P2 på internetradio (koppling mellan Mac och CD-spelare)

Hej. Jag har trådlöst nätverk hemma. I nätverket ingår min iMac och en CD-spelare Marantz M-CR610 med två ypperliga högtalare.  Precis när jag installerat nätverket fick jag kontakt med SR mitt i bandyfinalen. Efter det kunde jag länge navigera mellan stationerna, men utan att få ljud (däremot hittar och hör jag många stationer över hela världen,  och iTunes fungerar perfekt). På sistone har jag förlorat möjligheten att ens navigera mellan SR:s alla stationer. Finns det något sätt att från SR:s sidor  via Wi-Fi styra över ljudet till CD-spelaren?

mvh
Peter Hackman
Linköping
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Peter!

    Hur letar du upp våra kanaler? Via Itunes? Den vanliga webbläsaren? Annan tjänst (som Tunein)?

    Det här löser vi säkert!
    Annika Webbmaster
  • Den vanliga webbläsaren, alltså Safari.
  • Testa i så fall att spela upp P2 i Itunes, som du ju fått att fungera med resten av tekniken. Det kanske ser lite annorlunda ut hos dig, men jag hoppas att detta fungerar!

    1. Öppna Itunes
    2. Under Arkiv väljer du Öppna ström
    3. Klistra in länken till önskad kanal
    4. Spela upp
    I Itunes ska dessa länkar fungera:
    Alla våra kanaler i högsta kvalitet (192 kbps) AAC

    Länken till P2 ser ut så här:
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/2562-hi-aac.m3u

    Länken till P2 Klassiskt (renodlad musikkanal) ser ut så här:
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/1603-hi-aac.m3u

    Hoppas att det fungerar bra - hör av dig annars!
    Annika Webbmaster
  • Tack, tog en stund att översätta till Mac-termer, men nu verkar det funka.
  • Med ett svar efter bara en timme, så tycker jag ändå att du var snabb!

    Så bra att det fungerade 😀 Och nu vet du var du hittar oss på supporten om du behöver hjälp med våra tjänster framöver.

    Trevlig lyssning!
    Annika Webbmaster
  • Nu har jag upptäckt att det finns en mer direkt lösning på macen, som kan vara bra att veta för andra mac-anvädare. Man går in på System Preferences/Sound och kan där välja mellan tillgängliga enheter. Såvitt jag förstår är detta ännu enklare om man har en Air Play-ikon i menylisten, vilket jag av ngn anledning saknar.
    Bästa svaret
  • Vi tackade aldrig för tipset!

    Jag marterade ditt senaste svar som "bästa svaret" och lade till "koppling mellan Mac och CD-spelare" i rubriken för att förhoppningsvis hjälpa andra med liknande frågor att snabbare hitta denna lösning!
    Annika Webbmaster