önskar dagens tablå på startsidan

Jag önskar att länk till dagens tablå finns på startsidan.Just nu är den svår att hitta och det behövs många klick.

Kommentarer

  • Hej!

    Eftersom du skrev hit med en dator (vilket jag som arbetar i forumet kan se), så svarar jag utifrån detta:
    På startsidan för respektive kanal finns en länk till tablån!

    Alltså exempelvis till P1 från denna sida:
    sverigesradio.se/p1

    Det finns en alternativ (snabb men "extremt dåligt skyltad") väg till de största kanalernas tablåer direkt från vår startsida sverigesradio.se, nämligen kanal-länken i "Lyssna direkt-rutan".

    Den länk jag ringat in på bilden går till P2:s tablå:

    Den vägen har jag föreslagit att vi gör tydligare, genom att skriva ut "P1 tablå" etc. (Det är svårt att få plats med ordet "tablå" för lyssnare som valt exempelvis P4 Västernorrland eftersom det också måste finnas en länk för att byta vald kanal, men mina kolleger som arbetar medhemsidans form och funktion brukar kunna lösa svårare problem än så).

    Annika Webbmaster
  • En länk från appen till en tablå, dagens eller veckans allmänna, skulle fara fenomenalt bra. Jag tror inte jaf är ensam om att lyssna direktsänt när jag jobbar men händerna men sätter jag på radion och det är något jag inte är så intresserad av så letar jag upp något arkiverat. Då är ju frågan vad är det som börjar nästa heltimme idag? Är det något jag brukar tycka om som jag då kommer missa? Då hade det varit så smidigt att snabbt kunna kolla. Ungefär som man kunde på den där tryckta veckotablån man hade på insidan av städskrubbsdörren förr.
  • Tack för förslaget!

    Tablå finns även i appen. Vi har planer på hur den ska visas upp tydligare, för även i appen är den alldeles för svår att hitta!

    Appens tablå återfinns under Direkt, när du trycker på texten vid önskad kanal. Hör av dig om du behöver en tydligare beskrivning!
    Annika Webbmaster
  • Det var ju kanonbra men ytterst svårt att hitta om men inte leker runt noggrant i appen. Skulle det inte bara kunna vara en knapp med texten TABLÅ under kanalernas direktsänd-knapp på förstasidan.
  • Tack för förslaget! Jag framför det till app-kollegerna.

    En placering högt uppe på startsidan är appens "bästa yta", där både lyssnare och kolleger gärna vill se just de funktioner de själva använder frekvent. Vi vill därför samla det vi

    Tablån är viktig för många som lyssnar direkt på kanaler, men inte för alla. Den är exempelvis viktigare för P1:s publik än om du regelbundet lyssnar på P4 på vardagar, eftersom P4 sänds i långa block som "vanelyssnarna" har lärt sig. Och om man lyssnar på en kanal som mer är som ett musikflöde, som P4 Plus, är tablån rätt ointressant:

    Den är inte heller så relevant för lyssnare som använder appen mest för nyheter eller efterhandslyssning på program.

    För dessa lyssnare skulle även en liten tablå-knapp bli något som ytterligare puttade ned det innehåll de egentligen vill nå. Dessutom upplevs appen som rörigare ju fler funktioner och länkar vi pressar in på startsidan.

    Jag har inte sett skisserna, men den tänkta placeringen av en tydlig tablå-länk är i det stora fönster som visar vad du lyssnar på när du startar en kanal. På det viset kommer vi som lyssnar direkt på kanaler att se denna länk och förhoppningsvis minnas att tablå-länken finns där när vi vill nå den, medan den inte stjäl yta och fokus för övriga lyssnare.

    Vad tror du om den lösningen?

    Annika Webbmaster
  • Det kan nog bli bra. Du har ju så klart rätt i att det mest är p1-lyssnarna som är betjänta av tablån.
  • Tycker att Henriks förslag 'Tablå' länk under 'direkt länk' vore suveränt i desktop variant.

