P2 Klassiskt är inte användarvänlig i appen.

Hej, kanalen P2 Klassiskt tillhör mina favoritkanaler då jag älskar klassisk musik. Tyvärr känner jag mig gång på gång förvirrad. Kanalen har olika namn: P2 Klassiskt, P2 Klassiskt nonstop, P2 Klassiskt - webbkanal. Jag lyssnar i olika enheter: Windows10 med webbläsare Edge eller Chrome, Android-app på Samsung A5, Android-app på Lenovo läsplatta, internetradio Argon audio.
Idag sö 7/4 lyssnar jag på appen i min Samsung-tfn men den spelar annan musik än samma kanal i övriga enheter. Det låter idioti från min sida men jag trippelkollade och jämförde. Mysko!
Appen i Samsung-tfn visar inte alltid att den är igång. Texten visas inte alltid (kompositör o låt) , vilket är mycket irriterande. Ska det vara så svårt att strömma både ljud och lite text samtidigt?
Varför inte infoga serverns tidsstämpel i ljud- eller textströmmen och visa den i appen?! Då kan lyssnaren se att appen och strömmen lever, och befinner sig i lyssnarens tidszon.
Texten visas på webben både som spellista och i själva spelaren - men ljud o text är inte alltid synkroniserade! Mycket märkligt! (Ja, jag vet att spellistan på webben måste förnyas manuellt, men ibland ligger Spellistan före, ibland efter.)
Argon-spelaren visar inte längre texten som den gjorde tidigare. Stor bedrövelse! Ni förklarade att det fanns tekniska problem med textströmmen men nu har det gått ett år.
Ibland känner jag mig hjälplös och dum, det är svårt att förklara upplevelsen. Ändå håller jag på med IT, så jag är inte helt tappad bakom en vagn. Jag tror att problemet är brist på återkoppling. Appen bör visa att den lever, t.ex. visa text med låttitel och serverns klocka.
En finfin kanal kan bli ännu bättre :-)

Kommentarer

  • Hej Sebastian och förlåt att svaret dröjt!

    Du har ringat in många problem, och jag hoppas att jag har möjlighet att svara på det mesta.

    Kär kanal har många namn
    Kanalen heter P2 Klassiskt. Tillägget "webbkanal" gissar jag är ett försök att förtydliga, eftersom P2 Klassiskt samsänder med P2 vid vissa tidpunkter, och den som då lyssnar på "vanliga P2" upplever P2 Klassiskt som ett eget program.

    Att det ibland står P2 Klassiskt nonstop tror jag beror på att vi under dessa perioder verkligen spelar verken nonstop, alltså utan att vi berättar vilket verk det är i sändning. Jag hör med producenten Sam Jakobsson om det stämmer.

    Samsung spelade annat
    Jag undrar om du kan ha halkat efter i lyssningen så att du hörde samma innehåll som på de andra plattformarna, fast kanske en timme senare? I Play-appen och i de flesta webbläsare går det att backa i ljudströmmen, och ibland kan detta ske utan att det är helt uppenbart att så har skett. I det läget skall det dock grafiskt framgå att du inte längre lyssnar direkt. Markören för var du befinner dig i lyssningen är skild från den markör som visar "direktsändning".

    Saknad information om musiken
    I appen och på vår webbsida ska detta fungera. När det inte fungerar är något fel, och du får gärna felanmäla så att vi kan lösa det.

    Infoga tidsstämpel i ljud- eller textströmmen och visa i appen
    Tack för det förslaget, som jag framför till app-utvecklarna

    Argon-spelaren visar inte längre texten
    Jag håller med om att det är tråkigt att felet inte är löst. Vi har påbörjat en lösning, men ... dels ska den harmonieras med andra tekniska förändringar och dels behöver vi definiera vad det är vi vill visa och hur vi vill visa det.

    Ett typiskt exempel på våra utmaningar är att vi har att 25 stycken P4-kanaler som bör visa låt-information – men absolut inte får göra det när Melodikrysset sänds … Vi arbetar på det (vilket är mer än jag hade skrivit för några månader sedan), men någon snabb lösning ser jag inte i kristallkulan.

    Hoppas att det var någorlunda begripliga svar på dina funderingar.

    Åter:
    Förlåt att det dröjt.

    Glad påsk!
    Annika Webbmaster
  • Hej, tack för utförligt svar! Jag var nog lite frustrerad när jag skrev mitt inlägg. Att jag halkat efter i sändning istf direktsändning, är fullt möjligt. Jag visste inte att det fanns en sådan finess - gärna tydligare återkoppling i appen :-)
    Glad Påsk
    Sebastian
  • gärna tydligare återkoppling i appen

    Jag framför det till app-teamet, för det är en funktion du till exempel har nytta av om du går in i P2 Klassisk när de spelar ett stycke du tycker om, och du vill lyssna från början. Vi behöver säkert lyfta fram den bättre!
    Annika Webbmaster