Om jag lyssnar i mobilen stängs det ner efter en kvart (Android-appen)

Hej
Efter senaste uppdateringen har jag problem med att lyssna på SR i mobilen den stänger av sändningen efter 15 min och det går inte att starta den igen om man inte stänger ner appen och börjar om från början igen vilket gör att man missar någon minut av programmet!

Kommentarer

  • Hej Annica!

    Du har skickat en liknande felanmälan men formulerat den lite annorlunda i en annan tråd, men om det gäller samma telefon, så tycker jag att vi felsöker det på ett ställe, så den tråden stänger jag och kopierar in din beskrivning hit:
    Om jag lyssnar ett program och fortsätter lyssna på samma kanal så slutar det fungera när du nytt program börjar få man får starta om appen och missar början av programmet.

    Blir det alltså dels avbrott vid övergången mellan program och dels efter ca 15 minuter även när samma program fortsätter?

    Vad har du för telefon-modell?
    Annika Webbmaster
  • Hej, jag tror att jag har samma problem som Annika. Det händer nu ofta att appen hänger sig eller stänger av. För mig händer det även på nedladdade program, ljudet börjar hacka i några sekunder och sen fryser det helt varpå jag måste starta om appen. Jag har en Samsung J7 modell 2016.

    Älskar SR och framförallt P1, och jag brukar ha överseende med tekniska skavanker - men jag måste erkänna att det här är väldigt störande.
    Mvh Adam, trogen lyssnare 😉
  • Hej
    Det finns lite tips i slutet av den här tråden:
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/avbrott-paus-via-bluetooth-i-play-for-android/
    Hjälper något av dem?

    mvh
  • Hej.
    Appen stänger ned ljudet hela tiden, återkommer sedan efter ngn sekund, sedan stänger den ner efter några minuter igen, återkommer efter ngn sekund. Igår hoppade den tillbaka i sändningen hela tiden. Hackade.

    Jag har raderat appen.Laddat ner igen. Samma problem. Har iphone SE, med senaste uppdateringen.
  • Jag har IPhone XR med senaste uppdateringen och har stött på liknande problem vid nyhetssändningar som ex Lunchekot
  • Jag har samma problem, stänger av ca 15 minuter. Min mobil är en Sony Xperia XZ1. Lyssnar mest på P4 på mina promenader.

  • Nathalie:
    Jag såg att du rapporterade in felet även här, där vi fortsätter felsökningen:
    Ljudet laggar

    Mårten:
    Du har samma fel och jag hoppas att det är okej att vi felsöker i den tråden istället.

    Anneli:
    Du har troligen ett helt annat fel än Nathalie och Mårten, nämligen det som den här tråden ursprungligen handlade om, avbrott i Android-appen. Det beror på att din mobil stänger ned appar i bakgrunden för att spara batteri. De appar som behöver fungera även utan att du tittar på dem, som ljud-appar, behöver du ändra en enkel inställning, "undanta appen från batteri-optimering" för att skydda.

    Hur du gör denna inställning skiljer sig tyvärr åt mellan olika telefoner. För de flesta Sony-telefoner gör du så här:
    • Tryck på Inställningar > Batteri
    • Tryck på "trepunkts-menyn" och välj Undantag för energisparande. En lista över appar som inte är optimerade visas.
    • Välj istället Alla appar och se till att Play-appen inte är optimerad
    • Starta om telefonen, så att inställningen "slår igenom"
    Hoppas att det gick att följa - och att det hjälper! Hör av dig annars och berätta vilken telefon det gäller.

    Jag lägger till "Android" i rubriken på den här sidan, så att vi kan separera de olika felen från varandra.
    Annika Webbmaster
  • Har samma problem. Ljudet försvinner efter ca 5 min och är borta cav10-20 sekunder och så håller det på. Jag har haft samma problem tidigare men då har det varit längre tid mellan ljudavbrotten. Har en iPhone 8plus.
  • Hej Mia!

    Du som har Iphone-appen har ett annat fel än de andra i tråden. Det är ett fel som tyvärr drabbar många lyssnare och vi arbetar på att lösa det!

    Tills vi löst det, rekommenderar jag dig att istället lyssna direkt genom vår hemsida, som just nu fungerar bättre än appen i Iphone och på Ipad. Här hittar du alla kanaler:
    sverigesradio.se/kanaler

    Om du får problem även i den, så hör av dig, så kan jag tipsa om något annat alternativ.
    Annika Webbmaster