    Som det är nu ska kanal väljas först, innan tablån nås. Önskar att hemsidan kan ändra på ordningen.Tablålänken först sen välja kanal.

    För mig skulle det bli lite störande att först behöva trycka på direkt och starta ljudet innan jag kan läsa tablån. Önskar kunna läsa tablå utan att behöva sätta på ljudet.

    I appen tycker jag att det är ganska 'luftigt mellan ramarna', vid scrollning ner.
    Överst finns direktsändning, sen toppnyheter, poddar & program, teman o.s.v. Kanske det går att lägga in en 'ram' med dagens tablå mellan någon av ramarna?
    exempelvis poddar & program (dagens tablå) sen kommer teman?
  • Hej!

    För mig skulle det bli lite störande att först behöva trycka på direkt och starta ljudet innan jag kan läsa tablån. Önskar kunna läsa tablå utan att behöva sätta på ljudet.
    Jag var otydlig. Testa att klicka på kanal-rubriken, som jag tipsade om den 26 september. Den länken går till tablåerna för respektive kanal. Något ljud startas inte. (Ljudet startar däremot om du trycker på kvadraten med kanalens logotyp eller på den runda play-knappen.)

    Det är alltså själva kanalnamnen, de jag markerat med gult på bilden nedan, som är länkar till respektive tablå. Jag har rekommenderat de kolleger som arbetar med sajtens utseende att vi förtydligar den länken:

    Annika Webbmaster
  • Tack, för tipset.
    Som du säger är det inte tydligt att det står kanalnamn för tablå.

    Det är dels kaka på kaka (gulmarkerat) p1. Framgår det inte tydligt redan, P1 med den stora blå fyrkant, orange för P2 osv.
    Dels är länken missvisande då länken inte leder till lyssna direkt trots att rubriken är lyssna direkt.
  • Mitt förslag är att helt enkelt komplettera med ordet "tablå":

    Annika Webbmaster
  • Så enkelt löst. Utmärkt.
  • Jag missade att svara på en del av din återkopplig:
    Det är dels kaka på kaka (gulmarkerat) p1. Framgår det inte tydligt redan, P1 med den stora blå fyrkant, orange för P2 osv.
    Jo, för nästan alla kanaler. För P4-kanalerna finns det visserligen en skillnad i loggan för exempelvis P4 Sörmland och P4 Södertälje, men den är så svår att urskilja, att kanalens namn behöver skrivas ut.
    Annika Webbmaster
  • Fortsatt ingen tablå i SR play-appen ??? Kommer upp en rubrik P1 tablå överst med pil bakåt som leder till en massa förslag avseende andra kanaler än

    Vill lätt hitta heldagstablå för främst P1, samt gärna även för andra kanaler så snart jag öppnar appen. När?
  • Hej KI!

    Kommer upp en rubrik P1 tablå överst med pil bakåt som leder till en massa förslag avseende andra kanaler
    Du var inne på rätt sida, men uppenbarligen var det inte så tydligt som det borde ha varit..

    Rubriken är Tablå P1, idag och du ser det pågående programmet samt de två nästkommande tablåposterna direkt på sidan. Genom att skrolla nedåt på sidan kommer du vidare i tablån. Hur gör vi detta tydligare? Eller såg det inte ens ut så hos dig?

    Bakåtpilen, som finns på flera olika delar i vår app (och liknande finns i många appar) tar dig till den sida du var inne på nyss, alltså Direkt-sidan med alla våra kanaler i detta fall.

    Har du förslag på hur det kan bli tydligare att den inte leder till tablån, utan bort från den? Eller hade det missförståndet inte skett ifall det vore mer uppenbart att du redan var inne i P1-tablån?

    Skrollar du nedåt på sidan Tablå P1, idag når du även kommande dagars tablå.

