Öppna och fria format gynnar demokratin

SR skall leverera det som huvudmännen, d.v.s. folket som betalar, vill ha, samt skall hålla sig till de öppet kända ramar som har satts upp, där olika åsikter får komma till tals och där kritiska sakfrågor som har potential att avslöja osanning alltid måste ställas!

Filer som produceras med skattemedel skall GIVETVIS finnas nedladdningsbara på öppet fritt format, ex. ogg eller ogv, dessutom i olika komprimerat format, precis så som är lagligt möjligt. Ingen som är med och betalar SR:s löner skall heller luras in i Javaskript-fällan!

https://www.gnu.org/philosophy/javascript-trap.html

Det är f.ö. inte enbart olagligt enligt brottsbalken med trolöshet mot huvudman. Det är omoraliskt och klandervärt.

Kommentarer

  • Hej Martin!

    Hoppas att du tycker att det är vettigt att flytta ut din fråga till ett eget inlägg, snarare än att ha kvar det i en fråga som mer rör ljudets kvalitet. (Frågorna är delvis relaterade, men mitt intryck är att många som brinner för "bästa möjliga ljud" inte är lika intresserade av om ett format är fritt eller inte - och vice versa.)

    Ogg vorbis
    När det gäller ogg vorbis, så har vi tidigare erbjudit det formatet. Det var många som efterlyste det - och extremt få som sedan lyssnade den vägen. Vid ett teknikskifte valde vi att ta bort det stödet.

    Eller, det är en extremt kort och onyanserad beskrivning av hur det gick till. En mer nyanserad beskrivning finner du här:
    Värdet av att använda Ogg

    Ogg för tre kanaler
    I den tråden deltar Mikael Frykholm. Han har lagt ut tre av våra ljudströmmar, P1, P2 och P3, i ogg. Använd dem gärna!
    https://radio.tranquillity.se/

    Opus
    Av olika skäl har jag svårt att tro att vi själva kommer att erbjuda Ogg vorbis igen. Mer intressant är i så fall Opus. Hellre än att föra ett par olika diskussioner i skilda hörnor av forumet, kanske vi ska stänga åtminstone den här tråden och flytta hit, där det finns fler som intresserar sig för frågan?
    Använd gärna Opus (ljudformat med många fördelar)!

    The JavaScript Trap
    Vår hemsida är full av Javascript, men hemsidan är bara ett sätt att ta del av vårt innehåll. Poddar och kanaler finns tillgängligt utan Javascript. Om du behöver hjälp med hur du lyssnar i exempelvis VLC, så får du hojta till!

    Vad vill vår huvudman?
    Då och då hör lyssnare av sig med synpunkter som rör exempelvis fria format, möjligheten att kommunicera med redaktioner utanför låsta plattformar, vilken information om våra besökare som når Apple, Google med flera, önskemål om öppen källkod och bruket av Javascript. Men ni är få, och dialogen om dessa frågor blir lite fragmenterad och sker stötvis. (Jag ägnar så att säga mer tid åt att hjälpa lyssnare med hur de delar information med Google, än hur de undviker att göra det ...)

    Om vi ska följa vad huvudmännen efterfrågar, så är intresset för fria format rätt litet. Vad det i sin tur beror på, kan vi säkert behöva fördjupa oss i.

    Tack och lov är däremot intresset för kritiska sakfrågor och att utmana etablerade sanningar stort, både hos den del av våra ägare som tycker att vi inte hanterar det rätt och hos dem som tycker att vi gör ett bra jobb. Och vad vi sänder tycker till och med jag - webbmaster med tekniken som arbetsuppgift - är ännu viktigare än med vilka tekniker detta går att ta del av.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Tack för tipset om webbsidan och Opus-formatet. FSF.org körde senast med ett öppet fritt Google format på LibrePlanet, nämligen WebM. Opus verkar fungera på VLC och Firefox. Den informationen ÄR god service och borde ligga på varje programsida (tills vidare) så att folk kan ladda ned filerna, men varför inte anställa en programmerare som programmerar en automatisk uppläggning av öppna fria filer som ligger exakt där de här hemma, d.v.s. på SR?

