Offline: Nå nedladdat snabbare

Hej!

Varför ligger inte länk till Mina nedladdningar direkt på startsidan när man öppnar appen?

Och följande och kopplad fråga, så verkar appen blivit otroligt segöppnad när man tappat täckning. Då ökar ju behovet än mer att snabbt och direkt gå till det man laddat ner för offlinelyssning. Känns fel och bör kunna åtgärdas lätt.

Tack

Kommentarer

  • Bra förslag, tycker jag! Men vad jag tycker är mindre viktigt än vad app-teamet tycker, så jag ser till att de överväger förslaget.

    Vi håller på att utforska vad som ska finnas med på startsidan och dina argument för att nedladdade avsnitt ska ingå tycker jag är bra.

    Idag
    Som det nu är, är den snabbaste vägen att nå mina nedladdade avsnitt att gå via Min sida i appens nederkant och där välja Nedladdat, vilket i och för sig inte är mer än ett extra steg från ditt förslag för att nå alla nedladdade avsnitt ...

    Större fördel ändå
    Men om nedladdade avsnitt låg som en "bildsnurra" med upp till tio av avsnitten tillgängliga på hemskärmen, som det är idag med avsnitt från program jag följer, så skulle det gå att starta ett av dessa tio nedladdade avsnitt med ett tryck, där appen idag kräver tre ... Och om appen är seg (vilket jag i och för sig tror att jag kan hjälpa dig med), är det ju extra värdefullt att slippa hoppa mellan olika vyer.

    Seg app
    Vad har du för telefon och version av Android? Är appen seg både off line och med uppkoppling?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    En annan lyssnare, Eric, rapporterar in liknande problem, men hos honom verkar Min sida inte vara seg, utan tom ... Han behöver därför starta appen  över wifi för att sedan gå över till off line-läge, och så ska det ju inte vara.

    Jag pratade med app-utvecklarna om ditt förslag och vi ser två områden som vore önskvärt att förbättra (men om det sedan kommer att genomföras vet jag inte ännu, önskelistan på förbättringar är rätt omfattande):
    • Dels är det ologiskt att behöva klicka flera gånger på "försök igen" (ens när det fungerar som det är tänkt) för att starta appen utan nätverk. Vi som saknar nätverk helt, har all anledning att förutsätta att ett nytt försök leder till samma resultat, så flera lyssnare som hade kunnat lyssna på nedladdat ger upp i förtid. Detta bör förtydligas (exempelvis ändra "Försök igen" till "Vill du starta appen off line?").
    • Sedan bör en start i off line-läge omgående leda till "nedladdat", som är det enda relevanta innehållet i det läget. Jag vet att du har föreslagit detta under en längre tid, och ber om ursäkt över att vi inte riktigt tagit vara på din idé.
    Jag vill dock även förstå vad det är som verkar göra appen extra seg hos dig och Eric (och säkert fler) nu. Vi har ett nytt element, min lista, på Min sida. Kanske är det den som ställer till det?

    Jag får dock ett intryck av att du en längre tid har haft problem med start off line (eller över dåligt nätverk). Detta är något jag sett hos lyssnare med funktioner som rensar bort data med någon form av automatik, så jag undrar om det kan vara fallet även hos dig?

    Vad har du för telefon? Har den någon inbyggd städ-funktion, eller har du installerat någon "städ-app"? Annars, raderar du tempfiler eller app-data manuellt?
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag har en Fairphone 2, och de har ett ganska gammalt operativsystem. Snart ska det tydligen i alla fall uppdateras till "Nougat", android OS 7. Jag har ingen städapp installerat. Utan detta har varit ett problem innan också.

    Men tack för konstruktiv återkoppling. Jag tror det är samma problem vi upplever,alltså att "ladda långsamt" vid dålig täckning den andres problem med "tomt innehåll". Jag upplever också att jag behöver ta den omvägen via wifi.

    Problemet är liksom två frågor egentligen: varför kan man inte direkt på komma in på sina nedladdningar? Ni visar ju massa annat, så som "rekommendationer". Oklart varför ni vill rekommendera något över mitt/kundens preferenser i lyssning. Det är ju alltså en omprioritering av vad ni valt att vara förstasida.

    Det andra är alltså just att man direkt ska komma åt sina offline-poddar för att allt annat som ska laddas när man startar en app är ju i grunden oväsentligt, om du vill lyssna offline. Dvs, då kommer ju bara dessa saker iväg för en snabbväg till sina poddar.

    Tack!
  • Tack själv för att du hjälper oss att göra appen bättre!
    Annika Webbmaster