    Hjälp oss att se hur vi gör detta tydligare!
    Annika Webbmaster
  • Jo pilen pekade ju mkt tydligt åt vänster, som om tablån skulle nås där. Jag backade vänster o hittade ingen tablå. Gav då upp!

    Att den skulle finnas nedanför, alltså i 90 graders vinkel mot pilens riktning var inget min hjärna ens kunde vagt ana...särskilt inte med annat material som hinder först...
    Ta hjälp av psykologi- eller beteendekunnig person ... kanske sådana studenter? ...för att lösa detta.
    Andra på forumet har gett er förslag som verkat vettiga tidigare. Att tomma ytor finns o att man inte ska behöva leta en massa.

    Ej möjligt med "dagstablåer för alla kanaler" direkt under/från start eller Hem i appen?
    För vissa kanaler kanske generösa musik o pratsjok enbart behöver anges.
    Lyssnar själv 99% av tiden på P1!
    Lycka till!

  • Tack, de kolleger som arbetar med appens form och funktion får del av din återkoppling.
    Annika Webbmaster
  • Hej. Jag tycker ni löst det bra.
  • Hej! Jag hoppas också på en mer lättillgänglig tablå direkt i appen, i anslutning till kanalknapparna i toppen. På så sätt skulle man utan att klicka kunna se vad som sänds och därmed slippa sätta igång en kanal som.spelar något man inte är intresserad av.
  • Loi:
    Tack!

    Jenny:
    På så sätt skulle man utan att klicka kunna se vad som sänds och därmed slippa sätta igång en kanal som.spelar något man inte är intresserad av.
    Om du väljer alternativet Direkt i appens nederkant, kan du se vad som spelas just nu och nästa programpunkt i respektive kanal. (Ofta kan det ju vara något kort, som en tre minuter lång Eko-sändning, och då är det bra att nästa programpunkt syns!)
    Annika Webbmaster
  • Tack, ja, jag känner till den möjligeten 😀 Hoppas kunna se det på startvyn i framtiden.
  • Hej!
    Jag hittar fortfarande ingen länk märkt tablå. Det var ett tag sedan, men nu när jag lyssnar på datorn hade jag återigen svårt att hitta tablån (även otydlig i app). Försökte än en gång att trycka på loggan och startade ljudet, provade då att trycka på texten (endast för att jag hade ett svagt minne av denna diskussion).
  • Hej och förlåt sent svar!

    En väg till tablån som endast går att hitta för er som har ett vagt minne av denna diskussion, är värdelös, så jag hoppas att tydligare länkar snart är verklighet!

    Tack och lov är det inte enda sättet att nå tablån. Den finns under respektive kanal (här P1):

    Ännu enklare kanske det är att använda sökrutan uppe till höger och skriva tablå! Faktum är att du endast behövde skriva de tre förta bokstäverna, tab, så dyker det upp en länk till P1:s tablå!

    Sökrutan går att nå från alla undersidor på sverigesradio.se, så oavsett om du är inne på en nyhet från Kulturnytt i P1 eller på sidan där du kan läsa om appen Radioapans kojträd, har du alltså möjlighet att snabbt nå tablån den vägen!

    Men att det finns andra framkomliga vägar är förstås inget hinder för att de länkar som finns på startsidan och redan idag leder till tablån, ska visa detta tydligt! (Idag är denna fina genväg en hemlighet som endast extra nyfikna lyssnare hittar ...)

    Annika Webbmaster
  • Tack för svar.
    Nu har jag hitta mitt sätt nå tablån. (Hemligheten är mer)
    Dvs mer/kanal/tablå.
  • Hej!
    Har skrollat lite bland ovanstående. I appen finns ingen text bredvid Lyssna direkt - kanalen, kommer bara direkt in i pågående sändning. För några månader sedan kunde jag fritextsöka "p1 tablå" (eller "tablå p1", minns inte vilken ordning). Nu kommer bara program upp. Kan ni inte bara förbättra/återställa sökfunktionen ? Det verkar vara en uppdatering som helt försämrat detta.