p1-stream i sonos hoppar tillbaka 3 timmar efter en stund
Hej,
idag när jag skulle lyssna på p1 via Sonos (OS S2) runt lunch hände något konstigt. Efter en stund upptäckte jag att det var P1 morgon. Stängde av och satte på och hamnade i Lunchekot, men efter en stund blev det till Ring P1. Stängde av och satte på igen och efter en stund... Kaliber! Tablån tre timmar tidigare tar över sändningen - vad händer?
Vänliga hälsningar
/Gunilla
idag när jag skulle lyssna på p1 via Sonos (OS S2) runt lunch hände något konstigt. Efter en stund upptäckte jag att det var P1 morgon. Stängde av och satte på och hamnade i Lunchekot, men efter en stund blev det till Ring P1. Stängde av och satte på igen och efter en stund... Kaliber! Tablån tre timmar tidigare tar över sändningen - vad händer?
Vänliga hälsningar
/Gunilla
Följ inlägget
0
följare
Vi har ändrat vårat CDN i morse så det är nog det som ställt till något.
När lyssnade du på den innan du började lyssna vid lunch?
Och lyssnar du via vår Sonos-app, eller via den länk som kommer upp om man söker efter P1?
mvh
det var nog ungefär två (inte tre, som jag råkade skriva) timmar innan som jag lyssnade dessförinnan, så det kan stämma. Lyssnar såvitt jag förstår via er sonos-app (har nog aldrig sökt efter p1 utan lagt in det som favorit bland SR-kanalerna).
mvh
Hej,
För kännedom.
Jag har också problem i stort sett hela dagen, när jag lyssnar på SR P1 via Sonoshögtalarna, helt plötsligt får jag annat ljud från ett annat SR P1 program som sannolikt sänts tidigare. Mycket märkligt, Låter som CDN problem i mina öron :-) . Använder jag däremot tunnein.com och lyssnar på SR P1 därigenom, så fungerar det OK.
Med Vänlig Hälsning, Einar (Som lyssnar via operatören Bouygues i Paris)
Tunein går inte över samma CDN, så att använda den appen (eller MytunerRadio) är bra alternativ.
Gunilla:
Felet du ser på sajten yttrar sig likadant och vi har själva sett samma fel av och till. Det liksom kommer och går, och blir förstås mycket förvirrande.
Firefox får detta fel i större utsträckning än andra webbläsare, verkar det som, men det förekommer i fler.
Självfallet! Vi felsöker. På dator kan ni lyssna via mini.sr.se, som inte går över detta CDN.
På dator felsöker vi samma symptom (men om det är exakt samma fel vet vi inte) här:
Avbrott och "gammal ljudström" på webben
Om någon av er har stött på felet på webben där ni inte kan lyssna alls, och ni får felmeddelandet ⚠ Ljudet kunde inte spelas (FELKOD: manifestLoadError), som också är relaterat till den förändring vi har gjort, så felsöker vi det här:
Spelaren lade av (FELKOD: manifestLoadError)
Vi hörs under kontorstid.
Nu har vi återigen börjat använda det nya CDN:et, men har gjort en förändring som gör att det förhoppningsvis inte ska hoppa igen.
Hör av er om ni märker några fel.
mvh
tyvärr hoppar det tillbaka igen i SR-appen i sonos. Återgår till tunein.
mvh
Hoppat tre timmar tillbaka 3 gånger idag.
Vi har löst det andra felet, och kan därmed fokusera bättre på Sonos-problemet. Mina kolleger som felsöker låter hoppfulla, men tills vidare är det säkrare att lyssna med TuneIn Radio eller myTuner Radio.
Var det någon av er som testade att lyssna via vår Sonos-app igår kväll (från ca 17.45)? Hur gick det i så fall?
Vi beklagar förstås att det blivit problem och hoppas att vi snart löst detta.
I Tunein tror jag inte att ett bakåthopp på tre timmar är tekniskt möjligt. De använder ljudströmmar där det inte går att backa. Däremot kan det uppstå hack i Tunein-lyssning på våra kanaler, som Fredrik märkt. Det är till och med rätt vanligt, och jag vet vad det beror på och hur man kan komma till rätta med det - men vill inte lägga tid på det nu, eftersom vi behöver lösa problemet med vår egen app.
De ljudströmmar som vår Sonos-app använder går det däremot att backa i, men den funktionen används, vad jag vet, inte på Sonos. I vår app för Android och Iphone och om ni lyssnar från vår hemsida, kan ni alltså pausera och backa livelyssningen - i max tre timmar! Och detta hänger förstås ihop med felet.
En teori är att det blir någon typ av avbrott och när sånt sker återansluter våra appar så smidigt att vi inte brukar få avbrott i ljudet. För våra andra tjänster, de där vi kan backa, behöver vi alltid berätta var i strömmen vi vill återta ljudet.
Sonos-appen har inte behövt "redovisa" det, då den alltid är live. När Sonos-appen återansluter till ljudströmmen, har den med vår tidigare lösning återanslutit till grund-läget som varit "live". I vår nya lösning är istället grundläget "ljudströmens början" - det vill säga "live minus tre timmar".
