P3 dok om Fadime: först trasig, sen försvunnen

Hej
Huuh vilken dålig interface på iPhone!
Återigen, undrar varför ett inslag på P3 dokumentär nu försvunnit i den binära rymden? Det har "funnits" där tills oktober 2017 men har ej gått att hantera på något sätt. Har provat web, app, o via iTunes . Och nu finns det inte ens på menyn! Jag har försökt i ett halvår. Underligt?!
Ett tag trodde jag att det handlade om rättigheter... bor i utlandet. Men knappast, då ALLTING annat fungerar utmärkt.
Världsklass på allt material!
Det gäller programmet om Fadime, vi vill lyssna även om det är gammalt. Tacksam för klarhet
Pedro

Kommentarer

  • Hej Pedro!

    Din kritik kommer otroligt lägligt, för vi arbetar med sökfunktionen i appen och här ger du ett exempel på ett program som både du och jag vet borde finnas, och som faktiskt inte syns i appens sökresultat, vare sig jag skriver Fadime eller hela avsnittets namn, som jag råkar veta är Mordet på Fadime.

    Jag börjar med att berätta hur du hittar programmet. Här finns det på vår hemsida (där sökfunktionen fungerade bättre, så det tog mig 20 sekunder att hitta):
    Mordet på Fadime (27 april 2008)

    Du kan lyssna direkt från hemsidan i telefonen, men om du föredrar att lyssna i appen så finns det (när du besöker oss med din Iphone) en länk för att öppna i Sveriges Radio Play.

    Du kan annars leta upp P3 Dokumentärs programarkiv i appen och bläddra ned till 27 april 2008 och detta avsnitt. Det funkar, men blir ju en hel del skrollande och förutsätter att du först vet ungefär vilket datum ett avsnitt har sänts, så att det går är inte detsamma som att den metoden kan ersätta en fungerande sökfunktion!

    Att förenkla bläddringen i långa avsnittslistor är ett annat förbättringsområde som vi arbetar med.

    Vet du hur du kunde hitta avsnittet förut? Låg det liksom på startsidan av appen i en av de "samlingar av dokumentärer" som vi tipsar om?
    Dokumentärsamlingar i Sveriges Radio Play

    Jag misstänker nämligen att Fadime-programmet aldrig har varit sökbart, vilket kan bero på att våra äldsta poddfiler skapades på ett lite annat vis. Den typ av metadata som sökmotorn letar efter saknas. För att över huvud taget kunna få in de äldre programmen i appen och på hemsidan, har vi "klistrat på" viss metadata i efterhand, men vissa saker går inte att göra med de äldre avsnitten. Hittills har jag mest trott att det problemet gäller våra interna system, där vi inte kan rätta texter och lite annat. Att det felet drabbar sökfunktionen och därmed högst påtagligt drabbar lyssnare, var nytt för mig.

    Många gamla avsnitt från P3 Dokumentär och andra program kan jag dock hitta med appens sökfunktion, så det finns troligen något mer som måste till för att felet ska uppkomma!

    Jag vet inte om teamet som arbetar med att förbättra sökfunktionen känner till felet redan, men från och med nu kommer de garanterat att göra det! Självfallet kommer vi att försöka lösa problemet. Om vi kommer att lyckas, kan jag inte lova. Däremot kan jag lova att vi inte ger oss förrän vi har en rimlig förklaring till att en sökning på Fadime inte ger träff på detta avsnitt, medan en sökning på Kihlstedt direkt ger träff på denna ännu äldre dokumentär:
    Lidingöligan och fallet Lars Kihlstedt

    Tack för att du rapporterade in detta!

    Du skrev:
    Huuh vilken dålig interface på Iphone!

    Berätta gärna vilka de största irritationsmomenten är, för vi vill naturligtvis att appen ska vara så enkel som möjligt att använda, både när det gäller att hitta innehållet och att förstå hur man lyssnar, laddar hem och så vidare!
    Annika Webbmaster
  • Aj, jag blev så engagerad av att Fadime inte dök upp i sökresultatet, att jag missade denna del av frågan:
    Det har "funnits" där tills oktober 2017 men har ej gått att hantera på något sätt.

    Kan det ha funnit ännu en version av avsnittet som varit sökbar - men inte lyssningsbar? Och har det koppling till sök-problemet? (Det ska du förstås inte behöva fundera över - jag tänker högt, fast i skrift.)

    Om du får problem att lyssna på avsnittet jag länkade till ovan, så berätta! De stickprov på olika plattformar jag nu har gjort, går att lyssna på.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Jag förtydligade rubriken, så att andra lyssnare som har fått problem med just Fadime-dokumentären lättare ska hitta din fråga.

    Även på hemsidan behandlar sökfunktionen denna dokumentär annorlunda. I rutan som ger sökförslag dyker avsnittet inte upp. Skriver jag Fadime, borde rimligtvis denna dokumentär komma högre än "MMA-fightern Simon Sköld om vardagsmotion", och hur sökningen mordet på Fadime låter "Allt om mordet på 2Pac" komma före en exakt träff, är obegripligt.

