Ofullständiga klipp via Google News

Jag lyssnar på SR via Google Home/Google News där ni publicerar klipp från SR under rubriken "Toppnyheter från Sveriges Radio". Det verkar finnas brister i era publiceringsrutiner; när man lyssnar på de senaste nyheterna idag 2020-09-10 så börjar sändningen med "Vi har precis fått besked om att rätten skjuter fram rättegången..." osv. men man rapporterar aldrig vilken nyhetshändelse/vilken rättegång detta gäller. Det är som att första halvan av inslaget saknas.

Kommentarer

  • Hej Adam!

    Jag vill förstå om problemet är redaktionellt, alltså att ljudet har publicerats som en del av Toppnyheterna utan den orientering vi som lyssnar behöver få, eller om det är mer tekniskt, att Toppnyheterna via Google News på något vis inte får med hela nyheten.

    PFAS-rättegången (om kemikalier i dricksvatten)
    Just denna nyhet handlar om PFAS-rättegången i Blekinge, en nyhet som främst kollegerna i Blekinge bevakar, men deras rapportering gör även exempelvis Ekot och P1-morgon nyheter av. Om du vill höra denna nyhet med en tydligare introduktion, kan du lyssna här:
    PFAS-rättegången skjuts upp till 2021

    Självständiga ljud
    Varför det är viktigt med ljud som går att förstå utan stöd av bilder eller rubriker (något som finns i mobilappen och på webbsidan - men som många lyssnare inte kan ta del av även där), blir ju extra tydligt i plattformar som Google News.

    Våra nyhetsklipp ska vara just självständiga, och jag hoppas verkligen att detta inte är något du stött på speciellt ofta.

    Tekniskt problem?
    Om detta sker ofta, vill vi veta det, så att vi kan undersöka det närmre. I detta fall är det första nyheten i listan, och det skulle ju kunna finnas något tekniskt problem, som gör att dessa inte alltid spelas upp korrekt.

    Jag återkopplar till de kolleger på Ekot som sammanställer Toppnyheterna, samt till kollegerna som arbetar med vår närvaro ide olika röststyrda enheterna.

    Återkom gärna och berätta om detta har skett fler gånger och om det även då har känts som att en del saknas (redaktionellt problem) eller om det snarare ger intryck av att vara avhugget (tekniskt problem).

    Tack för viktig återkoppling - som jag inte sett förr.
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar. Problemet i detta fall verkar vara redaktionellt. Att orienteringen i början saknas från ljudklippet alltså. Jag fick inte intrycket att problemet var tekniskt/att del av klippet var avhugget/ohörbart.
    Jag har inte stött på detta problem tidigare; just att det avvek från hur ser brukar låta (att nyhetens sammanhang/kontext saknades) gjorde att jag anmälde felet.
  • Så bra att det var just en engångsföreteelse!

    De kolleger som arbetar med det Digitala nyhetsuttrycket tackar för att du så snabbt rapporterade in detta och ser över om de kan minska risken för att detta fel upprepas, även om det nog inte går att helt undvika felkällor.

    Dessutom fick jag en uppdatering på hur Toppnyheterna egentligen fungerar i Google News. Den tjänsten är inte identisk med hur tjänsten med samma namn fungerar i våra Play-appar, och jag var osäker på hur snabbt en felaktig eller (vanligare scenario) föråldrad nyhet egentligen kan uppdateras.

    Där blev jag lugnad.
    Fördröjningen innan något uppdateras i Toppnyheter på Google home är omkring två minuter idag. Cirka en minut från vår sida och ytterligare cirka en minut på grund av Googles cache.
    Och det var ju skönt att få veta att nyheterna uppdateras snabbt om nyhetsläget så kräver. Eller om vi råkar få ut en ofullständig version av en nyhet framöver.
    Annika Webbmaster