Övergång Wi-FI > 4G

Hej, har ett problem med att appen inte klarar övergången från Wi-FI till 4G, när buffert tagit slut från dataöverföringen via WI-FI så låter det bara ”dunk dunk”. Appen behöver omstartas och detta kan upprepas flera ggr/dag mycket irriterande.
Telefon: samsung S8.

Kommentarer

  • Hej Lennart!

    Ser du en sån här plus-symbol på skärmen?

    I så fall har du en datasparande funktion påslagen, och det skulle kunna vara den som gör att vår app "dödas" när du går över till mobilnätet. Du kan slå av eller på det via Inställningar > Dataanvändning > Databesparing.

    Om du väljer att ha det påslaget, så se till att vår app är undantagen (vilket jag tror att du kan göra på samma ställe)

    Om det inte var orsaken till ditt problem, så skicka gärna en skärmbild på hur skärmen ser ut när det bryts!

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Jag har slagit av dataspar men detta hjälpte inte. Appen slutar funka och går ej att påverka, händer när: wifi > 4g och ibland när wifi används men mera sällan vid 4g.

  • Så bra det är med bilder!

    Du har en batterisparande funktion aktiverad, som även den skulle kunna ställa till problem. Gå in under inställningar, batteri och slå av detta (eller se till att vår app undantas).

    Fungerar det bättre sedan?
    Annika Webbmaster
  • Nej nu har jag försökt med allt och appen fungerar lika uselt dvs den kraschar och måste startas om hela tiden. Det är den klart sämsta appen jag har. Ett minikrav på appen borde vara att om den kraschar vilket i sig inte bör inträffa är att omstart sker i appen inte att jag skall behöva stänga ner och starta om!
  • Jag förstår att du är frustrerad.

    Mitt senaste förslag var att se till att vår app inte påverkas av batterispar-läge (för då "dödas appen av telefonen"). Jag har senare förstått att det verkligen inte är så enkelt att hitta rätt inställningar för detta i Samsung S8. Det finns nämligen två ställen du kan behöva ändra på!

    Batterioptimering av
    Se om detta fungerar hos dig:
    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhåll
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändn.
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill av-optimera
    8. Leta upp Sveriges Radio Play och se till att appen inte är optimerad
    9. Starta om telefonen
    Appenergiövervakning av
    Om denna beskrivning inte går att följa, så berätta var "min karta skiljer sig från din verklighet", så att jag kan förbättra kartan!
    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhåll
    3. Batteriet nere till vänster
    4. Appenergiövervakning ska du antingen slå av helt, eller göra ett undantag vår app
    Hör av dig och berätta om detta går att följa, för det låter verkligen som om det är operativsystemet som "dödar appen", och då har inte appen möjlighet att starta om.
    Annika Webbmaster
  • Jag ger upp jag har försökt med allt. Jag har genomfört alla förslag som du delgett inget har någon som helst effekt. Jag har dessutom mätt mottagning med både wifi och 4G när problemen uppstått och har haft utmärkta värden. Problemet är att appen kraschar så fort mottagningen växlar mellan wifi <> 4G. Jag lyssnar väldigt mycket på P1 för att jag vill kunna göra annat samtidigt som jag är rörlig. Det finns andra appar som går att använda för lyssning och som aldrig kraschar men då har jag inte tillgång till ert arkiv. Kan ni inte ta och dela med er av ert arkiv till utomstående som kan levererar en app som klar att växla mellan wifi och 4G?

  • Hej Lennart!

    Om du vill ta del av allt vårt innehåll i en annan app, rekommenderar jag att du testar denna:
    Lyssna - på Sveriges Radio

    Den är byggd av utomstående med hjälp av vårt öppna API, en tjänst där vi gör just det du ber oss, dela med oss av vårt arkiv till utomstående! Här kan du läsa om det:
    Öppet API

    Ett annat alternativ är att lyssna från vår hemsida med telefonens webbläsare och ett tredje är att testa Tunein. De har inte allt vårt innehåll, men väldigt mycket!

    Hoppas att någon av dessa metoder fungerar för ditt behov!
    Annika Webbmaster
  • Hej, jag har nu testat ditt förslag på app under några dagar och förutom några buggar som inte är så irriterande ( sökningen fungerar inte ) så funkar denna utan att krascha under övergången från wifi till 4G. :-)