    Om jag klickar på "Sök" till höger om sökrutan (vilket var vad jag gjorde när jag hävdade ett jag fann avsnittet efter tjugo sekunder), blir träffarna bättre. Fadime-sökning ger denna dokumentär som sökträff nummer två och sökning på exakt titel ger den som sökträff nummer ett.

    Just  den här rutan med sökförslag kommer vi antingen att "helrenovera" eller ta bort framöver av flera skäl.

    Kihlstedt -sökning (alltså en annan gammal P3 Dokumentär) fungerar som förväntat även på de förslag som dyker upp medan jag skriver. Något är fundamentalt annorlunda med just Fadime-dokumentären, vilket även dina problem att lyssna på flera olika plattformar visar.

    Åter: Tack för att du hörde av dig när du dykt på konstigheter! Och vänta inte ett halvår nästa gång, för vi vill ju veta när det är problem.

    För er utomlands är ju funktionen på sätt och vis ännu viktigare, eftersom vi som befinner oss i Sverige har FM-radion att lyssna på ifall appen sviker. (Vilket jag och mina webb- och app-kolleger jobbar hårt för att undvika!)

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Vi har nu hittat vad felet kan ha berott på (två versioner av samma avsnitt).

    Nu är det rättat och sökbart:

    Tack för att du fick oss att se felet, så att vi kunde rätta till det!

    Annika Webbmaster
    1. Hej, uuuh, det går ju inte att svara på original mailet!!? (No-reply)
    Jag har klistrat in allt nedan...
    Hej
    Jag är imponerad av ditt engagemang!
    Skulle vara glad om min arbetsgivare hade en IT helpdesk som detta.
    Skulle anställa dig direkt!
    Nåväl, jag har inte testat alla dina alternativ, men eftersom jag använder Tunein, vilket säkert tusentals av era lyssnare gör,speciellt utanför Sverige.
    Det är tyvärr skakigt, nu har jag ju inte gått igenom allt men det finns en mängd inslag som ej fungerar. Uppskattar att 70% är ok, men 30% är döda.
    Så länge 1 fungerar anser jag inte att det beror vare sig på mig, mitt internet, tunein, utan på er.
    Synd på så rara ärtor,
    Hälsar Pedro
    Ps. Apropå interface
    Att svara på ditt mail innebär oändliga radlängder på Iphone! Och då menar jag oändliga...
    Det bara går på så till slut vet man inte var man är..DS

    Sent from my iPhone -Pedro

    18 okt. 2017 kl. 16:34 skrev Kundo (Sveriges Radio) <no-reply@kundo.se>:

    Annika från Sveriges Radio har svarat på:
    P3 dok om Fadime: först trasig, sen försvunnen
    Hej igen!
    Vi har nu hittat vad felet kan ha berott på (två versioner av samma avsnitt).

    Nu är det rättat och sökbart:

    Tack för att du fick oss att se felet!
    Gå till forumet

    Om du inte längre vill bli meddelad när någon svarar kan du sluta följa detta inlägg.

  • Hej, uuuh, det går ju inte att svara på original mailet!!? (No-reply)

    Nej, för även om du råkar läsa detta i din mejl-box, så är det ett webbforum du skrev i och detta forum du får svaret ... Så du behöver gå till ditt inlägg på webben för att svara. Hoppas att det inte är för trassligt!

    Knappen med "Gå till forumet" är kanske lite för otydlig? Jag kontaktar Kundo, företaget som driver själva support-tjänsten, och säger att ni är ett par lyssnare som uppfattar aviseringsmejlen som "mejlsvar" och att det, om möjligt, bör förtydligas att det går att svara oss - på webben! (Du är nämligen inte den förste som fått samma problem, och vi vill ju gärna få svar, så allt som kan underlätta är välkommet!)

    Skulle vara glad om min arbetsgivare hade en IT helpdesk som detta.
    Skulle anställa dig direkt!

    Tack 😉 Nu är jag inte rekryteringsbar ... Men jag uppskattar att du ser att jag anstränger mig för att lösa problemen!

    jag använder Tunein

    "Mordet på Fadime" verkar vara lyssningsbart även på även i Tunein nu. Kommer du åt det nu?

    När du skrev "Huuh vilken dålig interface på Iphone!", var det då i Safari eller i Tunein du menade? Eller forumet?

    Det är tyvärr skakigt, nu har jag ju inte gått igenom allt men det finns en mängd inslag som ej fungerar. Uppskattar att 70% är ok, men 30% är döda.

    Kan du ge exempel på fler program med problem? Det låter ju helt orimligt att det ska bli lite av ett lotteri om det fungerar eller inte, så detta behöver vi i så fall fixa! (Du behöver inte lägga extra tid på detta, men hör gärna av dig nästa gång du stöter på ett avsnitt med problem!)

    Trevlig helg och tack för ris och ros!
    Annika Webbmaster