P2 Klassiskt: Appens skärm disponeras dåligt

Hej,
idag blev jag återigen besviken på SRs app för android som utnyttjar displayen felaktigt. Användaren vill kunna läsa låttitel och kompositör men dessa visas i ett minimalt "rullfönster". 60 % av ytan upptas av ett meningslöst foto. Det borde man väl kunna ändra?!
mvh sebastian seidel

Kommentarer

  • Hej Sebastian och tack för konstruktiv kritik!

    Vi framför det till app-teamet.

    En allmän reflektion är att vi försöker ha likartad uppbyggnad av appens utseende oavsett om du lyssnar på ett program eller en kanal, och att den bild-yta som är meningslöst på en kanal som P2 Klassiskt kan vara högst betydelsebärande när du lyssnar på P3 Dokumentär ...

    Men i sak håller jag med dig om att i synnerhet de rena musikkanalerna borde visa upp musikinformationen bättre i förhållande till en statisk bild!

    Tack för att du vill hjälpa oss att göra en bättre app.
    Annika Webbmaster
  • Hej, tack för snabbt svar! Lägg in en liten if-sats:

    If (kanal = Klassiskt nonstop) then Good Layout
    else Bad Layout;

    Detta kan t.o.m. jag programmera ;-) mvh/sebastian
  • Mitt uppföljande svar var däremot inte speciellt snabbt, vilket jag ber om ursäkt för.

    Jag återkopplade dock snabbt till app-utvecklarna som skrockade roat åt din fina if-sats.

    Faktum är att vi tidigare har arbetat med ett förslag som är lite åt det hållet, om än mer i stil med:
    If (kanal=musikkanal) then KonvolutLayout
    else ProgramLayout

    Tanken var alltså att de rena musikkanalerna (som P2 Klassiskt, P2 Världen, P3 Star, P4 Plus och Radioapans Knattekanal) skulle visa upp skivkonvolut istället för en icke betydelsebärande (även kallad meningslös) bild. Och den tanken är inte övergiven, men däremot lagd på is.

    Just för klassisk musik är den konvolut-funktion vi använder på sajten idag inte bra nog. Funktionen bygger på konvoluten som ligger inlagda i någon stor musiktjänst (Spotify tror jag, men är osäker). Och den kan koppla ihop ett visst verk med en skiva där samma verk förekommer - vilket i sig kan räcka för P3 Star som kör populära hits. Om det blir omslaget från "Rhiannas greatest hits" istället för "Rhianna Live on Odeon" är inte jättekänsligt.

    Med klassisk musik kan det däremot bli helt tokigt. Om vi har spelat ett verk med en viss solist, kommer det att bli helt missvisande och närmast skapa mer irritation ifall det alltid ser ut som om det var Nigel Kennedy (eller vem det nu är som är mest poppis i den stora musiktjänsten) som framfört det. Av den anledningen visar vi idag inte upp konvolut på låtlistan om det är klassisk musik. Se här:
    P3 Stars låtlista: Massor av konvolut
    P2 Klassiskts lista: Närmast fri från konvolut
    Delvis med konvolut och delvis utan (här Kalejdoskop)

    Med det sagt så håller vi med om att vi utnyttjar ytan illa. Vi har planer på att göra det bättre. Planerna är lagda på is, men även om de planerna realiseras framöver så kommer vi att behöva göra en särlösning för P2 Klassiskt.

    Att ge texten om vad som spelas just nu något större yta än idag går förstås oavsett om vi  ser konvolut eller en generisk bild. Däremot är det inget vi kommer att förändra under den närmaste tiden (utvecklarna är rätt tight uppbokade med saker de måste göra).

    Trevlig Valborg och tack för att du tog upp detta!
    Annika Webbmaster
  • PS:
    App-programmering är ju inte bara if-satser, och om du kan mer programmering så är detta kanske intressant?              Vi säker även en redaktör för appen:Om du eller någon du känner är rekryteringsbar, så vet jag att jobbet innebär att få arbeta med trevliga människor (plus mig i viss mån) och en app som användare bryr sig om!
    Annika Webbmaster