Ljud hackar och stoppas på kanaler som P2 klassiskt

ljudet stoppar och hackar  jag kan ju se på film varför inte höra ljud på radio

Kommentarer

  • Hej Arne!

    Det här försöker vi lösa. Hur lyssnar du? Är det från webbläsaren Chrome i den dator du använde när du skrev hit (Windows 10 ser jag "bakom kulisserna") som det blir problem?
    Annika Webbmaster
  • Explorer eller crome  är osäker nu när jag svarar  betydelse ?
  • Olika webbläsare använder olika teknik, och om felet hade varit i Firefox, så hade jag haft en misstanke om att det blockeras av ett antivirusprogram.

    Kvarstår problemet?
    Annika Webbmaster
  • tack för svar verkar funka just nu     andra stationer hackar dock kan det vara pga antivirusprogram o hur ändra det ?    Tack !
  • Bra att det fungerar just nu, men vi behöver förstås lösa problemet i grunden.

    Tror inte att det är antivirus-problem hos dig

    Det är främst ett specifikt antivirusprogram som heter Bitdefender som kan ge problem ihop med Firefox (och Internet Explorer på Windows 7 och lägre).

    Eftersom du lyssnar med en Windows 10-dator och gör detta via Chrome eller Internet Explorer, så utesluter jag den förklaringen!

    Webbläsare?

    Webbläsaren kan spela roll ändå! Om du har möjlighet att testa olika webbläsare så kan du märka att felet endast dyker upp i en av dessa. Det kan till exempel bli problem på grund av att man har ett tilläggsprogram installerat i Chrome som inte finns i Internet Explorer (eller tvärtom).

    Så testa gärna, och ifall det är skillnad, så berätta det!

    Router-inställning, Asus
    Annars misstänker jag en inställning i din router. I Asus heter denna inställning  Airtime Fairness, och samma (eller liknande) kan nog finnas i din router även om det är ett annat fabrikat.

    Se kommentaren från "Nofairnes" här:
    Disabled Airplay Fairness and now my audio streaming devices work again.
    Sonos, Chromecast and other audio streaming devices get huge connection issues if Airtime Fairness is enabled.

    Hela posten:
    Router Guide: Airtime Fairness On or Off

    Ifall du har en Asus-router, så ställ in Airtime FairnessDisable, eftersom den inställningen kan ge avbrott för ljud. Hittar du inte var det görs, så berätta vilket fabrikat det är, så kanske jag kan leta upp detta!

    Om annan router
    Berätta vilken router du har, så hjälper jag dig gärna att se ifall motsvarande inställning finns även i den routern och hur den ska ställas in!

    Att starta om routern och se till att du uppgraderar om det finns någon ny "firmware" tillgänglig, är ett allmänt råd.

    Återkom, så hoppas jag att vi kan lösa detta en gång för alla! Som du skriver är det borde ju ljudet kunna komma fram i och med att du kan se på film utan problem.
    Annika Webbmaster
  • Tack snälla för allt besvär minrouter är netgear vad jag kan se
  • Ok!

    Det finns förstås olika modeller även där, men här är manualen för en av Netgears routrar. Ofta ser inställningarna rätt lika ut i olika produkter från samma tillverkare, så den kanske kan hjälpa dig även om det är en annan modell du har:
    Trådlös router AC, Netgear R6260, engelsk bruksanvisning (pdf)

    På sidan 137-138 finns en beskrivning av Airtime fairnes-inställningarna.

    To disable airtime fairness:
    1. Launch a web browser from a computer or mobile device that is connected to the router network.
    2. Enter http://www.routerlogin.net
      A login window opens.
    3. Enter the router user name and password.
      The user name is admin. The password is the one that you specified the first time that you logged in.
      The user name and password are case-sensitive.
      The BASIC Home page displays.
    4. Select ADVANCED > Advanced Setup > Advanced Wireless Settings.
      The Advanced Wireless Settings page displays.
    5. Scroll to the bottom of the page and clear the Enable AIRTIME FAIRNESS check box.
    6. Click the Apply button.
      Your settings are saved.
    Hoppas att det fungerar med en engelsk variant för dig!

    Återkom och berätta hur det går.
    Annika Webbmaster
  • kom på att min stationära dator har en fast fiberanslutning via Telia bredband
  • Ok. Någon router har du ju ... Se om du kan hitta din modell här:
    Koppla in bredband via fiber med wifi-router

    Jag vet inte om det ens finns manualer till dessa, dock! Telia kanske behöver ta över supporten här i så fall?

    Annat nätverk för samma dator

    Men vi kanske först bör ringa in felet, så att det verkligen är deras bord ... Har du möjlighet att koppla upp datorn mot ett annat nätverk (till exempel genom att dela nätverk från mobiltelefonen eller ta med dig datorn till något gratis wifi), så att vi kan ringa in att det verkligen är nätverket som ger problem?

    Samma nätverk, men annan enhet
    Har du någon annan dator, mobil eller surfplatta som går mot samma nätverk? Blir det problem även i den i så fall? Om det blir det eller inte, är viktigt för felsökningen!

    Annan webbläsare på samma dator?
    Och har du konstaterat att det verkligen blir samma fel i olika webbläsare? Om felet endast uppkommer i Internet Explorer och inte i Chrome - eller tvärtom - så finns det annan felsökning vi ska göra än att leta bland routerns inställningar!

