Otillgänglighet för synskadade/användare med skärmläsare (Berwaldhallens webb)

Hej!

Berwaldhallens sida och mediaspelare är ett ganska allvarligt problem tillgänglighetsmässigt jämfört med SR:s webb och eminenta app. Vi var många som tex försökte få igång Luciakonserten klockan 07.00 den 13/12,men i frustration och förtvivlan fick överge det och istället väljaSVT Playoch lyssna på syntolkad Luciamorgon där. Ett nederlag för Public service och ett media som i sitt DNA  har lyssnandet som sin kärna. Hurkan man ens komma på idén att inte ljudet är aktivierat som default i en mediaspelare somprimärt ska förmedla ljuv musik? Det är ett smärre inferno att med hjälp av talsyntes få ordning på uppspelningen, särskilt då för de med låg teknikkunskap och tålamod. Hur Berwaldhallens sida kan avvika så mycket från SR:s webb och app när de tillhör samma "familj" är en gåta. All god kompetens för tillgänglighet och förståelse finns ju i koncernen. Så jag vill bara vänligt uppmuntra er att hjälpas åt att göra så att Berwaldhallen blir mer lättåtkomlig för kulturell konsumtion för alla användare som behöver en skärmläsare för att få igång de digitalasändningarna där:-). Vänliga hälsningar Boris Samuelsson

Kommentarer

  • Hej Boris

    Jag tar kontakt med Berwaldhallens webbmaster. Eftersom jag inte arbetar med deras sidor, vet jag inte hur de de arbetar med tillgänglighet och kan därför inte bedöma om problemet främst gäller just ljudspelaren, eller om det är svårt att navigera med talsyntes även vid och andra delar av deras webbplats.

    Här ligger konserten i två veckor till, och även om det är en konsert vi helst vill höra på Lucia, är den vacker även nu!
    https://www.berwaldhallen.se/play/luciamorgon-med-radiokoren/

    Jag försökte tabba mig runt på sidan jag länkar till ovan för se hur du gör för att få själva ljudmediaspelaren och dess kontroller i fokus, men lyckades inte. När jag satte spelaren i fokus genom att manuellt klicka i den, gick den bra att navigera i och knapparna hade tydliga etiketter. Det är alltså en video och i grundläget är ljudet avslaget, men efter knappen spela eller pausera kommer en knapp för ljud på eller ljud av och svarar som de ska på mellanslag. Jag vet inte om det är till någon hjälp, ifall problemet är att du inte ens når spelaren.

    Att Berwaldhallens sida avviker från SR:s webb, beror på att deras behov inte blev tillgodosedda medan de låg under sverigesradio.se. På sverigesradio.se har vi ljudet i fokus och strukturen bygger på kanaler, programserier och avsnitt. Berwaldhallen har inte samma uppdrag. De behöver konsertkalendrar, verktyg för biljettbokning och andra funktioner. De och vi bedömde att det skulle bli bättre och tydligare ifall de fick större frihet att anpassa hemsidan helt efter egna behov, och jag tror att det i stort är klokt och att de problem du ringat in går att lösa nu när kollegerna på Berwald förstått dem!

    Tack för att du tog dig tid att rapportera in problemet. Jag hoppas och tror att det hjälper oss inom public service att bli bättre.
    Annika Webbmaster