OPML: alla podcastsflöden på ett ställe

Hej! Jag är flitig podcast-lyssnare och känner att det skulle vara smidigt och man kunde få tillgång till samtliga pod-flöden i form av en OPML-fil, ett exempel http://www.bbc.co.uk/podcasts.opml .. där BBC listar samtliga kanaler och programs podflöden på ett ställe. Istället för att enkelt välja pod/program måste man surfa runt och samla länkar för hand, klippa och klistra ... OPML pretty please?

Om ni även berikade era RSS/Podcast-flöden med GooglePlay-taggning skulle dessa även snabbt kunna användas på GooglePlay när de släpper Podcast för den svenska marknaden. Info på https://developers.google.com/search/docs/data-types/podcast
Ni har ju redan gjort detta för iTunes, så varför inte för GooglePlay 😀
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hm...

    Ett fall framåt kanske är denna sida, där du i alla fall finner alla poddar samlade (och kan kategorisera efter kanal eller innehåll)?
    Alla våra poddar

    Men, ja, eftersom RSS-länken inte sammanfaller med någon del av den URL du kan se till de olika programmen, måste du gå in på varje enskild program-sida för att leta upp rätt länk.

    Ett alternativ är att använda vårt API för att sålla fram poddar:
    Sveriges Radios öppna API

    Jag är ingen fena på att använda API:t, men tror att denna länk ger dig alla poddade programserier:
    http://api.sr.se/api/v2/programs?filter=program.haspod&filterValue=true

    Dock uppdelat på flera sidor (tio poster per sida), så för nästa sida får du skriva:
    http://api.sr.se/api/v2/programs?filter=program.haspod&filterValue=true&page=2

    Totalt blir det i skrivande stund 547 poster fördelade på 55 sidor. Du kan laborera med de olika variabler vi listar under API-dokumentationen för att få det mer hanterligt och relevant för dina behov.

    Google Play-taggning:
    Här är jag osäker på hur det ligger till. Jag tror att det har funkat tidigare att få upp avsnittslista i alla möjliga Google-appar, men att vi därefter har gjort en olika jobb med våra adresser (kring http och https samt mer "talbara URL:er"), och att Google-tjänsterna därefter inte listar programmen korrekt längre. Samt att det ligger med på vår att-göra-lista.

    Men eftersom "jag tror" är ett rätt vagt svar och jag vill vara tydlig, så stämmer jag av med kolleger som vet!
    Annika Webbmaster
  • Det var inte Google Play-taggning vi hade haft. Jag blandade ihop med något annat som rörde Googles hantering av våra program.

    Utvecklarna hälsar och tackar för tipset!
    Intressant! Vi borde kolla/utvärdera det lite närmare.
    Annika Webbmaster
  • Jag framförde självfallet även önskemålet om OPML och hostade till något om att detta önskemål varit på tapeten av och till under tio år. Sedan blev jag osäker på ifall det verkligen var tio år sedan vi först kikade på  just OPML - och hittade denna intressanta tråd från mars 2008.

    Förutom OPML (där vi ju uppenbarligen ännu inte har uppfyllt önskemålet), nämns ljudformat för direktlyssning (utbytt) och behov av metadata inbakat i ljudströmmen (infört, men tyvärr nyligen bortplockat då tjänsten som hanterade detta inte överlevde ett teknikskifte).

    Jag kom även att tänka på detta gör-det-själv-tips:
    OPML-länkar för bland annat Reciva

    Där tipsar vi om hur man själv kan skapa en OPML-lista, men det är väl närmast för att slippa en massa pyssel du önskar dig en sådan?
    Annika Webbmaster
  • Tack för tipset om API't .. Jag skrapade snabb ihop en lista och byggde en OPML -- finns att avnjuta på http://b19.se/data/sr-pod.opml .. cirka 545 podflöden listade.

    Fast jag skulle ju gärna se att ni (SR) genererade en OPML istf att jag skrapar fram den. 😀

    Om ni önskar använda min OPML, länka gärna.

    Python-scriptet kanske landar på Github.
  • Åh, vad jag gillar detta!

    Vi vill förstås gärna hjälpa andra lyssnare att få nytta av det jobb du lagt ned! Tipsa mig gärna om de plattformar du känner till där OPML-listor underlättar extra mycket. Många lyssnare häntar våra poddar genom olika manuellt uppdaterade databaser (som Tunein), och dessa är inget vi själva kan underhålla på det vis jag önskar. Att istället använda OPML som går mot vårt API är mycket smartare!