    Med tanke på vad nämnda storföretag håller på med, mot oss och våra demokratier i världen, så blir jag något förvånad över din kommentar. Storföretagen är i min mening ofta ondskefulla och det är fler än jag som anser det. Ondskefullheten är dessutom förklarlig. Företag vill skapa monopol och tjäna pengar.

    Det finns dessutom en mycket bra anledning att det öppna fria WordPress och det välanvända öppna fria forumet phpBB är så populära som de faktiskt är, även om de flesta saknar kompetens på området. Den som provar dem förstår att de är otroligt bra för både webbmasters och för användarna.

    Fördelen för webbmasters är givetvis enorm. Med helt öppen fri programvara och hårdvara köper de inte grisen i säcken och besökarna behöver inte hamna i Javascript-fällan eller bli utsatta för ondska. Svagheter kan korrigeras och alla drar nytta av detta tillsammans. Ingen behöver heller genomlida eller betala för ständiga uppdateringar som inte tillför någonting, förutom förvirring eller ständiga dyra nyköp. Stor fördel för både ekonomi och miljö, om nu den skulle vara viktig för SR? Fler har insett fördelarna: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_adopters

    Vad folket verkligen vill har varken du eller jag någon aning om. Hur många som klagar säger heller inget om det verkliga missnöjet. Dessutom är det ett ogiltigt "ad populum"-argumentationsfel. Tusen flugor har förmodligen inte rätt bara för att de råkar vara flest. Koskit smakar förmodligen inte jordgubbstårta.

    Är folket ens informerade om skillnaden mellan öppen fri programvara och proprietär programvara? Har SR tagit upp frågan? I min mening är det en yttrandefrihetsfråga och en demokratifråga. Vet du ens vad folket vill ha efter de har blivit informerade om skillnaden? Eller anpassar de sig bara efter vad de blivit påtvingade och lurade till? Vad skulle de välja om de var informerade och hade råd att köpa en öppen fri teknologi, samt att storföretag och banker inte mobbade deras val? Informerar SR om detta? Jag ställer gärna upp i en intervju.

    Att vissa inte använder öppna fria format kan ex. bero på att Windows eller Google blockerar det. Detta upptäckte jag på en Windowsdator på en kommun en gång. Jag kunde inte spela upp mina ogg-filer på den, men mp3 gick bra.

    Det är inget fel att köra Javaskript. Det är användbart, men den bör i så fall vara trivial, d.v.s. klara sig genom skyddsprogramvaran Libre JS. Man skall dessutom gärna kunna köra sidan helt utan Javaskript också givetvis, eftersom Libre JS innebär att den säkerhetsmedvetne användaren annars är tvingad att gå igenom alla skripts för att kunna använda sidan. Själv kör jag NoScript.

    Människor med intelligens kan ha gett upp dialogen om dessa frågor. Varför? De har försökt att få folk att förstå, men alla kan inte förstå, på samma vis som alla inte kan bli lika duktiga i schack. Vi som förstår har därför ett stort ansvar gentemot dem.

    Att hjälpa lyssnare att dela information med Google, utan att varna dem för att göra det, är i min mening inte enbart omoraliskt, men ett hot mot demokratin. Låt mig likna det vid att ge självmordstips till självmordsbenägna! Hjälpsamt, men omoraliskt. man skall givetvis försöka hjälpa dem att tänka positivt och konstruktivt och rätt!

    Att utmana "etablerade sanningar" låter för mig som en orwellsk skönmålning, eftersom jag ständigt har fullt upp med att avslöja etablerade osanningar.

    Vad SR sänder är viktigt. Att det är evident sant är viktigt, d.v.s. är fritt från välkända evidenta osanningar, eller åtminstone att osanningarna kan dementeras. Folkets SR bör rimligen skilja sig på den punkten jämfört med andra agenda-medier som ägs av privata intressen.

    Hur SR sänder är viktigt ur ett totalförsvarsperspektiv. Om fienden producerar all hårdvara och mjukvara så är det givetvis mycket farligt. Inlåst på ett javaskript-skadat forum där visningen styrs av av okända algoritmer finns inga gränser på den makt som kan utövas. Det är bl.a. därför många använder det öppna fria Linux. Det är inte enbart en ekonomisk fråga. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_adopters