Omedelbar krasch på Windows phone

Tänkte bara meddela att appen på Windows 10 Mobile 1703 kraschar vid uppstart på en helt återställd lumia 640.

Det gick att starta appen en första gång, och att börja spela upp en kanal. Sedan kraschade den. Efter det gick det att starta appen, men den kraschade så snart menyvalet för direktlyssning valdes. Nu kraschar den efter att uppstartsskärmen visats i några sekunder, innan den laddats helt.

Att återställa eller ominstallera appen hjälper ej.

När jag försökte starta den via enhetsportalen i utvecklarläge:

Failed to start package SverigesRadio.SverigesRadio_p28f9hjpdkk90!App (0x80040200)

Kommentarer

  • Aj då!

    Jag vet inte om din krasch är relaterad till det Timothy rapporterade här (Anders fel i samma tråd har annan förklaring)?
    Appen i Windows 10 fungerar ej efter uppdatering

    Jag ber de kolleger som skapat appen att kika på detta!
    Annika Webbmaster
  • Kraschade den medan du spelade kanalen eller nästa gång du startade appen?
    Timothy, vars krasch skulle kunna ha ett samband med felet hos dig, skrev:
    Nu har jag fått felet igen och det uppstod inte direkt efter en uppdatering, utan efter en omstart.

    Om kraschen uppstod när du lyssnade: Vilken kanal? Hur länge han den spela?
    Annika Webbmaster
  • Jag tänkte lämna det åt er att dra kopplingen mellan trådarna, eftersom jag inte lyckades hitta någon kraschlogg alls.

    Första kraschen skedde under uppspelning. De efterföljande gjorde det inte.

  • Just ja... p2 klassiskt. Den hann spela mindre än en minut.
  • Jag kan meddela den goda nyheten att webbspelaren inte kraschar och att den fungerar ofta i åtminstone en minut innan den ger upp. (Rättning: ca femton sekunder verkar vara riktlinjen) Förmodligen blir den väl "intelligent" dödad av systemet.

    Men jag klandrar er inte för att inte lägga någon energi på denna skrattretande ursäkt till mobilt OS. Jag trodde det skulle vara kul att utforska Windows mobile lite snabbt, men jag har aldrig rört vid något mer fruktansvärt i mitt liv, och nu måste jag gå och tvätta händerna 🤢

    Rädda er själva
  • Förlåt att svaret dröjt!

    Eftersom detta är en app (och ett OS) du inte tycks ha för avsikt att använda så ofta, har jag all förståelse för om du inte har vill/hinner/vågar testa detta mer (tvålräkningen kan bli dyr).

    Rätt förstått?
    Det du rapporterar vill jag dock se till att vi förstår, så att det kommer andra lyssnare tillgodo. Har jag förstått detta rätt?
    1. Du hade problem med regelrätta krascher som gjorde att du inte kom längre än till att uppstartsskärmen syntes i några sekunder. (Felet visade sig initialt på andra vis, men när du skrev hit var det krasch vid start)
    2. Nu har detta övergått till ett "mildare" problem (som verkligen inte gör appen mer brukbar - 15 sekunders spelning innan spelaren ger upp (dock utan att krascha) är i princip helt olyssningsbart.
    Kanske en app-inställning
    Den typen av beteende känner jag igen från en del andra plattformar (i synnerhet vissa Android-enheter där telefontillverkarna har lagt till egna mer eller mindre smarta funktioner för att spara batteri/mobildata).

    Det skulle kunna finnas någon liknande inställning som gör att Windows-appen måste prioriteras på något vis i inställningar för att inte tystna när den hamnar i bakgrunden... Jag lägger ingen tid just nu på att läsa manualer och leta, i och med att jag har på känn att du inte kommer att använda appen i alla fall, men vill du så tar jag reda på vilken eller vilka sådana inställningar det kan finnas på en Lumia 640!

    Hur upphörde krascherna?
    Vet du om du uppgraderade telefonen på något vis eller gjorde någon annan inställning som kan ha medfört att krascherna upphörde? Eller märkte du bara att det fungerade (nåja) utan att du gjort något, så att det kan ha varit cachen som släppte greppet om en felaktig fil eller liknande?

    En annan lyssnare har liknande problem som det du beskrev:
    Den påbörjar uppstart av applikationen och sen stängs den.

    Även om du själv inte kommer att använda denna telefon så mycket framöver, kan din hjälp att förstå och analysera problemet komma andra till godo. Och det värdesätter vi mycket, så stort tack för det du berättat hittills!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Nej, #2 är inkorrekt. De 15 sekunderna handlar om webbspelaren, dvs i Microsoft Edge. Jag skrev det som en proaktiv kommentar på er rekommendation i andra trådar att använda den istället för appen.