    På min att-göra-lista finns att lyfta fram de "indie-utvecklade" tjänster som bygger på vårt API på ett bättre vis. Många av dessa har skapats på liknande sätt som din OPML-lista, där lyssnare löser ett behov som vi själva inte löst.
    Annika Webbmaster
  • Hjälp mig att förstå hur det fungerar!

    Är din OPML-lista skapad efter den data som API:t innehöll igår, så den uppdateras inte automatiskt när vi lanserar nya poddserier?

    Det är långt mycket bättre än de manuellt uppdaterade databaserna, men skulle ändå kräva att ny data behöver skrapas hem då och då. (Idealt förstås bara de poster som tillommit eller förändrats, men att uppdatera hela listan antingen med visst intervall, eller när du vet med dig att en ny podd som intresserar dig har lanserats är ju ett alternativ.)
    Annika Webbmaster
  • OPML används i "podcatchers", verktyg för att prenumerera på pod-flöden .. om det är på PC eller mobila enheter spelar ingen större roll, OPML används på alla typer av enheter för att beskriva en samling podcast flöden. Jag använder mig av BeyondPod på Android.

    Den OPML jag skapade igår utgick helt och hållet från data i API't -- det blir ett fulhack som nätt och jämt fungerar, OPML-filen som delas genom länken är statisk men jag skulle kunna ägna lite tid åt att autmatisera det hela och periodiskt publisera filen med nya/aktuella länkar. Skrapningen tar runt 5 minuter, för att inte stressa ihjäl servrar osv.
  • Rättelse: OPML bygger INTE på data endast från API, jag fick skrapa även program-sidorna för att få tag i podflödet, det känns som detta borde varit en del av program-info då program.haspod som man filtrerar på är en parameter i program-info, så skulle podflödets länk finnas där med, tycker jag.

    Synd att programId och podflödesId inte korrelerar -- det hade underlättat väldigt mycket.
  • Kollar man igenom alla dessa 545 så är det endast 280 podflöden som publiserat nya avsnitt de senaste 18 månaderna, resten är avsomnade/döda.
  • Jag har uppdaterat listan och nästan automatiserat den, flöden som inte varit aktiva de senaste 18 månaderna flaggas som inaktiva. Använder OPML 2.0. Planerar att publisera 1 gång/vecka till en början.

    Just nu: 308 aktiva, 371 inaktiva -- enligt ovan.

    http://b19.se/data/sr-pod.opml

    Enjoy
    Bästa svaret
  • Hej och förlåt det sena svaret!

    Jag gjorde en liten manöver så att länken i ditt sista inlägg blev länkad och markerar det inlägget som "bästa svaret" och hoppas att det hjälper de lyssnare som söker efter OPML att hitta din lista!

    Just nu är denna tråd tredje sökträffen när jag söker på Sveriges Radio OPML i Google. Och eftersom de två träffar som kommer högre är sidor jag själv skrivit (egentligen samma sida), så ser jag till att dessa också länkar till din lista.

    Tack igen för att du delar med dig!
    Annika Webbmaster
  • Den uppdaterade sidan hittar du här:
    OPML-länkar för bland annat Reciva

    Om du tar ned tjänsten eller byter URL så vill vi gärna veta det, men skulle du glömma bort att meddela oss, så är det förstås helt och hållet vi som har ansvar för att våra länkar är aktuella.

    Trevlig helg och tack igen!
    Annika Webbmaster
  • Nu uppdateras OPML varje morgon per automatik tillsammans med OPML för BBC, NRK, DR, YLE, NPR och Latvijas Radio.
  • Så trevligt!

    Lade du ut scriptet på Github?

    Och har du fått återkoppling från någon annan som har haft nytta av tjänsten eller har du kunnat se att det använts på annat vis?

    Vilka av de andra kanalernas OPML-listor bygger på ditt script och vilka fanns redan?
    Annika Webbmaster
  • BBC hade en gammal OPML tillgänglig, gallrat den en aning, inga av de andra har egna OPML vad jag vet (google-fu säger att de inte har några) så jag har samlat deras podflöden och presenterar dem som OPML.

    Alla OPML kan betraktas som work-in-progress, inkompletta, men där nya flöden tillförs och gamla gallras bort.

