P1 Morgon: Upphör med ständiga "spoilers" om nyheterna -- annars väljer vi bort Ekot

Hej!
P1 Morgon har sedan ett par år börjat göra "spoilers" på morgonens nyheter:

1) Genom att flika in ständiga kommentarer om morgonens nyheter, alltså vid sidan av Ekots ordinarie sändningar varje hel- och halvtimme.

2) Genom att be Ekots nyhetsuppläsare 30 sekunder före nyhetssändningen att kort säga vilka huvudrubrikerna är.

Effekten (på mig) är: Jag stänger av radion när nyheterna ska sändas och väljer internet istället. Orsken är att jag ju redan vet vilka nyheterna är. P1 Morgons inflikningar blir därmed rena "spoilers" av nyheterna och urholkar nyhetsvärdet av Ekots ordinarie sändningar.

Jag försöker stänga av P1 Morgon, eller sänka volymen, halvminuten före Morgonekot för att behålla tjusningen av att höra Ekots nyheter med all den kraft som Ekot har när den läser upp sina nyheter. Men så kan man ju inte hålla på, så därför mejlar jag nu istället.

Förslag: P1 Morgon bör upphöra med sina ständiga "spoilers" av morgonens sändningar, dels mellan sina inslag och under halvminuten före Ekots ordinarie sändning. Annars riskerar man helt urholka Morgonekots nyhetsvärde och lyysnarna väljer internet istället.

Kommentarer

  • Hej Daniel!
    Jag har bett P1-morgon svara dig här på forumet.