Jag undrar tre saker:
Inga hopp noterades då.
Lyssade från och till under dagen. Första gången hopp noterades var efter 12:30, då det skedde kanske 3 gånger.
(Sedan vore det förstås kul o, det gick att pausa/backa även med Sonos-appen.)
För kännedom.
Nu på onsdagsmorgonen (30/9) vid 7-tiden kvarstår problemet hos mig, med att lyssna via Sonos direkt mot SR.
Ljudet låter bra, hackar inte, MEN hoppar tillbaka till helt annat innehåll.
Tunein.com strömmen fungerar däremot felfritt.
Med Vänlig Hälsning, Einar (Som lyssnar via operatören Bouygues i Paris)
Detta alltså idag den 30 september.
/Ants
Vi har, ca klockan 12.30, åter kopplat bort den del av tekniken (något som kallas CDN) som gör att så många får avbrott sedan i måndags. För de flesta av er bör det alltså fungera med vår app igen.
Vi ser dock att några lyssnare har haft samma typ av avbrott (om än mindre ofta) även innan vi gjorde förändringarna i måndags. Ni som vet med er att felet pågått en längre tid får gärna skriva lite om det i den här tråden:
SR i Sonos hoppar 3 timmar bakåt i direktsändning - pågått även innan denna vecka
Mer individuella svar kommer pronto!
Fredrik: Tyvärr är just Tunein-problem något jag egentligen hade planerat att ägna denna vecka åt. Anledningen är gissningsvis att Tunein har valt att använda vår högsta ljudkvalitet som default-ström, och att det av olika skäl inte är den bästa strömmen för alla lyssnare.
Det brukar gå att välja en lägre kvalitet men hur man gör detta i Tunein på Sonos, vet jag inte, men här beskriver en lyssnare hur han gör med en annan app, och jag tror att Tunein försöker få till det så likt som möjligt: Det finns annars ytterligare minst en ljudtjänst för Sonos med våra kanaler. Se gärna om den fungerar bättre. (De ljudströmmar den bygger på har jag mycket lättare att felsöka än Tunein, som är lite yxigt för oss "innehålls-leverantörer"):
myTuner Radio and Sonos
När våra egna problem är lösta, skulle jag gärna vilja förstå vad den skillnaden kan bero på!
Einar: Förväntat, även om det är tråkigt. Felet är inte löst. Måndag kväll och tisdag morgon hade vi kopplat bort CDN:et, men nu i morse fanns det på plats. Vi lyfte bort det igen vid 12.30, så just nu ska det fungera.
Vi önskar förstås att vi kunde ta bort det helt tills vi "lagat felet", men tyvärr behöver vi ju felsöka i de riktiga ljudströmmarna. (En del av felsökningen gör vi i en utvecklingsmiljö där vi kan testa saker utan att lyssnare påverkas, men där kan vi inte få rätt loggfiler och på allvar förstå vad som sker och varför.)
Tvärdött eller hackigt? Om hackigt, se mitt svar ovan (samma inlägg) till Fredrik.
Om det är tvärdött, så se om exempelvis Lugna favoriter eller NRK:s kanaler också är döda. Ett problem som egentligen har med Tunein i UK att göra (nästan alla icke-brittiska kanaler blockeras), har nämligen drabbat minst en lyssnare i Frankrike:
SR via TuneIn i Volvo: "radio station is not allowed in your country"
Ants: Kan det ha börjat i måndags, eller kan du dra dig till minnes att det blivit fel ännu tidigare?
Torbjörn: Olika program, men alltid i samma kanal som du lyssnade på, förmodar jag? Vet du om det började i måndags?
Mats H: Är det bättre nu, sedan klockan 12.30?
Visst har du sett tipsen om alternativa källor för att lyssna på oss? Tunein som de flesta i tråden använder, och MyTunerRadio som jag själv hade testat.
Gunilla: Tack och lov verkar inte Play-apparna för mobiler lida av detta problem. (Möjligen får de avbrotten, men återansluter snabbt och korrekt.)
Jag tänkte också det när jag skrev den frågan, men sen kom jag på att man kan ju ha drabbats medan man ligger i badet, har bulldeg upp till armarna eller flänger på en stege utanför fönstret och helt enkelt inte kan lyda ryggmärgsreflexen.
Eller råkar backa till ett väldigt fint program som man inte har hört när det sändes, samtidigt som det som sänds "i realtid" är en repris. Så kanske någon av er har låtit den backade strömmen spela på ... (Jag tror egentligen inte att den kan hoppa fram.)
Per K: Skönt att det fungerar hos dig! Tunein använder andra ljudströmmar och ska inte påverka av det vi nu har problem med. (Däremot finns det andra problem med Tunein, som du kan se av vad flera lyssnare skrivit, men dessa drabbar alltså inte alla lyssnare.)
Jens I: Skedde det avbrottet mer eller mindre exakt klockan 11.00 (eller på någon minut när)? Det kan ju i så fall vara av betydelse - även om jag själv inte förstår att det borde spela in.