    Testa de saker du kan av ovanstående och berätta hur det går!

    Om du har en smartphone men inte vet hur du delar nätverk från den, så berättar jag gärna! (Tala om vad det gäller för mobil i så fall.)
    Annika Webbmaster
  • Det här var ju ett dumt råd:
    ... ta med dig datorn till något gratis wifi ...

    Jag hade missat att det är en stationär dator, och i det fallet är det verkligen inte så smidigt att ta med sig den till biblioteket eller liknande.

    De andra råden är enklare att följa, hoppas jag!
    Annika Webbmaster
  • blir inte lätt att lösa    även min bärbara som är ansluten via wifi hackar på ex vis radio Swiss Classic    spelar ingen roll om det är crome eller expl.

    jag börjar misströsta      ett som fungerar är ju samsungplattan med app  den funkar utan hackningar men inte den stationära med egen fast anslutning   underligt
  • kollade rix fm   den funkar   kollade en annan klassisk   den hackar o det står att datorn buffrar
  • Annan webbläsare på samma dator?
    spelar ingen roll om det är crome eller expl

    Bra, då har vi uteslutit många felkällor!

    Detta löser vi
    jag börjar misströsta

    Inte jag. De svar du gav mig igår ringar in problemet väl!

    Samma nätverk, men annan enhet?
    även min bärbara som är ansluten via wifi hackar på ex vis radio Swiss Classic

    Eftersom det verka drabba fler kanaler än våra, så är detta egentligen inte ett problem för Sveriges Radios support. Felet ligger alltså utanför vårt ansvarsområde. Men jag försöker självfallet hjälpa dig ändå, för jag vill ju att du ska kunna lyssna!

    Att två olika datorer får samma typ av fel stärker misstanken om att det är i nätverket felet uppstår.

    Surfplattan fungerar!
    ett som fungerar är ju samsungplattan med app

    Är den kopplad på samma wifi (Telias fiber), men trådlöst? Eller är surfplattan uppkopplad mot mobilnätet?

    Även om det är samma wifi, så levererar vi ljudströmmen i lägre kvalitet till plattan än vad du får till en dator. Om du sänker ljudkvaliteten på datorn så att det blir som på plattan (vilket jag tipsar om längre ned i denna post) så kan du säkert lyssna utan avbrott även i datorn!

    Samtidigt är ju klassisk musik något vi gärna vill att du ska kunna lyssna på i hög kvalitet (och det kommer du att kunna när nätverket är rätt inställt). Att sänka kvaliteten är bara att kamouflera problemet, och en tillfällig nödlösning!

    Kontakta Telia
    Hör av dig till Telia och berätta att du har problem att lyssna på ljudströmmar från flera olika kanaler (viktigt att de förstår att det inte enbart är problem med Sveriges Radio och felaktigt bollar tillbaka det) och att det blir samma problem på olika datorer i nätverket.

    Säg gärna att Sveriges Radios support tror att det är en funktion som kallas Airtime Fairnes som skapar problemet och fråga om det finns någon sådan  i din router och hur du i så fall slår av funktionen!

    Du når deras support här:
    Telias support för fast bredband

    Sänka ljudkvaliteten
    Som jag skrev så kan du säkert lyssna utan hack ifall du sänker kvaliteten på ljudströmmen. Det gör du genom att gå in i spelaren på vår hemsida och bocka på den "pil" (ser ut som bokstaven V) som finns till höger om volymkontrollen.

    Då öppnas ett lager som ser ut som på bilden nedan ungefär. Vid Ljudkvalitet står det troligen Automatisk hos dig. Ändra detta till Begränsad.

    Därefter kan du troligen lyssna utan avbrott - men med fiberuppkoppling borde du verkligen kunna lyssna på högsta kvalitet. Att det inte fungerar just nu hoppas jag att Telia kan hjälpa dig med!

    Återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • tack så länge   plattan är på samma bredband via wifi

    återkommer
  • Hej igen, Arne!

    Hur har det gått för dig?
    Annika Webbmaster
  • Tackar som frågar  har inte fått klart ännu  hackar ibland hos far  dåligt svsr första från telia begrep inget bredband 10 hos far med kontakt via telejack  hör av mig när jag kollat mrr med telia  men konstigt att det hackar både hos honom o mig  tack igen för att du frågar
  • Ok.

    Om du vill, kanske du kan kopiera in delar av Telias svar hit i forumet, så kan jag se om jag förstår? Att förklara teknik på ett begripligt vis, är något jag har övat på under många år ...

    Förstod du hur jag menade med att ställa in så att du får begränsad kvalitet istället för automatisk? (Se bilden från 4 oktober.) Och hjälpte det i så fall inte alls?
    Annika Webbmaster
  • Hej ta gärna om hur jag skall göra min dator hackar på swiss men inte på p2  fars hackar på bägge skall försöka på telia igen samt prata med granne som testade utan problem  svårt att förstå att man kan se på svt play men inte höra radio ordentligt
  • Nu hänger jag inte med. Swiss, vad är det för kanal?

    På din fars dator är det nog uppkopplingen som är långsam. Sänk kvaliteten på det vis jag beskrivit, så hoppas jag att det löser sig.
    Annika Webbmaster