    Scripten för att skapa dessa filer i sig är inte värda något, all data ligger i en databas och detta är endast små biflöden i mitt projekt.
  • Små biflöden, som det är trevligt att du delar med dig av, tycker jag ...

    Trevlig helg!

    Annika Webbmaster
  • När jag listar denna i LMS så får jag ikon med broken image för högsta nivån. Går det att lägga till en image-tag för SR ikon?

  • Hej Jakob,
    Jag vet inte riktigt hur detta är relevant till den OPML samling denna tråd behandlar, grafik och ikoner känns som att det tillhör SverigesRadio efter de är ansvariga för innehållet i RSS-flödena, audio/video och grafik.

    Vad förkortningen "LMS" står för vet jag inte heller.

    SverigesRadios samlade podcast-flöden: https://b19.se/data/sr-pod.opml

    Övriga samlade podcast-flöden: https://b19.se/data/ .. där bland andra BBC, CBC, NRK, YLE och andra finns. Dessa är dessutom delar i https://PodcastIndex.org/ där man hittar 4.3 Miljoner podcast-flöden.
  • Tack, Christopher!

    LMS är i detta sammanhang Logitech Media server.

    Båda:
    Jag skrev till Christopher och bad om hjälp:

    En lyssnare som testat ditt opml-flöde, http://b19.se/data/sr-pod.opml , undrar över att programbilder inte syns.
    Jag inser nu att jag missförstod din fråga, Jakob, och trodde att det rörde de grå programbilderna, som ju inte har med Christophers tjänst att göra.

    Det är alltså den här trasiga ikonen, själva "ingången till OPML-tjänsten", som du undrar över:

    Jakob:
    Hur fungerar opml-länken på denna sida förutom att det inte finns en ikon? Kan du nå våra poddflöden och lyssna den vägen?

    Annika Webbmaster
  • Hej Jakob och Annika,

    OPML 2.0 specifikationen definierar inga bilder som resurs för samlingen -- detta kan vara något man själv behöver lägga till i LMS, det finns heller ingen definition av "SR" någonstans i OPML-filen, vilket gör att det känns som något lokal inställning i LMS.
  • Tack.

    Jakob hade redan besvarat frågan Hur fungerar opml-länken på denna sida förutom att det inte finns en ikon?, men i en annan tråd:
    ... exemplet ovan funkar utmärkt, men det är ert hela utbud, så lite överväldigande
    Och, ja, det är ju rätt många programserier ...
    Annika Webbmaster
  • Hej, vill tacka for opml filen, det gjorde att jag hittade rss flodet for "Dagens Eko" snabbt och enkelt.

    Kan rekommendera att inte lagga RSS/Poddlasare(XML) links langst ner pa ett programs hemsida, under alla avsnitt. Det borde ligga antingen hogst upp (och fortfarande finnas langst ner) eller finnas mojlighet att soka efter rss floden i er api-sida.
    H
  • Så bra att du hittade hit!

    På sikt ska programsidorna göras om och då kommer vi att se över både placering och utformningen av dessa länkar. Idag har vi nämligen två olika RSS-länkar, Poddradio(xml) och RSS(text):

    I och med att vi kallar den länk som ska användas i poddtjänster för Poddradio(xml), medan de flesta sådana tjänster kallar länken för RSS-länk, missar många lyssnare den fungerande länken och försöker (som här) använda text-RSS:en i sina poddappar.

    För att hjälpa lyssnare att hitta rätt och att välja använda rätt RSS-länk, föreslår jag att vi dels placerar länken högre upp och dels byter namn så att den länk som behövs för poddflödet får heta Podd-RSS istället för Poddradio(xml) och att text-länkarna kallas Text-RSS istället för dagens RSS(text).

    Annika Webbmaster
  • Mycket rimligt losningsforslag. Kul att se att SR har en sa kompetent webbmaster Annika.

    Jag skulle ocksa foresla att ni har nagon "RSS-floden" funktion/sida som kan hittas nar man soker efter RSS i ert sokfalt som kan hjalpa anvandare na alla rss floden, Text tillika Podd.

    Gor man dock en ny design ordentligt enligt ditt losningsforslag tacks majoriteten av anvandarbasen, sa behovet av det jag efterfragar kan ses som sa minimalt att det inte behover tackas upp.

    Ha en fortsatt trevlig dag!
    H
  • Tack detsamma, och tack för vänliga ord!
    Annika Webbmaster