Alla:
ack för att ni hjälper oss och hjälper varandra att lyssna. Om någon av er kan se hur man byter till en annan ljudström i Tunein på Sonos, så berätta gärna. Då fungerade det när vi slog av CDN:et. Viktig information (och det bidrog till att vi gör så även nu). Ja, när vi får ordning på det akuta, så vill även jag veta vad som krävs för att få till denna finess, men både jag själv och de kolleger som jag i så fall skulle ta det med, har fullt upp med att lösa detta fel. (Eller, kollegerna med att lösa det, jag med att se till att Sonos, lyssnare och rätt kolleger får del av relevant information.)
Torbjörn:
Bra att du inte har problem med Tunein.
För dig som har haft felet en tid, kan paradoxalt nog våra akuta tekniska problem på sikt leda till en bättre Sonos-tjänst. Problemet med återanslutning till fel tidpunkt har vi nämligen inte förstått förrän nu. I våra egna loggar syns det inte, för i denna app ser vi bara att ljudet kommer ut som det ska. Det mesta av det tekniska ligger hos Sonos (som vi hoppas kan e oss tydligare loggar).
Få lyssnare har rapporterat in det förrän nu, när våra akuta problem gör felet uppstår oftare och hos fler än innan. Tillbakahoppen i Sonos är alltså ett symptom på avbrott (eller kanske på avbrott av en viss karaktär). Det akuta problemet är att vi nu har fått många fler sådana mikro-avbrott.
För att mildra symptomen, ser vi om det går att styra om ljudströmmarna i Sonos-appen så att ni får de strömmar vi har i Tunein. De ljudströmmarna kan inte återansluta till fel tidpunkt, och går dessutom inte över CDN:et.
Gör vi det kommer ni att få veta det, eftersom det bytet i sig kan medföra andra problem, som vi i så fall vill fånga upp snabbt!
De fick länk till denna tråd igår.
För närvarande har det fungerat OK att lyssna direkt mot SR i mina Sonoshögtalare, antagligen beroende på att ni kopplat bort CDN.....?
Om och när det slutar fungera, så använder jag TuneIn i Sonos, det verkar alltid fungera som ni säger.
Vet ni om det är ett fel där requesten blir fel för vilket segment som skall sändas eller är det att fel segment sänds ifrån ert CDN?
Ibland vid dessa avbrott försökt starta om i Sonos, och då fått (alltid ? Osäker) meddelande att ”Sonos kan inte spela upp valt program” (typ). Botemedlet då brukar vara att starta om routern. Kanske inte hade behövts.
Däremot kan det finnas något med den här knasiga återanslutningen, där Sonos antingen gör fel, eller (kanske mer troligt) kan berätta för oss vad deras app vill ha från vår tjänst för att återansluta korrekt.
Jag har kontaktat de personer på Sonos som jag tidigare fått bra hjälp av vid felsökning, men (kanske ett gott tecken?) det var tre år sedan för den ena och ett år sedan för den andra, så de kanske inte ens arbetar kvar. Mejlen har inte studsat i alla fall ...
Einar: Jag antar detsamma (men någon kollega hade avbrottsfri lyssning i sin privata Sonos under en rätt lång tid, trots att CDN:et var med i bilden, för att sedan återfå det nästa morgon. Felet drabbar tydligen inte alla hela tiden.)
Per: Smart tänkt! Jag tror inte att vi egentligen behöver det, i och med att Karolina (webbutvecklare som skrivit i tråden högre upp) och flera andra kolleger med hög teknisk kompetens, har privata Sonos-enheter. Och flera av dem arbetar hemifrån. I Radiohuset har vi också någon enhet.
Men har skickat frågan vidare till de kolleger som arbetar specifikt med Sonos-tjänsten! (Själva grundfelet med avbrotten har vi alltså bedömt ligger utanför tjänsten, men att förstå varför just denna tjänst återansluter knasigt är ju prioriterat.)
Som jag har fattat det (men jag har hängt med dåligt i dagens felsökning), är det nya felet att det är korrupta segment som skickas ut.
För det gamla (men för mig och många lyssnare tidigare okända) felet med återanslutning vid fel tid, tantgissar jag att vi antingen inte specificerar vilken tidpunkt vi ska återansluta till och då får "från början", vilken alltså är "just nu minus exakt tre timmar". Eller att vi specificerar detta, men på ett sätt som Sonos-appen inte förstår.
Men det är vad jag gissar.
Ants Det känner jag igen - men tror att det då har varit från Tunein (och vet inte på rak arm om jag har sett det på just Sonos).
Kan det ha varit Tunein du lyssnade via när det blev så? Det är alltså inte ett försök att skyffla ifrån oss skulden. Jag vill bara få en korrekt bild av hur olika sorters avbrott yttrar sig. Tack! Avbrotten ligger helt utanför deras ansvar (och möjlighet att påverka). Där felsöker vi med vår CDN-leverantör.
Jag är till 99.9% säker på att det är SR det blir så på. Jag har P1-P4 via SR. Lite annat reklamfinansierat via TuneIn.
