Om byte av elmätare

I dagens sändningar blir man matad med att 5 miljoner el- mätare ska bytas p.g.a. att mätarna ska bli lättare att förstå för konsumenterna.
En djupare analys av orsaken kan vara på sin plats då det i stället kan vara så att mätarna byts för att dom ska kunna läsas av centralt så elbolagen slipper avlöna personal som reser runt i landet och läser av mätarna manuellt. De höga el- priserna har väckt irritation hos konsumenterna, och om  el -bolagen ger en felaktig bild av att man gör stora investeringar för att göra det bättre för konsumenterna så är det naturligtvis inte bra.

Kommentarer

  • Hej
    Då detta är ett forum för teknisk support för sverigesradio.se och appen så är det bättre om du hör av dig till Lyssnarservice på lyssnarservice@sverigesradio.se eller direkt till programmet som pratade om det.

    mvh