    Jag skulle inte ha något emot att kunna använda appen trots att OSet är gräsligt, men orkar bara inte investera en massa energi på att den ska funka. Så jodå, jag skulle nog använda den!
  • Jag kan meddela den goda nyheten att webbspelaren inte kraschar

    Ja, så står det ju ... Förlåt mitt goddag-yxskaft-svar!

    Så appen har kvar problemen och webbsidan har andra problem ... Om du har läst andra trådar, så kanske du sett att vi ofta tipsar om om en indie-utvecklad app, RadioStorm ... Den är mitt bästa tips i detta läge. Men även om jag tycker att denna app är ett riktigt bra alternativ, så vill jag förstås förstå varför appen kraschar och ljudet på hemsidan stoppas.

    Det senare har jag större hopp om att lösa. Microsoft Edge mobile är inte en webbläsare jag stött på så ofta, så jag behöver kolla lite saker ... Jag har en teori om vad som kan vara fel, och om den teorin stämmer så skulle du inte få detta problem ifall du lyssnar på ett program i efterhand i Edge, eller på en kanal som P2 Klassiskt direkt i en annan webbläsare. Jag misstänker att Edge för mobiler helt enkelt har problem att förstå sig på HLS-strömmarna ...(i synnerhet backade strömmar, men du får väl avbrott även utan att backa?)

    Men det finns ett problem. Utbudet av "andra webbläsare" för WP verkar .. mystiskt ... Jag har inte stött på någon av dessa förr:
    Windows Latest: 5 Best Web Browser for Windows 10 Mobile

    Och det är ju inget vidare att be dig att testa annan webbläsare, när jag inte ens känner till dessa ... Opera mini fanns i alla fall förut, och skulle (om min teori är korrekt) fungera betydligt bättre än Edge!

    Fråga 1:
    Vet du ifall detta fel uppstår både över wifi och mobilnät? Om min teori ovan är felaktig så har jag nämligen andra teorier, som har med uppkopplingen att göra ... Så om wifi ger problem skulle mobilnätet kunna fungera bättre. Och tvärtom ...

    Fråga 2:
    Du kan med den v-formade pilen i spelaren fälla ut ett lager där det bland annat går att klicka på ljudkvalitet. Om den är inställd på automatisk, så testa ifall det blir skillnad om du istället väljer begränsad. Om begränsad kvalitet ger färre avbrott, så stärks min misstanke om att felet är kopplat till nätverket (och att det absolut inte handlar om att du har dålig uppkoppling, utan något annat ...)
    Annika Webbmaster
  • Jag nämnde inte uttryckligen att avbrotten sker först efter att man lämnar Edge eller låser skärmen eftersom det kändes som en självklarhet att man inte sitter och tittar på spelaren medan man lyssnar, så det intryck jag fått hittills är som sagt att Edge slutar köra i bakgrunden trots att den spelar musik. Uppspelningen fortsätter igen om jag låser upp skärmen.

    Jag vet, det låter helt otroligt. Det är svårt att acceptera tanken att Microsoft skulle tycka detta var tillräckligt bra för att släppas så har försökt vrida och vända på det för att hitta en annan förklaring.

    1. Mobilnät är f.n. ej aktuellt på enheten tyvärr.

    2. Begränsad kvalitet gav ingen solklar förändring.

    Att spela upp en podd av sommarprat verkar däremot fungera utan avbrott, så din teori är förhoppningsvis rätt där.

    Men ändå, detta problem har inte Chrome eller Safari på iOS, så det blir nog underkänt för Edge.
  • Fail. Sommarpratet hölls vid liv i 13,5 minuter och dog sedan.

    Med Windows installerat kan den här telefonen nog inte användas till så mycket mer än dörrstopp. Trist, hade tänkt använda den åtminstone som musikspelare.
  • Tack!

    Innan den får tjänstgöra som dörrstopp, så tycker jag att du ska ge appen RadioStorm en chans ...

    Eller lyssna via en direktlänk som denna (P2 Klassiskt i hög kvalitet AAC):
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/1603-hi-aac.m3u

    Går det utan avbrott?
    Annika Webbmaster
  • Radiostorm funkar tillsynes utan avbrott. Lyckades iofs inte hitta något "spelare" med tidslinje.

    .m3u verkar inte kunna öppnas utan tredjepartsapp.
  • Radiostorm funkar tillsynes utan avbrott. Lyckades iofs inte hitta något "spelare" med tidslinje.

    Jag tror att den appen använder strömmar det inte går att backa i, så behovet av tidslinje är kanske begränsat?

    Bra att den fungerar!

    .m3u verkar inte kunna öppnas utan tredjepartsapp.

    Jag tänkte inte på att Windows Phone nog använder Windows Media Player, som inte klarar aac-länken jag gav dig. Med VLC eller liknande spelar-app bör den länken funka.

    Eller också kan du lyssna på mp3-strömmen i telefonens inbyggda spelare:
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/1603-hi-mp3.m3u

    Dessa strömmar går det alltså inte heller att backa i.
    Annika Webbmaster