Det är irriterande när Dagens Eko blir helt tyst under en kort stund. Jag skulle inte bli störd av att ett reklaminslag om nya däck för 5-11 gången plötsligt blev tyst. Så därför är min uppfattning att det händer via SR.
Jag hade tillbakahopp i ljudet på SR P1 i början av september iaf fram till den 11 sept.
Då varSonos support inkopplat och hagcttor de kikade på loggar utan att dra ngn slutsats.
En förbättring
Vi (mina kolleger, själv skriver jag bara) har hittat en viktig skillnad mellan hur nya och gamla CDN-leverantören vill ha våra ljud och vi har gjort förändringar som vi trodde skulle lösa felet. Ljudströmmen via CDN är bättre nu. Men hjälpte det?
En av mina kolleger skrev: Här blir det ju lite knepigt att veta om vi kanske ändå har löst det nya felet (avbrotten i ljudströmmen), alltså det som gjort att så många av er kontaktar oss just nu, och min kollega bara hade otur och drabbades av det gamla Sonos-felet (vid vissa typer av avbrott återansluter Sonos vid fel tidpunkt).
En lösning med problem
Det Sonos-specifika felet ska vi också hantera. Men hur?
Ett sätt kan vara att byta ljudkälla till "vanlig streaming" som används av exempelvis Tunein. Det är en stabil och beprövad teknik. Men en stor skillnad mellan den tekniken och det nyare HLS, som är vad Sonos-tjänsten hittills använt, är att vanlig streaming skickas ut i en fast bitrate (kvalitet), medan HLS anpassar sig efter hur uppkopplingen är (variable bitrate).
De flesta av er tar emot våra HLS-ljudströmmar med vår högsta webbkvalitet 192 kbps. Om bandbredden tillfälligt går ned när familjens gamer spelar online eller när ett aggressivt antivirusprogram på ert företags nätverk bromsar våra ljud, sänks kvaliteten automatiskt, för att, så snart det finns möjlighet, gå upp igen. Om vi istället skickar ljudströmmen med 192 kbps utan denna möjlighet att sänkas automatiskt, kommer det att bli buffringsproblem och hack hos flera av er, i synnerhet ni som har liknande problem med Tunein idag.
Och då blir det ju en bättre lyssning om vi ger en något lägre kvalitet, som inte ger lika många avbrott ... Men skickar vi en ljudström som inte är bästa möjliga, så är ju inte det heller bra. Sonos-användare förväntar sig bra ljud och de flesta av er har ju inte det minsta problem att lyssna på 192 kbps.
Att bygga in möjligheten att manuellt sänka för den som behöver kan ju funka, men hur gör vi det begripligt?
Behålla HLS?
Så bättre vore kanske att hitta ett sätt att fortsätta använda HLS, se till att de avbrott vi kan påverka försvinner och att de avbrott som ligger utanför vår kontroll hanteras snyggare - om det går.
Vad händer just nu?
Kollegan bygger en del felsökningsverktyg för att kontrollera och logga trafiken som når Sonos. Sen kommer han att
- simulera gårdagens korrupta spellistor och se vad som händer mer i detalj
- logga trafiken och se om det är något konstigt med den i samband med dessa avbrott
Gunilla och Ants:Vi behöver nog klura lite för att förstå vad som kan ha gått fel och hur de avbrotten skiljer sig från avbrotten när ni kastas bakåt i tidströmmen. Det kan bero på att Sonos-appen hanterar olika typer av avbrott på olika sätt, eller på att det var problem med vår utgående ström - så att vi faktiskt sände ut tystnad.
Lyssnar ni alltid direkt på kanal, eller kan skillnaden bero på att ni då lyssnade på ett program i efterhand?
Tack, det är fullt förväntat. Jag var otydlig med att frågan om det kan ha varit efterhandslyssning mest riktade sig till Ants och Gunilla.
Tillbakahoppet tre timmar kan (rent tekniskt) endast ske vid direktlyssning. Det jag var nyfiken på är om de avbrott som Ants och Gunilla har haft, där det blivit helt tyst i en halv minut, fortsatt spela upp rätt program och sen åter blivit tyst, är en annan typ av avbrott som också kan drabba direktlyssningen eller om det avbrottet hör hemma i efterhandslyssningen.
Det skulle ju kunna finnas en skillnad i hur avbrotten och återanslutningen blir om det, som vi tror att det varit nu, kommer fram en "trasig ljudström" (korrupta filer) jämfört med hur det blir om delar av ljudströmmen inte kommer fram alls.
Mats:
Har du samma jobb som jag? 😉
Ni är ju många som skriver i tråden, och jag har många kolleger som lyssnar, så hade det varit problem lär ju någon ha märkt det.
Jag har lyssnat på P1, av och till hela dagen idag, via sonoshögtalare och direkt till/via Sverigeradioappen i Sonossystemet. Jag har inte märkt några avbrott eller hopp tillbaka på samma sätt som tidigare. m.a.o. fungerar det utmärkt för mig idag.
Även om det är trist att felet drabbar någon lyssnare överhuvudtaget, kan jag inte låta bli att uppskatta att felet syns hos en lyssnare med dina kunskaper!
