Vill lyssna helt utan musik - tillgänglighetsfråga

Pga kronisk sjukdom har jag svårt att lyssna på radio, musik osv. Hjärntröttheten blir förvärrad, i synnerhet av blandade ljud. Många har det som jag och Sveriges radios service att spela upp program UTAN MUSIK skulle kunna vara ett viktigt steg till ökad tillgänglighet. Men ”utan musik” betyder ju tyvärr inte alls att musiken är borta. Bara förkortad. Vilket blir hackigt och en stor belastning för kognitivt begränsade hjärnor.  Ett sommarprat som jag lyssnade på ”utan musik” innehöll över 10 minuter musik. Omkring en minut per låt. Varför? Några sekunder kan jag förstå, om tanken är att ge en känsla för musikvalet. Men ett program ”utan musik” borde inte innehålla över 14% musik...

Kommentarer

  • Hej och förlåt att svaret har dröjt!

    Själva formuleringen "utan musik" är vilseledande, för helt utan musik är det ju sällan, och i många program är musikinnehållet relativt stort.

    Det rör sig då om program där musiken har bedömts vara en viktig del av programmet, och just Sommar & Vinter i P1 är ett sådant exempel. Musiken är utvald av sommarvärden själv och bidrar till programmets helhet.

    Jag, som i och för sig inte är hjärntrött men har en perceptionsstörning och problem att rikta mitt fokus, har viss förståelse för problemet, även om jag förmodligen inte kan leva mig in i det på riktigt.

    För mig fungerar det att spola förbi musiken, men det är kanske är stressande i sig att behöva fippla med telefonen eller datorn? För mig är det dessutom något som jag verkligen inte behöver göra med all musik - endast viss musik tränger sig på och är belastande.

    Om du tror att det skulle hjälpa att spola förbi musiken och vill ha tipws på hur du enklast gör detta, så hör av dig. Annars ... Ja, Sommarprogrammen har det format de har och jag tror inte att vi kommer att förändra det. Däremot finns det ju många program där spännande människor kommer till tals utan att musik ligger med.

    Här är några fina program där människor får utrymme att utveckla sina resonemang och tala till punkt som jag tror är relativt fria från musik (om du inte väljer ett avsnitt om/med en musiker):Hoppas att du har nytta av något av mina tips!
    Annika Webbmaster
  • Jag håller med "Hjärmtrött", det med musik i program gäller allt från SR.
    Har själv nästan slutat att lyssna på dokumentärer från P1, P3 osv "utan" musik, det är ändå minst 10 minuter musik i dessa

    snälla SR, sluta lova (Utan musik) eller ändra till "minst 14% musik" som beskrivning
  • Frågan om hörbarhet är nog lika viktig eller ändå viktigare nu, nästan två år efter ovanstående skrevs. För kontrollen av att röster kan höras eller att störande musik får dominera tycks helt ha tagits bort. Det spelar ingen roll om man är normalhörande eller har hörselnedsättning när musikinslagen nästan helt tar över ett för övrigt intressant dokumentärprogram. Har just lyssnat på dokumentären om Wennerström (sänds med förbättrat ljud?). Skulle gärna lyssnat på en version av programmet där bakgrundsmusik inte förekommer. Av någon anledning har man lagt på väldigt mycket musik när någon äldre talar som förstås inte kan förväntas ha den klaraste rösten. En dokumentär jag gärna lyssnat på var om familjen Broström. Men ljudet var så dåligt, dålig artikulation hos många intervjuade, att jag fick ge upp.
    Det vore ju bra om ni före publicering lät en panel med lyssnare avgöra hörbarheten. En panel med normalhörande och med personer med olika grader av hörselnedsättning. (Vad säger Hörselfrämjandet?)
    Det borde vara ganska enkelt att betygssätta en dokumentär eller annat radioprogram (i P1) där talet är det viktigaste. Det finns många goda exempel även i vår digitaliserade värld. Men det verkar som radions logoped är inbesparad.

    Frågan om störande pålagd musik är inte ny. Har hört bortförklaringar senast i Nordegren och Epstein, av producenter som tycks trivas bättre med att lyssna på musik än en intressant talare.

    För mig som nu pensionerad, med mer tid, läkare, som jobbat med hörselförbättrande operationer och audiologi önskar jag förstås att alla skall kunna höra radions intressanta program.

  • Tack och förlåt att svaret dröjt

    Egentligen är detta fel forum, eftersom vi som svarar här arbetar med teknisk support av appar och webbtjänster. De hörbarhetsfrågor som är mer generella och egentligen inte handlar om förutsättningarna vid lyssning över webben, är det bättre att ta vidare till Lyssnarservice, lyssnarservice@sverigesradio.se, eftersom de har ett utbrett kontaktnät och ger regelbunden återkoppling till hela företaget. Deras dagliga rapporter är vi många som läser!

    Vem kan hjälpa er?
    Självfallet vill även vi på den tekniska supporten att er återkoppling ska nå till rätt kolleger, men det har, tills nyligen, varit svårt att veta vem som har bäst förutsättningar att göra något åt de problem som finns och de förslag på förändringar vi får. Är det ljudteknikerna (som kanske kunde ha gjort något annorlunda vid Broström-dokumentären)? Producenterna som gör val där hörbarheten offras? De kolleger som beställer dokumentärerna?

    Jag har helt enkelt haft en gnagande känsla av att den återkoppling vi får och skickar vidare, inte alltid har landat i rätt dator, vilket varit frustrerande.

    Viktiga riktlinjer
    I förra veckan blev jag kontaktad av min kollega Elle-Kari Höjeberg, som bland annat är utbudsansvarig för tillgänglighetsfrågor. Hon och vår förre teknikchef Hans-Eric Järvenhag håller i ett projekt om just hörbarhet och ljudkvalitet.

    Projektet ska bland annat utmynna i tydliga och övergripande ljudpolicy och att vi som för en dialog med lyssnare ska ha lättare att finna en tydligt väg in i alla frågor som rör hörbarhet.

    De är mycket intresserade av den återkoppling vi får från lyssnare och de får självfallet del av era synpunkter.
    Annika Webbmaster
  • Skönt med musik, nästan vad det än månde vara,
    Vad vore livet utan musik, det går att stänga av musiken om
    man ej vill höra eller är allergisk mot viss musik
  • Vi på Sveriges Radio har ett stort och viktigt uppdrag i att spela musik från olika genrer. Vi har en symfoniorkester och ett konserthus. Vi ordnar lokala musiktävlingar och gör journalistik om musik.

    Så vi tycker visst att musik är värdefullt och fantastiskt. Men inte om det gör så att våra lyssnare tappar fokus eller inte kan ta del av det talade innehållet i ett program. Och om musiken ligger bakom talet, kan lyssnarna förstås stänga av. Det är det som de andra lyssnarna i denna tråd berättar att de gör. Problemet är att de då inte heller kan ta del av det som sägs i programmen, och det vill vi att alla som önskar ska kunna!
    Annika Webbmaster
  • Tråden är gammal, men frågan är fortfarande aktuell.

    Jag vill därför tipsa om en färskare artikel om hur Sveriges Radio arbetar med hörbarhet:
    Hörbarhet och bakgrundsljud

    Artikeln bygger på det projekt om hörbarhet som jag nämnde i mars 2021.
    Annika Webbmaster