka. Jag hoppas att både Kevins anhöriga samt dessa - nu unga vuxna - bröder och deras närståendefår bra stöd när sakerna kommer upp igen.

    Att P3 Dokumentär valt att avpublicera har jag all förståelse för - och hoppas att du och andra lyssnare också har det!
    Annika Webbmaster
  • I boken 1984 hade huvudpersonen som yrke att radera och förändra arkiven. I Sovjetunionen förekom liknande företeelser, när Berija hade utrensats skickade man ut en ny artikel om Berings sund till innehavare av uppslagsverk att klistra över Berija.Nu gör P3 samma sak. Programmet om Mordet på Kevin tas bort, censureras, med det förskönande uttrycket "avpublicerats". Lägg tillbaka! Tidningar som skrev liknande artiklar kan inte "avpublicera". Public Service ska inte censurera!Lägg gärna till kommentarer, men ta inte bort. Då förlorar ni all trovärdighet.
  • Håller fullständigt med Åke Andol i hans inlägg. Mycket märkligt att ta bort dokumentären. Om de s.k nya uppgifterna i Kevinfallet får någon betydelse för den nya polisutredningen vet vi i dagsläget inte. Det hade istället varit intressant att kunna jämföra P3 dokumentärs uppgifter med SVT:s nya uppgifter. Att Sveriges Radio väljer att inte göra det möjligt för oss lyssnare att göra en egen bedömning av fakta i de båda programmen känns besynnerligt, minst sagt.
  • Hej,

    anledningen till att vi valt att avpublicera P3 Dokumentär om mordet på Kevin tills vidare är att fallet inte längre kan anses vara avslutat. P3 Dokumentär ska belysa händelser och skeenden allsidigt, och i det här fallet har det tillkommit uppgifter som exempelvis den att pojkarna tvivlar på sin skuld. Att låta dokumentären ligga kvar i dess dåvarande form vore därför problematiskt, både gentemot de inblandade och mot publiken - det är därför vi har avpublicerat dokumentären medan vi följer utvecklingen i fallet.
  • Tack för ett snabbt svar, Ulrika!
    Annika Webbmaster
  • Då får ni väll flytta den från p3 dokumentär och placera den på lämpligt ställe, att publicservice ska välja vad vi ska få ta del av rimmar inte gott!
  • Hej Mikael,

    i och med att det gäller en P3 Dokumentär så måste vi ta ansvar för att den uppfyller kriterierna för en P3 Dokumentär, vi kan inte göra om den till något annat.
  • Tack Ulrika!

    Alla:
    Programmet Medierna i P1 har tagit upp denna fråga (men mer från vinkeln om hur tankarna gick när vi valde att göra en dokumentär om just detta):
    Sveriges Radio avpublicerar P3-dokumentär om fallet Kevin

    Cissi, Åke, Håkan och Mikael:
    Hur tycker ni att P3 Dokumentär borde göra istället? En text som pekar ut någon som skyldig, och vi senare får anledning att tänka om, markerar vi som inaktuell eller kompletterar med en rättelse och länk till ny information.

    Men en radio-dokumentär är ju knepigare att rätta ... Det kanske skulle gå att komplettera ljudfilen med en introduktion och avslutning där det framgår att ny information framkommit och redogöra för denna?

    Allmänhetens intresse - och de inblandades behov

    Även om ni inte tar del av dokumentären, är vi på Sveriges Radio tydliga med att skälet till att podden avpubliceras är att den skildrar mordet på det vis polisutredningen då menade att det hade gått till, där två små pojkar pekades ut som skyldiga.

    En dokumentär är inte undersökande journalistik. Vi letade inte efter luckor i polisens resonemang. Att vi på det viset bidragit till att sprida en bild som vi idag har anledning att ifrågasätta, är sorgligt, men för sent att göra något åt. Men vi behöver inte fortsätta att sprida den bilden genom att låta historien vara tillgänglig i oredigerad form. De inblandades behov och intresse tycker jag (som fortfarande är webbmaster och inte publicist) är viktigare än allmänhetens i detta fall.

    För forskare, författare, journalister och många andra finns programmet tillgängligt i mediearkiv. Men inte för allmänheten på vår egen hemsida.

    Är allmänhetens intresse för detta rättsfall viktigare än de inblandades behov av att i möjligaste mån slippa pekas ut på nytt? Jag tycker inte det.
    Annika Webbmaster
  • Tycker att lösningen med ny introduktion och avslutning låter bra. Då luras ju ingen att dokumentären fortfarande har rätt men får ändå höra vad som sas då. Jag har själv skrivit c-uppsats i ämnet (men kan knappast räknas till forskare) gör det att jag kan höra den någon annanstans? Vad det gäller utpekandet så är det väl knappast något problem med tanke på den serie som går i tv. De kan ju knappast bli anonyma igen efter den och de har ju valt att träda fram. Deras problem blir knappast mindre av att er dokumentär göms undan.
  • Hej igen,

    i och med att förundersökningen är öppnad igen från rättsväsendets sida så har vi landat i att avpublicering ändå är det bästa alternativet i det här läget, medan vi följer hur fallet utvecklas. Och vi måste ta ansvar för P3 Dokumentären som en egen produkt oavsett vad andra medier rapporterar, som jag varit inne på tidigare. Har ni fler frågor kring detta så får ni gärna mejla mig eller p3dokumentar@sverigesradio.se så kan jag slussa vidare till ansvarig utgivare. Tack för er input!

  • Cissi:
    Jag har själv skrivit c-uppsats i ämnet (men kan knappast räknas till forskare) gör det att jag kan höra den någon annanstans?

    Till skillnad från Kungliga bibliotekets övriga samlingar är de audiovisuella samlingarna bara tillgängliga för forskning, så om du inte är aktiv student, tror jag att det är svårt. Men hör gärna direkt med dem:
    Om Svensk mediedatabas

    Deras problem blir knappast mindre av att er dokumentär göms undan.

    Bra poäng. Fast att dessa bröder farit mycket illa, gör inte att vårt ansvar minskar. Jag (som fortfarande inte är publicist) bedömer det som oetiskt att ge tillgång till en dokumentär där "sanningen" om vem som mördade fyraårige Kevin presenteras okommenterat.

    I vår Public Service-handbok med riktlinjer och råd kring det dagliga arbetet, har vi (vad jag hitta) inget som direkt handlar om nedladdningsbara program, men vi har ett stycke om repriser som tangerar detta:
    6:10 FÖRINSPELADE PROGRAM OCH REPRISER
    I de fall vi sänder inslag eller program som spelats in en tid i förväg eller som är en repris, kan det ibland vara nödvändigt att uppdatera eller helt göra om programmet.

    Det är ett gemensamt ansvar att slå larm om händelseutvecklingen sedan programmet spelades in/sändes första gången varit sådan att det är olämpligt att programmet sänds oförändrat.

    Ibland kan det dock vara nödvändigt att sända program med inaktuella uppgifter. I sådana fall ska förändringarna påpekas i på- eller avannons.

    (Public Service-handboken, sid 59 f)

    Ulrika:

    Stort tack för snabba svar och möjlighet till vidare dialog!

    Alla:
    Jag stänger denna tråd för ytterligare kommentarer. Ulla Lindqvist når ni på ulrika.lindqvist@sverigesradio.se

    Detta är en viktig fråga, men hör inte hemma i ett forum för webbsupport.
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.