(Om jag råkar skriva något som bör korrigeras, så att jag inte spär på missuppfattningar om hur tekniken funkar, så hojta till! Jag är i grunden arkeolog och har hamnat där jag är via bananskal.)
Einar:
Det är skönt att få en bekräftelse på att felet med avbrotten handlar om barnsjukdomar i vårt nya CDN.
Alla:
Vi hörs. Detta är inte över än, men vi arbetar för att det ska bli det! Tack och wow!
Jag vill inte hålla på att störa de kolleger som felsöker med att fråga hur det går ideligen, men det verkar som om vi har fått koll på varför avbrotten inträffat så frekvent, men är ännu oklart hur vi, Telia och Sonos bör hantera det.
Tills vidare har vi CDN:et avslaget för direktströmmar. Ni ska alltså inte få frekventa avbrott av den anledningen, men i och med att några av er hade sporadiska avbrott även innan dess, kan det uppstå fortsatta fel. Vid avbrott, eller möjligen vid en viss typ av avbrott, kommer Sonos fortfarande att ansluta vid fel tidpunkt.
Ni som har stött på felet även innan måndag den 28 september, kanske kan vara intresserade av denna tråd:
SR i Sonos hoppar 3 timmar bakåt i direktsändning - pågått även innan denna vecka
Trevlig helg!
CDN:et har varit avstängt för de direktströmmar Sonos-appen använder under hela veckan. Jag hoppas att ni inte har stött på några bakåthopp, trots att två lyssnare (som har haft "bakåthoppen" även innan vi bytte CDN) rapporterade in problem i onsdags.
Har någon av er haft liknande tidshopp i veckan, så berätta när och för vilken kanal - i den mån ni minns det!
På måndag morgon/förmiddag kommer vi att koppla på CDN:et igen, och har då gjort ett par förändringar med ljudströmmarna i allmänhet (det problem som fick felet att dyka upp hos er som aldrig stött på det förr) och hur vi hanterar just Sonos-enheter i synnerhet, vilket vi hoppas och tror att både "ni nypåstigna" och de lyssnare som har dragits med felet en tid (fast då någon gång i månaden), kommer att bli hjälpta av.
Hoppas och tror, alltså. Vi vill självfallet veta hur det går, så återkoppla gärna!
Problemet med att Sonos hanterar avbrott udda och hoppar tillbaka i tid, är inte löst i grunden. Det vi nu gör är att minska risken för att avbrott uppstår i den mån vi kan påverka det - vilket jag tyvärr inte tror kommer att räcka hela vägen.
Vi har kontaktat Sonos och gett dem en analys med tydliga beskrivningar på hur deras tjänst kan förbättras, men jag vet inte om vi nått fram till rätt personer där, så jag vet inte hur det har landat riktigt. Hade de köpt en konsult som gjorde den analysen, så hade det blivit rätt dyrt, men jag vet inte om de ser det på det viset när ett litet perifert radioföretag berättar att det finns en del förbättringspotential ...
På återhörande, alltså!
Trevlig helg
De verkar ha eskalerat det enl brev från dem.
Jag kan vidarebefordra örendenummer till SE (fast inte i en publik tråd). Hör av er om det vore ibtrssant.
Har även pekat ut denna tråd för dem.
Jag vill ju gärna att rätt del av Sonos får del av mina kollegers fynd, eftersom det är extremt konstruktiva och tydliga råd om förändringar som skulle göra det bättre för lyssnarna, inte bara för med vår app.
Om mina kolleger inte har fått bra respons i början av nästa vecka, så skriver jag till den adress du använt i forumet. Ibland gäller det ju att nå rätt person på ett företag.
Hör ni ljudet av en polett som föll ned?
Jag har tänkt att det kunnat bli tre timmars back, oavsett om ni lyssnade då eller inte. Och kanske är det så nu – men många som beskrivit felet ger en bild av att felet sker på helger. När de lyssnat hela morgonen utan problem, kastas de hux flux (efter tre timmar? undrar jag nu) tillbaka.
Det särfall som vi sett med nya cdn:et vet vi kan uppstå efter fem minuter, men jag funderar över om de andra, äldre, avbrotten kräver att appen varit igång ett tag.
Kollar upp – men nästa vecka.
Jag återkommer när jag har mer kött på benen om vad som sker!
Nu fattar jag att det inte är i min ände det är fel.
Jag har samma fel, det hoppar tillbaka ca 2 timmar.
Jag lyssnar via Sonos controller på min dator och i Sonos väljer jag Sveriges radio och direktlyssna.
Nu ska jag testa att lyssna via tunein.
Felet ligger inte i din uppkoppling.
För kännedom.
Ja, felet med att SR livestream ljudet i Sonoshögtalare har idag återvänt till mig med, efter att det fungerat OK i ett antal dagar. Jag återvänder till TuneIn igen.
Idag tisdag 13/10 kvartstår problemet med "Stream som hoppar tillbaka i Sonos". Med Vänlig Hälsning, Einar
Sonos OS: S2
Version: 12.1 (build 60381140)
Operatör: Bouygues. IP:176.176.205.201
Som många märkt var det där med att åter slå på CDN:et ingen succé. Felen återkom i hög utsträckning (men kanske i något lägre än förra omgången vi hade det uppe).
