Jobbet går snabbt med era dokumentärer

låt mig börja tacka er för dokumentärerna som får mitt jobb att gå snabbt.

jag tänkte även fråga er, kan vem som helst skicka in dokumentärer eller måste man ansöka om det? hur går man tillväga?

vänligen

Kommentarer

  • Tack för beröm, som framförs till redaktionen!

    Detta forum är ett supportforum för våra appar och webbtjänster. Jag som svarar arbetar inte alls med innehållet i P3 Dokumentär. Om du behöver ett bättre svar, så kontakta redaktionen:
    p3dokumentar@sverigesradio.se

    Det går inte att skicka in program hur som helst, utan de dokumentärer vi sänder kräver ofta en hel del planering. Programmen görs av ett antal frilansande producenter, men deras arbete (tror jag) sker i nära samarbete med redaktionen, så att det blir en bra spridning i ämnena. Det vore väldigt tråkigt om vi en säsong enbart skulle innehålla dokumentärer om händelser på 70-talet, eller från Göteborg ... Eller om alla skulle råka handla om miljöskandaler.

    Så att vi får en bredd i ämnena är en viktig del. Det är också viktigt att de som skapar dokumentärerna vet vad det innebär att Sveriges Radio är politiskt oberoende och vad vårt sändningstillstånd innebär. Det är mycket som kan bli fel i vad vi får och inte får säga när vi till exempel talar om en misstänkt brottsling. De frågorna är så pass svåra att hantera att jag har svårt att tro att man klarar av sådana bedömningar utan hjälp från erfarna producenter.

    Dessutom vill vi förstås att dokumentärerna produceras av skickliga berättare. Hur bra en "story" än är, kan den bli helt ointressant om den inte presenteras på ett sätt som fungerar för P3:s lyssnare.

    Som sagt, kontakta gärna P3 Dokumentärs redaktion för mer information!
    p3dokumentar@sverigesradio.se

    Om du har en intressant idé till en dokumentär, kanske det kan vara något att tipsa om (även om du förmodligen inte kommer att få skapa dokumentären själv).

    Hoppas att det var svar på din fråga.
    Annika Webbmaster
  • Bengt Göran skrev ett inlägg som vi har brutit ut till en ny tråd, eftersom frågan inte handlar om P3 Dokumentär:
    Saknas resurser för att bevaka vad som sker inrikes?
    Annika Webbmaster