Vid niotiden igår, tisdag den 13 oktober, slog vi åter av det och hos oss upphörde felet därmed igen.
Spåret med att "det kanske krävts över tre timmars lyssning för att trigga felet" gäller åtminstone inte för det fel (kopplat till nytt CDN) som vi nu sett i så stor omfattning. Jag utesluter inte att det kan spela in för de mindre frekventa avbrott som några av er stött på innan dess och som vi har försökt att samla lite felsökning kring här:
SR i Sonos hoppar 3 timmar bakåt i direktsändning - pågått även innan slutet av september
Klas: Du har snart mejl!
Övriga:
Om det är fler av er som har ett ärende om detta hos Sonos som det är okej att vi tar del av, så hojta till, så skriver jag till er på den adress ni angett i forumet.
14/10
Om inte annat kan jag försäkra dig om att vi är i högsta grad medvetna om felet och arbetar för att lösa det!
Alla:
Nu har vi åter slagit på vårt CDN, men gjort en special-lösning för just Sonos-appen, så att ni får ljudströmmarna utan att de hämtas via detta CDN.
Förändringen genomförs nu, strax innan klockan 14, torsdag den 15 oktober. Märker ni någon försämring, så hör av er och berätta vad ni har för Sonos-modell. När vi sållar ut vilka anrop som kommer från Sonos, kan vi missa något, och det vill vi ju snabbt fånga upp och lösa.
Sonos Amp med S2
På jobbet, S2 med Sonos Play:1:or
Mats
Jag skulle vilja veta om en omstart av Sonos påverkar detta. Det kanske ligger någon cachead information som gör att din enhet fortsätter att gå mot CDN:et?
Mytuner eller Tunein ska annars inte kunna ge detta fel, så om en omstart inte hjälper, rekommenderar jag dig att lyssna på oss den vägen.
Fredrik:
Mytuner bör (som sagt) inte kunna ge det felet, så det är nog vår egen tjänst du använder. Har ni möjlighet att starta om Sonosen, så testa det!
(Men här känner jag att jag inte vet vad jag frågar om. Är det Sonos-appen eller de fysiska burkarna något skulle kunna fastna i? Starta om det ni kan, helt enkelt!)
Fredriks fel kom efter detta, så ditt fel bör vår justering av filtret inte ha påverkat.
Jag har haft daglig P1 lyssning i ett par dagar nu, utan problem. Speciallösningen för Sonos lyssnare verkar fungera.
Med Vänlig Hälsning, Einar
Sonos OS: S2
Version: 12.1 (build 60381140)
Maskinvaruversion: 1.20.3.3-2.0
IPnr: 176.176.205.201
Operatör: Bouygues
Jag ser till att de kolleger som sytt till denna lösning får eta att det verkar funka för många (har sett andra liknande rapporter).
Fredrik och Mats, hur har det gått för er?
jag kan väl också drista mig till att säga att det verkar vara bättre nu.Gick över till TuneIn, men har nu haft SR som källa i 3-4 dagar. Utan återhopp. Lyssnar mest på P1 och P4 (Väst).
Sonos S2 , bild 12.1.1
ISP: Bahnhof (via fiber)
Om du hörde 7-nyheter klockan 11, kan det endast ha varit vår tjänst (MyTuner och TuneIn använder ljudströmmar där det inte kan backa på det viset).
Antingen slinker er modell igenom vårt filter, eller också finns det något cacheat som ställer till det. Gissar jag - men jag bollar frågan vidare till mina kolleger.
Vet du vad det är för modell?
Ants:
Lyckan står den djärve bi! Skönt att det tuffar på.
Play:1
Sonos OS: S2
Version 12.1 (Build 60381140)
Maskinvaruversion: 1.8.3.7-2.0
Serie-ID: A101
Både Trådad och Sonos-net används.
Borde varit runt 10 som 7-nyheterna kom, för tyckte dom pratade om en trafiklycka som hänt vid klockan 6 när jag kom vid 9. Tänkte inte mer på det då...
(och nog inte heller förra veckan.)
Sonos OS: S2
Version: 12.1 (build 60381140)
Maskinvaruversion: 1.20.3.3-2.0
Operatör: Stockholms stadsnät
jag har samma Sonos som tidigare. Och lyssnade via SR .
Vi vill väldigt gärna få en tydlig bild av de fel som kvarstår hos ett par av er. Det team som utvecklat Sonos-tjänsten har därför skapat ett formulär, som vi är väldigt tacksamma om ni tar er tid att fylla i:
Enkät för att kartlägga problem med Sveriges Radios tjänst på Sonos
Även ni som inte har några större problem längre får gärna fylla i det. Eftersom all uppspelning hos er sker "bortanför vår kontroll", kan en enkät av den här typen förhoppningsvis ge oss att få en tydligare bild av era behov och tekniska förutsättningar, så att vi kan göra klokare prioriteringar framöver.
Tack på förhand för hjälpen och trevlig helg!
För kännedom. Jag fyllde i enkäten häromdagen. Hade då inte upplevt några problem på flera veckor i mina Sonos högtalare.
MEN idag eftermiddag(24/11 2020) , så fick jag ett flertal avbrott, 5 -20 sekunders tystnad, och sedan fortsätter programmet (P1 mellan 17:00 - 17:30), men har missat innehållet under tystnaden. Trodde först att det var problem med mitt internet. Men jag kunde lyssna via mobiltelefonen via samma WIFI förbindelse.
Tips, leta efter 3 timmars hopp i programkoden. Så frekvent och så stabilt. Så det måste finnas en funktion som möjliggör en tre timmars hopp i streamingen, ingen slump.
mvh Urban
Har dock inte upplevt det på länge (vilket man inte kunde ange i enkäten).
Har P1 på ganska ofta och har inte haft tillbaka på över en månad.
Nu ikväll upplevde jag 2 tillbakahopp, på 3 timmar.Har inte haft det på länge. Tröttnade lite, då jag ville lyssna på programmet, så jag skiftade över till "TuneIn SR P1", som verkar fungera.
Jag felsöker ett par andra problem (helt andra plattformar, men samma ljudströmmar) som verkar slå lite olika mot olika kanaler, där avbrott sker relativt ofta på P1, men aldrig drabbar P2.
Kan ni som fortfarande har problem med vår Sonos-tjänst berätta vilken eller vilka kanaler ni får avbrott på. Det har i och för sig mång av er redan skrivit, men bilden blir nog tydligare om ni repeterar.
Urban: Du har helt rätt, det är ingen slump. Det beror på att våra ljudströmmar medger möjlighet att backa i tre timmar (exempelvis på vår sajt och mobil-apparna). Även om den funktionen inte är införd i vår Sonostjänst, blir det till "ljudströmmens start", alltså "nu minus tre timmar", Sonos spelare återansluter vid ett avbrott.
Jag har skrivit lite mer om det i tråden, exempelvis här, den 29 september. Bra att du tog upp det, för det finns säkert fler lyssnare som undrat över vad det fenomenet beror på!
Hej igen!
Enstaka lyssnare har fått tillbakahopp i ljudströmmen sedan vi införde ett filter i den 15 oktober. Jag har endast sett detta fel på Ikea Symfonisk samt i system med flera Sonos-enheter där Ikea Symfonisk ingår.
Troligen behöver vi bara förbättra filtreringen så att Symfonisk får samma "särbehandling" som vanliga Sonos-manicker. Tills vi fått till det (eller om det mot förmodan inte går eller inte hjälper), så finns det en lösning, en "beta-version" där våra kanaler strömmas meden äldre teknik (samma som Tunein använder).
Ni behöver inte gå med i något beta-program eller så. Betan ska finnas automatiskt inlagd i vår Sonos-tjänst:
Om någon har problem av detta slag, utan att Ikea Symfonisk är inblandad, vill vi självfallet veta det, så att vi inte missar att åtgärda felen!
Trevlig fortsatt lyssning!
Jag fick detta felet senaste veckan. Har ni gjort någon ny förändring? Kommer det att lösas eller ska man använda beta tjänsten.
Hur gick det, Christian? Var det tillfälligt, eller är det fortfarande problem?
För de lyssnare som får felet, vilket det framför allt verkar vara lyssnare med Ikeas Symfonisk, så är beta-versionen av direktströmmarna, eller andra streamingtjänster än vår egen (Mytuner, Tunein), fortfarande vårt bästa tips.
För kännedom.
Efter ganska lång tid utan problem, upplevde jag idag 2021-05-20 12:30 , att P1 ljudet hoppade tillbaka 2 ggr, så jag blev tvungen att användeTuneIn istället.
Med Vänlig Hälsning, Einar
IKEA/Sonos SYMFONISK
Sonos OS: S2
Version: 13.1 (build 63288230)
Maskinvaruversion: 1.20.3.3-2.0
Serie-ID: A100
Hej igen!
Har det varit enstaka fel, eller har det fortsatt att strula efter era felrapporter?
Jag påminner om att det, om felet uppstår, även går att använda kanallänkarna under Beta i vår egen Sonos-tjänst. Där får ni samma typ av länkar, rent tekniskt, som i TuneIn och MyTuner.
Vi har två olika problem med hoppande program när man lyssnar direkt på P1 och andra kanaler.
Avbrott där ljudströmmen backar i tid
Det ena är sporadiska avbrott, där ljudströmmen har backat tre timmar när den ansluter igen. Återanslutningen sker ofta så snabbt att man knappt märkt att det varit ett avbrott.
Detta fel har upphört för de allra flesta, men kvarstår i synnerhet för lyssnare med Ikeas Sonos-högtalare Symfonisk. Lösningen för er är att istället använda de alternativa ljudströmmar som finns under "Beta". Ni hör precis samma innehåll, alla våra kanaler finns där, men tekniken vi skickar ut dem med är en annan.
Frekventa avbrott på äldre Sonos-enheter
Ett annat fel är frekventa avbrott där ljudet blir helt sönderhackat, som drabbar en ett fåtal gamla modeller, i synnerhet Sonos Play 5: gen. 1:
Äldre Sonos: Sveriges Radios tjänst i Sonos-appen hackar
Även det felet slipper man genom att använda beta-strömmarna.
Varför inte gå över helt till "beta-strömmarna"?
En möjlig lösning skulle kunna vara att vi gör om appen så att alla får den teknik vi nu använder för beta-strömmarna, eftersom den tekniken fungerar bra på alla enheter.
De kolleger som utvecklat vår Sonos-tjänst har dock tidigare berättat att det finns fördelar med den teknik vi har idag jämfört med den teknik vi använder för beta-strömmarna, men eftersom jag har glömt vilka dessa fördelar var, så ber jag dem förklara det på nytt.
Tråkigt att det är så här, men du borde slippa problemen med beta-strömmen.
Jag skrev tidigare: Det viktigaste skälet till att vi har prioriterat "HLS-strömmarna" (som ger er problem) och inte den äldre varianten med "Icecast-strömmar" (beta-varianten), är att Sonos själva rekommenderar HLS framför Icecast, och vi naturligtvis försöker följa dessa rekommendationer.
För kännedom
Problemet med hopp bakåt i tid, i ljudströmmarna har återkommit. Har inte upplevt det på över ett å
Men bara idag har jag upplevt det 3 ggr i SR P1 , medan det funkar OK i Tune-in strömmen
Med Vänlig Hälsning, Einar
IKEA/Sonos SYMFONISK
Sonos OS: S2
Version: 13.20.1
Maskinvaruversion: 1.20.3.3-2.0
Serie-ID: A100
Problemet uppstår när det blir kortare avbrott i uppkopplingen (nätverks-hicka, som en kollega till mig kallade det) och våra kanaler i Sonos-tjänsten automatiskt återansluts - men vid fel tidpunkt. Beta-delen i vår egen tjänst (och andra tjänster som Tunein) drabbas troligen också av denna "hicka", men eftersom de återansluter vid rätt tidpunkt, märks det knappt.
Att du inte har stött på felet under lång tid, beror troligen på att du har haft stabil uppkoppling, som av något skäl inte varit lika stabil den senaste tiden.
Tack för snabbt svar. Jag vill påstå att jag har en stabil nätverksuppkoppling. Som gammal nätverkstekniker (med bl.a 5 år inom SR ;-) ), har jag kontinuerlig övervakning av min nätverksuppkoppling, och det ser OK ut. Inga avbrott eller störningar i tjänsten. Jag envisas med att påstå att felet inte är i min internetkoppling då jag inte får problem när jag lyssnar på andra kanaler. Har upplevt problemet idag också med hopp 3 timmar tillbaka i tablån. Jag vill bara upplysa er om det. Det är inge större problem för mig att skifta till Tune-in När jag lyssnar på SR.
Med Vänlig Hälsning, Einar
Har du fortfarande problem med bakåthopp (det vill säga avbrott) när du lyssnar i vår Sonos-tjänst? Vi har endast fått in en liknande felbeskrivning den senaste tiden, från Andreas här, som pendlar mellan Tyskland och Nederländerna.
Att det är liknande problem samtidigt i tre nätverk nere på kontinenten, kan vara en ren slump, men det skulle kunna finnas någon gemensam falskhals som du, med gedigen kunskap om nätverk, bör ha bättre förutsättningar än jag att förstå. (Jag funderar över om du och Andreas kan kopplas mot samma CDN, men CDN-problem borde märkas av på andra vis och direktströmmarna tror jag inte passerar något CDN).
Jag hade nog några ”hopp” till efter förra inlägget.
Jag tröttnade, så jag har skiftat till er ”/beta/direkt/ våra kanaler direkt i AAC192”. Där har det fungerat felfritt sedan dess. Det är något längre fördröjning där(AAC192) jämfört med SR mobilapp m.fl. , så jag har fått vänja mig vid tidsangivelserna. :-)
Med Vänlig Hälsning, Einar
(Men, man kan aldrig så noga veta. Jag minns en för ca 10 år sedan, så hade jag problem att lyssna på SR stream. Jag felsökte, och det visade sig att min dåvarande operatör Bahnhof hade routing problem, som desperat rättade till. M.a.o. man kan inte alltid veta vilken väg internet tar en.)
Med Vänlig Hälsning, Einar
Kolla gärna in (och lyssna på!) den allra senaste tekniken! Vår Sonos-tjänst är den första publika plattformen där vi börjat smyga ut ljudströmmar från vår nya streaming-plattform. Det finns stora fördelar med denna nya plattform, men det som jag tror att lyssnarna främst kommer att uppskatta är "metadata i ljudströmmen", som gör att du numera får information om vad det är för program och (i de kanaler det är relevant) vilken musik som spelas!
Än så länge är det bara tre kanaler som använder denna nya teknik i Beta-delen av tjänsten:
- P3
- P4 Plus
- Knattekanalen
Testa gärna hur du tycker att det fungerar!